2025-07-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Nej, jag har ingen önskan av att sätta människor på pottkanten. Min ståndpunkt är att jag tycker biblen är full av motsägelser och orimliga ideer.
Exemplen jag målar upp är för att framföra den poängen mer enkelt och bildspråkligt istället för med en massa akademiskt dravel om bibelstudier och bla bla.
Och det finns exempel från nya testamentet också, särskilt när det kommer till könsroller.
Såg Gud kvinnan lika värdig som mannen så hade han ta mig fan kunnat göra det klart för oss.

Precis "Du Tycker" pga att du har för dålig kunskap om bibelns budskap.

Din sista mening visar det. Man läser och tar till sig det man vill ta till sig och missar helheten.

Bibelns och Nya Testamentets syn på kvinnor och män är det som Paulus sammanfattar så här;

"Här är icke jude eller grek, här är icke träl eller fri, här är icke man och kvinna: alla ären I ett i Kristus Jesus." Galaterbrevet 3:28
Citera
2025-07-09, 17:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vi borde driva ut demonen Jesus ur er alla!
Jesus är ingen demon och han besvärar ingen. Det är hans budskap som besvärar alla som tyr sig till Satan, vilken inte bara är en demon utan styr över en armé av demoner.
Citera
2025-07-10, 18:03
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars-Herbert
Precis "Du Tycker" pga att du har för dålig kunskap om bibelns budskap.

Din sista mening visar det. Man läser och tar till sig det man vill ta till sig och missar helheten.

Bibelns och Nya Testamentets syn på kvinnor och män är det som Paulus sammanfattar så här;

"Här är icke jude eller grek, här är icke träl eller fri, här är icke man och kvinna: alla ären I ett i Kristus Jesus." Galaterbrevet 3:28

Jag väljer inte vad jag tycker utifrån vad jag vill ska stämma till skillnad från er religiösa. Jag tycker något för att det är logiskt.
Om Gud fanns på riktigt så tror jag han hade varit jättenoga med att framföra sitt budskap på rätt vis.
Då hade vi sluppit att sitta här på 2000 -talet och ha den här debatten.
Du kan skylla på att det är jag som är korkad och inte förstår, även om det vore sant så gör det inte Gud mer trovärdig.
Han hade kunnat skriva en bok som make sense för alla. Inte bara en väldigt liten grupp.
Gud skapade människan så han om någon borde ha bra koll på hur man trovärdigt når fram till folk.
Men nej, det har han tydligen inte.
Enligt dig så har Gud skapat mig och så har han skapat en bok också som han vill att jag tror på.
Men det sket sig ganska bra däremellan tydligen.
Skyll inte på mig, jag har inte bättre vett än det Gud gav mig.
Citera
2025-07-10, 18:24
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus är ingen demon och han besvärar ingen. Det är hans budskap som besvärar alla som tyr sig till Satan, vilken inte bara är en demon utan styr över en armé av demoner.

Om Gud finns så finns också lucifer. Hade lucifer velat ta kontakt med människor så hade han mycket väl kunna förklä sig som ett gudaväsen.

" Och det är inte att undra på. Själva satan utger sig ju
för att vara ljusets ängel."

2 Korintiherbrevet 11:14

Frukten som Adam och Eva inte fick äta av var kunskapens frukt. Att äta av frukten är att själv ta rätten över att bestämma vad som är ont och gott står det.
Det betyder att man måste underkasta sig jesus.
Jesus vill alltså frånta människor att ha en egen inre moral.
I vissa kretsar symboliserar djävulen iden om att det inte finns någon egentlig sanning, bara personlig vilja, begär och makt. De tre sista sakerna stämmer överens med mycket inom kristendomen.
Så hur vet man att Gud är Gud och inte bara är en förklädd djävul?
Citera
2025-07-10, 18:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Om Gud finns så finns också lucifer. Hade lucifer velat ta kontakt med människor så hade han mycket väl kunna förklä sig som ett gudaväsen.

" Och det är inte att undra på. Själva satan utger sig ju
för att vara ljusets ängel."

2 Korintiherbrevet 11:14

Frukten som Adam och Eva inte fick äta av var kunskapens frukt. Att äta av frukten är att själv ta rätten över att bestämma vad som är ont och gott står det.
Det betyder att man måste underkasta sig jesus.
Jesus vill alltså frånta människor att ha en egen inre moral.
I vissa kretsar symboliserar djävulen iden om att det inte finns någon egentlig sanning, bara personlig vilja, begär och makt. De tre sista sakerna stämmer överens med mycket inom kristendomen.
Så hur vet man att Gud är Gud och inte bara är en förklädd djävul?
Man måste inte underkasta sig Jesus och du blir inte fråntagen något utom eventuellt då ett evigt liv. De som lever för evigt vill inte att det livet ska bli som det tillfälliga livet på jorden med förtryck och svek.

Du ser inte Gud så varför bekymra sig över om han är förklädd? Du känner Gud genom hans budskap och djävulen genom atthan hatar Guds budskap.
Citera
2025-07-10, 18:42
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det är ganska vanligt att man blandar ihop Bibeln som helhet med den kristna läran – och att man gör Gud ansvarig för allt som står där, trots att det faktiskt är människor som har skrivit texterna, i väldigt olika historiska och kulturella kontexter.

Kristendomen bygger i grunden på Nya testamentet och framför allt på personen Jesus – och där hittar man varken steningar, folkmord eller uppmaningar att sälja sin dotter till högstbjudande. Tvärtom. Det handlar om nåd, förlåtelse, icke-våld, kärlek till nästan – även till fienden.

