2025-06-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Nu var det ju inte bara det du uttryckte — du vill dessutom förhindra att människor i staden får köra prisvärda, bensinsnåla bilar, och du vill begränsa deras möjlighet att beställa hem mat, trots att det underlättar deras vardag.

För mig bottnar den här typen av försök att styra andras livsval i en ganska deprimerande, totalitär livssyn. Man skulle kunna kalla dig en energitjuv.
Jag har sagt två saker:
1) Det är skönare att vara i en storstad med mindre bilism än i en med mycket bilism.
2) Min personliga åsikt är att matleveranser i en storstad är idioti. Typ alla har en mataffär runt hörnet.

Har inte sagt ett ord om bensinsnåla bilar. Du får lugna dig lite.

Sedan är det ju så att alla som har råd att köpa en bostad i Stockholms innerstad har råd att bo exakt var som helst och de som hyr en bostad i Stockholms innerstad kan byta den mot en bostad precis var som helst. Jag bor själv inte i innerstaden men jag gissar att om man har barn där vill några av dem också begränsa bilismen där. Dessutom är inte Stockholm city enbart till för de boende utan för alla.

Till yttermera visso sker leverans av färdigmat i city medelst cykel eller moppe och bör således inte beröras alls.

Vet inte om du varit i Stockholm, men de allra flesta bilar innehåller en person och denne levererar varken varor eller tjänster.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2025-06-14 kl. 13:31.
Citera
2025-06-14, 14:18
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag har sagt två saker:
1) Det är skönare att vara i en storstad med mindre bilism än i en med mycket bilism.
2) Min personliga åsikt är att matleveranser i en storstad är idioti. Typ alla har en mataffär runt hörnet.

Har inte sagt ett ord om bensinsnåla bilar. Du får lugna dig lite.

Sedan är det ju så att alla som har råd att köpa en bostad i Stockholms innerstad har råd att bo exakt var som helst och de som hyr en bostad i Stockholms innerstad kan byta den mot en bostad precis var som helst. Jag bor själv inte i innerstaden men jag gissar att om man har barn där vill några av dem också begränsa bilismen där. Dessutom är inte Stockholm city enbart till för de boende utan för alla.

Till yttermera visso sker leverans av färdigmat i city medelst cykel eller moppe och bör således inte beröras alls.

Vet inte om du varit i Stockholm, men de allra flesta bilar innehåller en person och denne levererar varken varor eller tjänster.

Kafka-nivå. Du bor inte ens i innerstaden, men vill ändå begränsa rörelsefriheten för dem som faktiskt bor där. Och som vi vet — detta är bara början. Om personer som du får en vågmästarroll i nästa val kommer rörelsefriheten stegvis begränsas överallt. Hemska tanke.

Du för dessutom ett omöjligt cirkelresonemang: man vill begränsa trafiken för att i praktiken göra kollektivtrafiken mer svårhanterlig, men samtidigt hålla dörren öppen för de ytterst välbemedlade som ändå kan köra elbil som de önskar. För vanligt folk ska valfriheten däremot minska.

Stockholm city är redan idag kraftigt begränsat för bilar genom beslut av både S, MP och olika koalitioner — så pass att det i princip inte längre går att ta sig fram i city med bil överhuvudtaget. Resultatet? Handeln i stadskärnan har minskat markant, och fastighetsvärdena har fallit dramatiskt.

Har det någonsin slagit dig att det kanske är du som borde sluta åka in till stan, istället för att störa dig på att andra lever sina liv där?
Citera
2025-06-14, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Kafka-nivå. Du bor inte ens i innerstaden, men vill ändå begränsa rörelsefriheten för dem som faktiskt bor där. Och som vi vet — detta är bara början. Om personer som du får en vågmästarroll i nästa val kommer rörelsefriheten stegvis begränsas överallt. Hemska tanke.

Du för dessutom ett omöjligt cirkelresonemang: man vill begränsa trafiken för att i praktiken göra kollektivtrafiken mer svårhanterlig, men samtidigt hålla dörren öppen för de ytterst välbemedlade som ändå kan köra elbil som de önskar. För vanligt folk ska valfriheten däremot minska.

Stockholm city är redan idag kraftigt begränsat för bilar genom beslut av både S, MP och olika koalitioner — så pass att det i princip inte längre går att ta sig fram i city med bil överhuvudtaget. Resultatet? Handeln i stadskärnan har minskat markant, och fastighetsvärdena har fallit dramatiskt.

Har det någonsin slagit dig att det kanske är du som borde sluta åka in till stan, istället för att störa dig på att andra lever sina liv där?
Jag tror vi får nöja oss med att ha olika åsikter i denna fråga. Vi kommer nog inte längre än så här.
Citera
2025-06-16, 10:32
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Tja, de brukar stå nån gång i månaden och kontrollera inne i Gamla stan i alla fall, och de som inte har dispens efter det blir körförbud kl. 11 får naturligtvis böter. Så det är nog bara att räkna med kontroller där i city också.

När du inför en massa förbud mot biltrafik, men kommer med en massa undantag, så har förbudet egentligen ingen verkan, annat än att du jävlas med människor.
Körförbud efter ett viss klockslag är bara urbota dumt. På något sätt reglerar Stockholm sig självt.
Du nöjeskör knappast runt i Stockholm bara sådär. Skall du någonstans i innerstan, så är det tunnelbanan som gäller.
Men bil är ändå en frihet för ibland känner du för att köra ut från Stockholm, ut på landet, eller bara köra och utforska Europa. Får du då inte komma hem efter ett visst klockslag? Du hör hur puckat det låter.
Citera
2025-06-16, 11:00
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Nej, det handlar inte om miljö, det handlar om vad sektmänniskorna i MP kallar för "bilism" dvs att köra bil är en ideologi snarare än ett fortskaffningsmedel och en nödvändighet gör att samhället ska kunna fungera.

Det ska inte byggas kringfartsleder eftersom det uppmuntrar till "bilism", det ska heller inte tillåtas trafik igenom stan trots att det är enda alternativet utan kringfartsleder, bilar som ändå kör igenom stan ska bestraffas med trängselskatt, parkeringsplatser ska tas bort eftersom folk inte ska kunna parkera sin bil någonstans om de åker in till city, och priset på drivmedel ska höjas och straffbeskattas så folk ruineras vid pumpen.

Allt handlar om att bekämpa den förhatliga "bilismen". Häst och vagn-partiet är inte ett öknamn: det är en sanning.

Terrorklassa MP och spärra in deras väljare.

Klart att miljön bara är ett slagträ. Det är ganska utstuderat att man vill sänka vissa människors livskvalité för att man själv har ångest och jävligt dålig livskvalité.

Ofta används argumentet med bilen som nyttofordon. Fine, för du kan ju inte åka tunnelbana med gipsskivor och målarfärg.
Men bilen är också en frihetssymbol. Nej, man kanske inte behöver bil i sitt vardagliga pussel, men man har bil för att kunna köra ut på landet, eller ge sig ut i Europa för att utforska nya platser.
Just detta lovar jag dig kommer att sticka i ögonen på någon som är slav under busstidtabeller och tågets avgångar.
I början av mitt förhållande med tjejen tog jag henne på en Europatur med min dåvarande bil, en Opel Tigra och vi körde nercabbat. Tjejen kom hem full av intryck och berättade glatt för sina tjejkompisar om allt hon sett och upplevt.
I tjejgänget satt där en körkortslös brud utan kille. Du kan ju bara gissa hur triggad hon blev av den så kallade orättvisan hon upplevde (som ju var självförvållad). Min tjej skulle akta sig för jag var en "störig snubbe som utnyttjade tjejer". Samma brud skaffade sig senare en importturk som övervakade henne och hade åsikter om hennes umgänge.
Logik? Nej, det saknades sådan!

Samma mekanismer hittar du storskaligt hos miljötalibanerna.
Citera
2025-06-16, 23:09
Medlem
senhackarens avatar
Mp 2026. 👍
Citera
2025-06-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Mp 2026. 👍
Vårda språket, tack