2025-06-12, 21:35
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det är exakt vad de gjort. Jehovas vittnens teologi bygger på en mycket selektiv läsning där man ignorerar de många Bibelställen som faktiskt talar om ett medvetet liv efter döden – inte minst i Nya Testamentet.
Jag visade ett exempel och då var detta perfekt att använda mig av. Men det var själva sammanhanget i inlägget som var mitt budskap. reflektera och svara på det istället. jag visste att de utelämnat stycken, det var för att ge en bild av det topic vi ska diskutera.
Citera
2025-06-12, 21:42
Medlem
Citat:
Det är exakt vad de gjort. Jehovas vittnens teologi bygger på en mycket selektiv läsning där man ignorerar de många Bibelställen som faktiskt talar om ett medvetet liv efter döden – inte minst i Nya Testamentet.
Jesus säger t.ex. till rövaren på korset: “Idag ska du vara med mig i paradiset”. (Lukas 23:43)
Han berättar även liknelsen om den rike mannen och Lasarus, där båda är fullt medvetna efter döden. (Lukas 16:19–31)

JW bygger hela sin dödsuppfattning på Predikaren, som är en filosofisk skrift där författaren i delar talar ur ett jordiskt, ibland cyniskt perspektiv. Man kan inte använda det som exklusivt facit.

Att hävda att döden är som “sömn” är inte unikt för JW, men deras tolkning – att själen inte finns och att människan bara är ett köttsligt medvetande – strider mot i princip hela den kristna traditionen. Det är ett 1900-talsbygge, inte gammal kristendom.

Så visst kan man välja att tro på deras version, men man får inte låtsas som att det är “vad Bibeln egentligen säger” utan att också erkänna att man först måste rensa bort halva boken.

Du nämner Matteus 5:17–19 – och ja, det är ett viktigt stycke. Men det missförstås ofta. När Jesus säger att han inte kommit för att upphäva lagen, utan för att fullborda den, syftar han inte på att bevara bokstaven. Han syftar på att visa dess djupare mening – vilket blir tydligt i fortsättningen: ”Ni har hört att det är sagt… men jag säger er…”

Här omtolkar han centrala bud från Mose lag – inte för att avskaffa dem, utan för att lyfta blicken från yttre lydnad till inre omvändelse. Jesus rensar inte bort lagen, han gräver under den. Han byter fokus från regelverk till rätt hjärta.

Och om det verkligen var så enkelt som att det bara gällde att följa lagen bokstavligt, så borde det vara prästerna, fariséerna, de skriftlärda – alltså eliten – som Jesus hyllar. Men det är tvärtom.

Han säger att de som tror sig stå först ska hamna sist. Han kallar fariséerna vitkalkade gravar – rena utanpå, men ruttna inuti. Han säger att många kommer ropa “Herre, Herre” men ändå inte komma in. Det är alltså inte religiös status, titel eller prästämbete som avgör något i Guds ögon. Det är hjärtats hållning.

Så om du tolkar Matteus 5 som en bekräftelse på GT:s strafflagar, måste du också förklara varför Jesus gång på gång bryter mot dem – varför han förlåter äktenskapsbrytare, helar på sabbaten, umgås med orena, och låter kärleken stå över regeln.

Kristendomen är inte prästerskapets religion. Den är inte elitens religion. Den är de utsattas religion. Och dess kärna är inte GT:s lagböcker – utan nåd, förlåtelse och radikal jämlikhet.

Nu menar jag inte att jag personligen nödvändigtvis anser att Bibeln lär ut att GT:s strafflagar delvis ska fortsätta att gälla, en del passager pekar i den riktningen andra inte. Jag kan dock konstatera att en del kristna genom historien har tolkat bibeln så och jag tror inte de passager du använder som motargument var obekanta för dem utan att de uppfatta dem annorlunda än du.
Kanske är det Romarbrevet 13:1-4 de tänker på, där försvaras överhetens rätt att bestraffa synd. Om du tolkat bibeln rätt är det många som tolkat den fel, t.ex. Calvin och Luther.
Senast redigerad av tnutchax 2025-06-12 kl. 21:56.
Citera
2025-06-12, 21:51
Medlem
Ratads avatar
Folk gillar generellt att vara dumma i huvudet. Gillar man dessutom sagoböcker som man försöker kalla såväl lagböcker, vetenskapliga rapporter eller livsstilsguider som är samlingar med återvunna myter så gäller det att välja och ignorera.

Kristna brukar i alla fall skylla lite mindre på sin sagobok när de vill ha en ursäkt för att få mörda - till skillnad mot muslimer.
Citera
2025-06-12, 21:52
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag visade ett exempel och då var detta perfekt att använda mig av. Men det var själva sammanhanget i inlägget som var mitt budskap. reflektera och svara på det istället. jag visste att de utelämnat stycken, det var för att ge en bild av det topic vi ska diskutera.

Tack för klargörandet. Nu när jag läser hela ditt inlägg i ett svep – vilket jag borde gjort från början – så är det tydligt att du lyfter en större, viktigare fråga än bara JW:s tolkning. Du frågar egentligen: Vad är kristendomens kärna – och vem har rätt att tolka den?

Och där är du något på spåren. För det är sant att stora delar av kristendomen formats genom historien – ibland genom uppenbarelser, ibland genom kyrkomöten, ibland genom att makt och tro vävts ihop. Och visst kan man fråga sig om det är en utveckling – eller en urvattning.

