2025-06-14, 12:22
Medlem
Hej!

Vart man kan hitta en stor whitelist som ständigt uppdateras med domäner tillhörande svenska samt internationellt stora streamingtjänster t.ex svtplay.se (svtstatic.se, akamaized.net) osv ?

Kan tänka mig att det finns sånna whitelists för t.ex Pi-hole eller liknande.

Tacksam för tips!

Har försökt mig på en egen lista men det är i princip omöjligt att uppdatera den helt själv.
Citera
2025-06-14, 14:07
Medlem
https://thekelleys.org.uk/dnsmasq/docs/dnsmasq-man.html

Sök följande och se under: -S, --local, --server=[/[<domain>]/[domain/]][<server>[#<port>]][@<interface>][@<source-ip>[#<port>]]

Du kan använda en dnsmasq-konfiguration för att ange att förfrågningar för domänen xyz ska dirigeras till en specifik DNS-server.
Citera
2025-06-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
https://thekelleys.org.uk/dnsmasq/docs/dnsmasq-man.html

Sök följande och se under: -S, --local, --server=[/[<domain>]/[domain/]][<server>[#<port>]][@<interface>][@<source-ip>[#<port>]]

Du kan använda en dnsmasq-konfiguration för att ange att förfrågningar för domänen xyz ska dirigeras till en specifik DNS-server.

Det där är alldeles för avancerat för mig, måste prata med min openwrt tekniker om det.

Jag tänkte att istället för att leta efter en VPN-tjänst som FUNKAR med streaming, så kan jag ju bara whitelista alla streamingtjänster och köra det utanför VPN .

T.ex går flashback.org genom VPN medans svtplay.se går utanför o.s.v.

Funkar ditt tips då tror du?

Tack!
Senast redigerad av 2025-06-05 2025-06-14 kl. 14:27.
Citera
2025-06-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2025-06-05
Det där är alldeles för avancerat för mig, måste prata med min openwrt tekniker om det.

Jag tänkte att istället för att leta efter en VPN-tjänst som FUNKAR med streaming, så kan jag ju bara whitelista alla streamingtjänster och köra det utanför VPN .

T.ex går flashback.org genom VPN medans svtplay.se går utanför o.s.v.

Funkar ditt tips då tror du?

Tack!

Du kan ju använda router för att köra vpn och därefter ha en whitelist på vad som inte ska genom VPN tunneln.
Citera
2025-06-14, 14:50
Medlem
Citat:
Du kan ju använda router för att köra vpn och därefter ha en whitelist på vad som inte ska genom VPN tunneln.

Hej! Ja, precis. Frågade honom nu och även om man whitelistar t.ex *netflix.com så kan data hämtas från netflixmedia.com, netflixdata.com osv.

Då funkar det troligtvis inte ändå.

Ingen riktigt hållbar lösning tyvärr. ;(
Citera
2025-06-14, 14:52
Medlem
Citat:
Hej! Ja, precis. Frågade honom nu och även om man whitelistar t.ex *netflix.com så kan data hämtas från netflixmedia.com, netflixdata.com osv.

Då funkar det troligtvis inte ändå.

Ingen riktigt hållbar lösning tyvärr. ;(

Du frågade vem? Varför funkar det inte?
Vad exakt är du i behov av? Om det är för PI så kan du kika på dnsmasq som jag skrev ovan.
Citera
2025-06-14, 14:58
Medlem
Citat:
Du frågade vem? Varför funkar det inte?
Vad exakt är du i behov av? Om det är för PI så kan du kika på dnsmasq som jag skrev ovan.

Hej!

Jag frågade en bekant som hjälper mig att installera openwrt på en router.

Jag är i behov av att använda anonym-VPN i hela huset, men vi vill även kunna komma åt streamingtjänster.

Så därför tänkte jag att istället för att leta efter en VPN-tjänst som FUNKAR med streaming, så kan jag ju bara whitelista alla streamingtjänster och köra det utanför VPN. Men det funkade tydligen inte heller så smidigt.
Citera
2025-06-14, 15:46
Medlem
Vad är en whitelist? Jag menar i viket syfte kan den användas?
Chromecast t ex. funkar inte på "ful-streaming" sajter ofta. Kan en Whitelist användas för att komma runt detta?
Citera
2025-06-14, 15:52
Medlem
Citat:
Hej!

Jag frågade en bekant som hjälper mig att installera openwrt på en router.

Jag är i behov av att använda anonym-VPN i hela huset, men vi vill även kunna komma åt streamingtjänster.

Så därför tänkte jag att istället för att leta efter en VPN-tjänst som FUNKAR med streaming, så kan jag ju bara whitelista alla streamingtjänster och köra det utanför VPN. Men det funkade tydligen inte heller så smidigt.

Du kontradikterar dig själv.
Om du använder en VPN som funkar med streaming så betyder det att du vill använda VPN för dessa streamingtjänster.
Om du däremot vill använda streamingtjänster och inte vilja köra dem via VPN så går det att whitelista dessa i routerns inställningar, finns även Split-Tunneling funktioner om du sitter på Windows/Linux/MAC OS.

Men som du sa om du vill använda VPN för allt förutom Streamingtjänster så går detta att utesluta i routern vid inställningarna för VPN.
Citera
2025-06-14, 16:09
Medlem
Citat:
Du kontradikterar dig själv.
Om du använder en VPN som funkar med streaming så betyder det att du vill använda VPN för dessa streamingtjänster.
Om du däremot vill använda streamingtjänster och inte vilja köra dem via VPN så går det att whitelista dessa i routerns inställningar, finns även Split-Tunneling funktioner om du sitter på Windows/Linux/MAC OS.

Men som du sa om du vill använda VPN för allt förutom Streamingtjänster så går detta att utesluta i routern vid inställningarna för VPN.

Förstod inte riktigt vad du menade, det är ju just det som inte verkar finnas. Går inte att utesluta streamingtjänster på ett enkelt sätt.

Eller jo, om du skriver in varje domännamn som en streamingtjänst använder sig av. Men de är krångligt, vet ju inte om svtplay.se helt plötsligt kommer börja presentera data från svt900.se. Då är inte svt900.se utesluten. Så då måste man i så fall sniffa efter nya domäner som används på varje streamingtjänst för att lägga in i listan...

Man måste helt enkelt ha en komplett lista, vilket är väldigt svårt att hålla uppdaterad.
Senast redigerad av 2025-06-05 2025-06-14 kl. 16:11.
Citera
2025-06-14, 16:33
Medlem
Citat:
Förstod inte riktigt vad du menade, det är ju just det som inte verkar finnas. Går inte att utesluta streamingtjänster på ett enkelt sätt.

Eller jo, om du skriver in varje domännamn som en streamingtjänst använder sig av. Men de är krångligt, vet ju inte om svtplay.se helt plötsligt kommer börja presentera data från svt900.se. Då är inte svt900.se utesluten. Så då måste man i så fall sniffa efter nya domäner som används på varje streamingtjänst för att lägga in i listan...

Man måste helt enkelt ha en komplett lista, vilket är väldigt svårt att hålla uppdaterad.

Du kan använda dig av nyckel ord t.ex:
SVT*

Alternativt IP-ranges
Citera
2025-06-14, 19:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Systemutveckling --> Streamingtjänster och mediaföretag
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera