2025-06-14, 08:00
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterWhite
Ska du klaga över sunt förnuft och att folk ska inte kan köpa elbil så ska du också komma med relevant fakta, elbilar kostar inte en miljon, den elbil som just du vill ha med dom specifikationer som passar dig och den räckvidd du vill ha kostar kanske en miljon, men som sagt så finns det sprillans nya elbilar från en skitpeng på strax under 300 000 kr, har dom inte rätt egenskaper för dig så må det väl vara så men det finns som sagt elbilar för långt under en miljon kronor men frågan är vad folk vill ha, vill man ha en för 300 000 kr till 400 000 kr eller till 500 000 kr, det finns även lågmilade nyare modeller till ett lågt pris där första ägare tagit den stora förlusten av att köpa en ny bil, så som du snackar om elbilar för en miljon är det snack som såna som har dålig koll låter.

En begagnad bensinbil kan kosta nedåt en tiondel av vad en vanlig elbil gör. Visst finns det billigare elbilar också, men det förändrar inte helhetsbilden.

Frågan är om medborgare som köper en lätt begagnad, mindre bensinbil för exempelvis 50 000 kronor verkligen ska förbjudas att köra i stan — på grund av politisk ideologi.

Nästa fråga blir på vilka grunder ett parti med 5 % av rösterna i Sverige kan driva igenom beslut som försvårar människors rörlighet och vardagliga transporter. En rättighet. Det handlar ju i grunden om hatet mot bilen och viljan att kraftigt höja tröskeln för vanligt folk att som fria individer kunna röra sig, både in och ut ur staden, med sin bil.

Och tro inte för en sekund att det stannar vid Stockholms innerstad — ambitionen är att denna typ av styrning ska spridas över hela Stockholm och landet.
Citera
2025-06-14, 08:08
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Är helt säker på att ett bilförbud i city inte skulle innebära att inga leveranser till butiker och restauranger skulle ske.

Dessa leveranser blir garanterat kvalificerat dyrare. Samtidigt har man tagit bort medborgarnas rätt till fri rörlighet. Och det är just här själva kärnan i diskussionen ligger:

Vi som svenska medborgare ska inte acceptera att en liten politisk aktör kan förändra hela landets rörelsefrihet och vardag på detta sätt. Att begränsa människors möjlighet att själva ta sig fram, utan bred folklig förankring, är att inskränka grundläggande fri- och rättigheter.

I flera inlägg framställs det som att detta enbart gäller Stockholms innerstad, vilket givetvis är felaktigt. Detta beslut måste ses som ett vägval för hela landet. Stockholm fungerar här som en testbädd för en politik som sedan är tänkt att rullas ut nationellt.
Citera
2025-06-14, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Dessa leveranser blir garanterat kvalificerat dyrare. Samtidigt har man tagit bort medborgarnas rätt till fri rörlighet. Och det är just här själva kärnan i diskussionen ligger:

Vi som svenska medborgare ska inte acceptera att en liten politisk aktör kan förändra hela landets rörelsefrihet och vardag på detta sätt. Att begränsa människors möjlighet att själva ta sig fram, utan bred folklig förankring, är att inskränka grundläggande fri- och rättigheter.

I flera inlägg framställs det som att detta enbart gäller Stockholms innerstad, vilket givetvis är felaktigt. Detta beslut måste ses som ett vägval för hela landet. Stockholm fungerar här som en testbädd för en politik som sedan är tänkt att rullas ut nationellt.
Definierar du rörlighet som enbart bilism?
Citera
2025-06-14, 08:15
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Definierar du rörlighet som enbart bilism?

Fri rörlighet är i grunden individens rätt att själv välja hur man vill förflytta sig. Väljer du buss eller tåg är det ditt fria val, väljer jag bil är det mitt fria val. Staten eller politiken ska inte lägga sig i vilket färdmedel individen väljer, utan ska säkerställa att friheten att röra sig finns kvar.

Hur definierar vi egentligen fri rörlighet?
Enligt FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (artikel 13) är fri rörlighet en grundläggande mänsklig rättighet. Att på politisk väg begränsa individens möjligheter att ta sig fram i sitt eget land — särskilt genom att indirekt förbjuda vissa typer av fordon — är att steg för steg urholka denna rättighet.
Citera
2025-06-14, 08:27
Medlem
Citat:
Fri rörlighet är i grunden individens rätt att själv välja hur man vill förflytta sig. Väljer du buss eller tåg är det ditt fria val, väljer jag bil är det mitt fria val. Staten eller politiken ska inte lägga sig i vilket färdmedel individen väljer, utan ska säkerställa att friheten att röra sig finns kvar.

Hur definierar vi egentligen fri rörlighet?
Enligt FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (artikel 13) är fri rörlighet en grundläggande mänsklig rättighet. Att på politisk väg begränsa individens möjligheter att ta sig fram i sitt eget land — särskilt genom att indirekt förbjuda vissa typer av fordon — är att steg för steg urholka denna rättighet.

Ok ok. Själv tycker jag storstäder med mycket bilism är oskönare än storstäder med mindre bilism.
Citera
2025-06-14, 08:39
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ok ok. Själv tycker jag storstäder med mycket bilism är oskönare än storstäder med mindre bilism.

Att vilja bestämma över andras val är en totalitär inställning — kanske är det dags att fråga sig om det verkligen känns så skönt som du tror.
Faktum är att de städer som tvingar fram sådana val sakteligen dör ut, till förmån för de som värnar frihet och självbestämmande. Fri rörlighet är en grundbult i en blomstrande ekonomi = latte, uber, vin på fredagen, matleveranser osv.
Citera
2025-06-14, 08:44
Medlem
Citat:
Att vilja bestämma över andras val är en totalitär inställning — kanske är det dags att fråga sig om det verkligen känns så skönt som du tror.
Faktum är att de städer som tvingar fram sådana val sakteligen dör ut, till förmån för de som värnar frihet och självbestämmande. Fri rörlighet är en grundbult i en blomstrande ekonomi = latte, uber, vin på fredagen, matleveranser osv.
Så allt utom oreglerad bilism är totalitärt enligt dig?

Ps matleveranser är idioti i en storstad. Om man inte behöver hemtjänst och de cyklar oftast och handlar i närmaste affär.
Citera
2025-06-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Är du dum i huvudet? Tror du mina verktyg och byggmaterial dyker upp i din lägenhet på södermalm som ska renoveras ur tomma intet din svagbegåvade fitta?
Nej, men tror du att det enda stället man kan köpa det på är just i City? Om man har bil så kan man ju för fan enkelt köra var fan man vill, din dumma horunge
Citera
2025-06-14, 11:05
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Så allt utom oreglerad bilism är totalitärt enligt dig?

Ps matleveranser är idioti i en storstad. Om man inte behöver hemtjänst och de cyklar oftast och handlar i närmaste affär.

Nu är vi återigen inne på att du har en åsikt som du vill påtvinga dem som faktiskt bor i stan. Vad är det egentligen med din vilja att styra andras liv?

Matleveranser till hemmet är ett frivilligt val — någon erbjuder en tjänst, kunden betalar för den. Enkelt.

Bilismen är dessutom redan hårt reglerad i snart sagt alla aspekter: säkerhet, miljö, teknik, utbildning, infrastruktur och trafikflöden. Biltullar finns för att dämpa trafikvolymen in till stadskärnorna. Vi talar alltså om ett redan mycket styrt och kontrollerat system.

Miljötalibanerna tar strid för ny miljözon.
https://press.newsmachine.com/pressrelease/view/stockholm-tar-strid-for-ny-miljozon-59370
Citera
2025-06-14, 11:14
Medlem
Citat:
Nu är vi återigen inne på att du har en åsikt som du vill påtvinga dem som faktiskt bor i stan. Vad är det egentligen med din vilja att styra andras liv?

Jag tycker nog att jag både kan få ha och uttrycka åsikten att matleveranser i en storstad är idioti utan att det behöver uppfattas som att jag vill styra andras liv.
Citera
2025-06-14, 12:01
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Nej. Men jag är nyfiken, vi borde prova.
Du kan åka ut till någon mindre kommun och se konsekvenserna!
Citera
2025-06-14, 13:19
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Jag tycker nog att jag både kan få ha och uttrycka åsikten att matleveranser i en storstad är idioti utan att det behöver uppfattas som att jag vill styra andras liv.

Nu var det ju inte bara det du uttryckte — du vill dessutom förhindra att människor i staden får köra prisvärda, bensinsnåla bilar, och du vill begränsa deras möjlighet att beställa hem mat, trots att det underlättar deras vardag. Vad mer har du tänkt begränsa andra människors liv med och var går gränsen för dig där denna typ av märkliga pekpinnar övergår till ett övergrepp på folks liv och frihet som individer ?

För mig bottnar den här typen av försök att styra andras livsval i en ganska deprimerande, totalitär livssyn. Man skulle kunna kalla dig en energitjuv. Många med denna livssyn lever ofta ganska trista egna liv och gillar därför att straffa andra.
Senast redigerad av Nixter 2025-06-14 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in