2025-06-14, 14:40
Medlem
LiberalGuys avatar
Är inte synkop den enklaste takten att spela? En takt för omusikaliska.
Citera
2025-06-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Är inte synkop den enklaste takten att spela? En takt för omusikaliska.

“Rak” musik kan bli rätt enformigt.
Att spela “rakt” brukar vara första steget när man lär sig värdet av en not.

När värdet sitter i ryggraden och man börjar känna sig trygg med sitt instrument formas det fria uttrycket, och då blir det nästintill oundvikligt att inte ryckas med.

Uppskattar man dynamik är synkoper väldigt trevligt för örat skulle jag säga.
Citera
2025-06-14, 17:10
Medlem
Merwinnas avatar
Nej, tvärtom. D.v.s. jag vet inte hur det är att SPELA, men jag vet hur det är att dansa. Jag dansade Boogie-woogie ett tag, där synkopen är grundläggande, och det var många danspartners som jag kände från andra danskurser och -ställen, som helt enkelt inte begrep denna nya rytm.
Citera
2025-06-16, 08:55
Medlem
Bartman777s avatar
Jag ser inte riktigt sambandet mellan att använda synkop och vara omusikalisk.
Synkoper är antagligen en smaksak, antingen så gillar man det eller så gillar man det inte. Gillar man det så använder man det väl, oavsett hur musikalisk man är. Precis som man kan använda ackorden Em, G och C i en låt oavsett hur musikalisk man är. Det är superenkla ackord.

Det finns väl säkert ruskigt bra trummisor som sitter och spelar tvåtakt i sina låtar ibland, allt beroende på kontext. Förstår inte varför man skulle vara mer omusikalisk för det. Väldigt udda frågeställning detta, måste jag säga. Det blir väldigt knostigt om ens musikaliska förmåga ska mätas efter vad man väljer att spela eller ha med i sina låtar. Det är inte så att ens låtskrivande ska vara någon slags show off av vad man kan. Skulle Mike Portnoy vara en sämre trummis om han började spela i ett punkband?

Jag älskar synkoper, jag tycker det är galet snyggt och effektfullt. Därför har jag använt det ofta i mina egna låtar. Sen är det ju ofta så att det enkla är det bästa, less is more osv. Jag tycker inte man ska se ner på synkoper eller musiker som använder det.

Äh, vad trött jag blir på sånt här.
Citera
2025-08-08, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag ser inte riktigt sambandet mellan att använda synkop och vara omusikalisk.
Synkoper är antagligen en smaksak, antingen så gillar man det eller så gillar man det inte. Gillar man det så använder man det väl, oavsett hur musikalisk man är. Precis som man kan använda ackorden Em, G och C i en låt oavsett hur musikalisk man är. Det är superenkla ackord.

Det finns väl säkert ruskigt bra trummisor som sitter och spelar tvåtakt i sina låtar ibland, allt beroende på kontext. Förstår inte varför man skulle vara mer omusikalisk för det. Väldigt udda frågeställning detta, måste jag säga. Det blir väldigt knostigt om ens musikaliska förmåga ska mätas efter vad man väljer att spela eller ha med i sina låtar. Det är inte så att ens låtskrivande ska vara någon slags show off av vad man kan. Skulle Mike Portnoy vara en sämre trummis om han började spela i ett punkband?

Jag älskar synkoper, jag tycker det är galet snyggt och effektfullt. Därför har jag använt det ofta i mina egna låtar. Sen är det ju ofta så att det enkla är det bästa, less is more osv. Jag tycker inte man ska se ner på synkoper eller musiker som använder det.

Äh, vad trött jag blir på sånt här.

Detta är väl rätt enkelt att spela?
https://youtu.be/rBO-70e8vLA?si=Sc5HJpFm50YHJUAl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in