Att Jesus själv var jude och levde enligt judisk lag är sant, men han var också den som utmanade delar av den lagen – du vet, “den som är utan synd kan kasta första stenen”, sabbatsbrotten, kritiken mot fariséerna. Det är därför kristendomen kom att bli en egen tro – för att han bröt med det gamla.

Kristendomen har en koppling till hela Bibeln, men det är inte samma sak som att alla verser i Gamla testamentet är bindande kristen moral. Det vore som att hålla svenska riksdagen ansvarig för varje formulering i Magnus Erikssons landslag från 1350. Att kalla Gud “pervers” för vad som står i exempelvis 5 Mosebok är lite som att anklaga en bokförläggare för allt en författare skrivit under pseudonym. Det blir skevt – både teologiskt och historiskt.
Jag förstår inte riktigt det där.. Vad är kristendom i så fall, om det nu inte är bibeln som är själva ramen för vad kristendom är?

Har alltid tyckt det är märkligt att man väljer ut delar ut bibeln och säger "det här är kristendom idag, det andra är förlegat". Är det verkligen kristendom fortfarande då?
Citera
2025-07-11, 17:19
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man måste inte underkasta sig Jesus och du blir inte fråntagen något utom eventuellt då ett evigt liv. De som lever för evigt vill inte att det livet ska bli som det tillfälliga livet på jorden med förtryck och svek.

Du ser inte Gud så varför bekymra sig över om han är förklädd? Du känner Gud genom hans budskap och djävulen genom atthan hatar Guds budskap.

Jag har en fråga.
Ta mig som exempel, jag är inte troende på Gud men har stark empati för människor som lider och vill att folk ska må bra.
Kommer jag hamna i helvetet bara för jag inte trodde på Gud?
Det är ingen människa som är perfekt oavsett om man tror på Gud eller inte.
Men kommer man dömas bara för man inte trodde på religionen trots att man inte var elakare än de kristna?
Citera
2025-07-11, 18:20
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Jag har en fråga.
Ta mig som exempel, jag är inte troende på Gud men har stark empati för människor som lider och vill att folk ska må bra.
Men kommer man dömas bara för man inte trodde på religionen trots att man inte var elakare än de kristna?

Nu säger ju Herren att "Min är domen och vedergällningen." 5 mos 32:35.

Det är alltså Gud allsmäktig som avgör ditt öde.

Åtminstone jag klarar inte av att leva upp till de krav Gud ställer på mig. Jag får helt enkelt leva med mina tillkortakommanden, medveten om löftet att Gud kommer att väga in nåden i den dom jag en gång kommer att få.
Citera
2025-07-11, 18:31
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:

Frågan är, varför är Gud så pervers?

Det är snarare så att sagoboken bibeln skrevs av några med allt för mycket fritid och livlig fantasi i en tid när det varken fanns radio, TV, tidningar och internet att underhålla sig med. De hade bara sina egna fantasier att ta till och tyvärr fanns det då dem som valde att nedteckna dessa fantasier och sammanställa dessa i en bok som i vår tid blivit som de ser som en sanning.
Citera
2025-07-11, 18:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag har en fråga.
De kristna lär inte alls ut Jesus budskap utan ett budskap som de första kristna hittade på. Här är vad Jesus sa:

Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron. Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra. Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag var i fängelse, och I kommen till mig.' Då skola de rättfärdiga svara honom och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig och gåvo dig mat, eller törstig och gåvo dig att dricka? Och när sågo vi dig husvill och gåvo dig härbärge, eller naken och klädde dig? Och när sågo vi dig sjuk eller i fängelse och kommo till dig?' Då skall Konungen svara och säga till dem: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.' — Matteus 25:31-40

Men den som inte tror på Jesus budskap kommer att dömas.

Den som förkastar mig och icke tager emot mina ord, han har dock en domare över sig; det ord som jag har talat, det skall döma honom på den yttersta dagen. — Johannes 12:48

Medan de som tror på budskapet redan har evigt liv.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24
Citera
2025-07-12, 10:39
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Nu säger ju Herren att "Min är domen och vedergällningen." 5 mos 32:35.

Det är alltså Gud allsmäktig som avgör ditt öde.

Åtminstone jag klarar inte av att leva upp till de krav Gud ställer på mig. Jag får helt enkelt leva med mina tillkortakommanden, medveten om löftet att Gud kommer att väga in nåden i den dom jag en gång kommer att få.

Döma människor, för vad?
Det finns ingenting inom oss som är en fristående moral.
Din moral är resultatet av dina erfarenheter, personlighet och vad som hände i världen vid en viss tidpunkt.
Samma människa hade kunnat bli både präst och mördare beroende på hur kausalitetet betedde sig just inför dem.
Man råder betydligt mindre över vem man är än vad man tror. Det är systemet som ska dömas, inte individerna som ofrivilligt hamnade i det.
Citera
2025-07-12, 10:43
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Det är snarare så att sagoboken bibeln skrevs av några med allt för mycket fritid och livlig fantasi i en tid när det varken fanns radio, TV, tidningar och internet att underhålla sig med. De hade bara sina egna fantasier att ta till och tyvärr fanns det då dem som valde att nedteckna dessa fantasier och sammanställa dessa i en bok som i vår tid blivit som de ser som en sanning.

Visst är det fantasier rakt igenom. Men anledningen att bibeln skrevs var inte för att folk behövde underhållning utan syftet var aningen mer mörkt än så.
Man behövde ett koncept att styra folket med och hålla befolkningen under kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in