Citat:
Ursprungligen postat av
tnutchax
Nu menar jag inte att jag personligen nödvändigtvis anser att Bibeln lär ut att GT:s strafflagar delvis ska fortsätta att gälla, en del passager pekar i den riktningen andra inte. Jag kan dock konstatera att en del kristna genom historien har tolkat bibeln så och jag tror inte de passager du använder som motargument var obekanta för dem utan att de uppfatta dem annorlunda än du.
Kanske är det Romarbrevet 13:1-4 de tänker på, där försvaras överhetens rätt att bestraffa synd. Om du tolkat bibeln rätt är det många som tolkat den fel, t.ex. Calvin och Luther.
Tack för ett sansat och reflekterande svar. Jag håller med dig om att Bibeln har tolkats på väldigt olika sätt genom historien – och att även stora teologer som Calvin och Luther gjort uttolkningar som i dag kanske framstår som problematiska.
Romarbrevet 13 är ett utmärkt exempel. Det kapitlet har både använts för att legitimera statens våldsmonopol – och, i vissa tider, för att legitimera rena förtryckarregimer. Därför måste man läsa även det i sitt sammanhang. Paulus uppmanade till lydnad för att de första kristna inte skulle förföljas ihjäl – inte för att Gud helgar varje maktordning för evigt.
Men som du säger: det är inte svartvitt. Jag har inget tolkningsföreträde. Jag säger inte “det här är rätt”, jag säger “det här är en möjlig tolkning – som också väger in helheten av Jesu liv, budskap och handlingar”. Och där är det svårt att komma undan att Jesus själv konsekvent ställde sig på de svagas sida, även när det betydde att han bröt mot lagens bokstav.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
Folk gillar generellt att vara dumma i huvudet. Gillar man dessutom sagoböcker som man försöker kalla såväl lagböcker, vetenskapliga rapporter eller livsstilsguider som är samlingar med återvunna myter så gäller det att välja och ignorera.
Kristna brukar i alla fall skylla lite mindre på sin sagobok när de vill ha en ursäkt för att få mörda - till skillnad mot muslimer.
Du generaliserar inte bara grovt om religiösa människor – du gör det dessutom genom att ställa religioner mot varandra på ett sätt som bara föder förakt. Du påstår att
muslimer “skyltar mer med sin sagobok när de mördar” – vilket är både osmakligt och intellektuellt ohederligt.
Om du är upprörd över religiöst motiverat våld – fine. Det är vi många som är. Men att dra alla troende över en kam är inte upplysning, det är bara lättja. Och vad gäller ditt språkbruk – “sagobok” – så är det ett uttryck som säger mer om ditt eget behov av distans än om textens innehåll.
Jesus, som du nämner indirekt, är enligt islam en
profet. Han är enligt kristendomen
Guds son. I båda fallen är han en förkroppsligad motkraft mot just den typ av förakt du uttrycker. Han samtalade med syndare, åt med fiender, älskade de som fördömde honom. Och han sa: “Den som är utan synd kastar första stenen.”
Vad tror du han hade sagt om din kommentar?