Men samtidigt: utvecklas tron verkligen? Eller är det snarare vi människor som förskjuter fokus, för att passa våra egna behov? För i praktiken är det ju inte särskilt många som läser hela Bibeln. De flesta kristna – oavsett samfund – utgår från fragment, verser, predikningar, känslor. Och då blir det ganska lätt att tro på en Jesus man själv fyllt i mellan raderna.

Så i slutändan är det kanske inte tron som utvecklas – utan varje individs bild av vad tron “borde” vara. Och det är också därför religionen kan användas både till förtryck och befrielse. Samma Bibel som motiverade slavägare motiverade också slavuppror. Samma Jesus som använts för att tysta kvinnor har också använts för att lyfta dem.

Kristendomen är i grunden inte prästerskapets religion, inte elitens. Det är en religion för de fattiga, de svaga, de utstötta. Och det är nog där man måste börja – om man menar allvar med att förstå dess kärna.
Citera
2025-06-12, 22:03
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Tack för klargörandet. Nu när jag läser hela ditt inlägg i ett svep – vilket jag borde gjort från början – så är det tydligt att du lyfter en större, viktigare fråga än bara JW:s tolkning. Du frågar egentligen: Vad är kristendomens kärna – och vem har rätt att tolka den?

Och där är du något på spåren. För det är sant att stora delar av kristendomen formats genom historien – ibland genom uppenbarelser, ibland genom kyrkomöten, ibland genom att makt och tro vävts ihop. Och visst kan man fråga sig om det är en utveckling – eller en urvattning.

Men samtidigt: utvecklas tron verkligen? Eller är det snarare vi människor som förskjuter fokus, för att passa våra egna behov? För i praktiken är det ju inte särskilt många som läser hela Bibeln. De flesta kristna – oavsett samfund – utgår från fragment, verser, predikningar, känslor. Och då blir det ganska lätt att tro på en Jesus man själv fyllt i mellan raderna.

Så i slutändan är det kanske inte tron som utvecklas – utan varje individs bild av vad tron “borde” vara. Och det är också därför religionen kan användas både till förtryck och befrielse. Samma Bibel som motiverade slavägare motiverade också slavuppror. Samma Jesus som använts för att tysta kvinnor har också använts för att lyfta dem.

Kristendomen är i grunden inte prästerskapets religion, inte elitens. Det är en religion för de fattiga, de svaga, de utstötta. Och det är nog där man måste börja – om man menar allvar med att förstå dess kärna.
Jag ser dina tankar och vet vad du menar.
Risken är, som det även visat sig mer än ofta, att det kan utnyttjas destruktivt utan ett klart ramverk av vad som är en religion i fråga. Om det inte finns en respekt för vad som är lämpligt eller olämpligt att töja på, eller själv tycka vad kristendomen är och som ett dataspel lägga till och anpassa så att det ser snyggt ut enligt eget tycke.

En typisk tv-serie som tex
https://www.imdb.com/title/tt4955642/

Känns allt detta igen?

Jag är ingen antisemit, men Hollywood har fritt ändat hela bilden folk har i sinnet av kristendomen, julen etc. Men skulle vi peta på deras egen religion så dyker det kända Hitlerkortet upp direkt. För det är inga kristna som sysslar med detta, de har ingen respekt och njuter nog av att få sabotera kristendomen och skrattar gott åt att det faktiskt fungerar.

I USA så har de lyckats få en tomte och att tänka på Coca-cola som han dricker utan att visa läskens namn. Totalt avkristnat och kommersialiserat. Jesusbarnet slängde de ut ur julen.

Öppet mål och jag kan visa den svarta sidan också nedan men det får räcka så för att utveckla exakt så att alla hänger med.

Guds slavar
https://www.svtplay.se/guds-slavar
Senast redigerad av Bilderberg78 2025-06-12 kl. 22:28.
Citera
2025-06-12, 22:06
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Nu menar jag inte att jag personligen nödvändigtvis anser att Bibeln lär ut att GT:s strafflagar delvis ska fortsätta att gälla, en del passager pekar i den riktningen andra inte. Jag kan dock konstatera att en del kristna genom historien har tolkat bibeln så och jag tror inte de passager du använder som motargument var obekanta för dem utan att de uppfatta dem annorlunda än du.
Kanske är det Romarbrevet 13:1-4 de tänker på, där försvaras överhetens rätt att bestraffa synd. Om du tolkat bibeln rätt är det många som tolkat den fel, t.ex. Calvin och Luther.

Tack för ett sansat och reflekterande svar. Jag håller med dig om att Bibeln har tolkats på väldigt olika sätt genom historien – och att även stora teologer som Calvin och Luther gjort uttolkningar som i dag kanske framstår som problematiska.

Romarbrevet 13 är ett utmärkt exempel. Det kapitlet har både använts för att legitimera statens våldsmonopol – och, i vissa tider, för att legitimera rena förtryckarregimer. Därför måste man läsa även det i sitt sammanhang. Paulus uppmanade till lydnad för att de första kristna inte skulle förföljas ihjäl – inte för att Gud helgar varje maktordning för evigt.

Men som du säger: det är inte svartvitt. Jag har inget tolkningsföreträde. Jag säger inte “det här är rätt”, jag säger “det här är en möjlig tolkning – som också väger in helheten av Jesu liv, budskap och handlingar”. Och där är det svårt att komma undan att Jesus själv konsekvent ställde sig på de svagas sida, även när det betydde att han bröt mot lagens bokstav.

Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Folk gillar generellt att vara dumma i huvudet. Gillar man dessutom sagoböcker som man försöker kalla såväl lagböcker, vetenskapliga rapporter eller livsstilsguider som är samlingar med återvunna myter så gäller det att välja och ignorera.

Kristna brukar i alla fall skylla lite mindre på sin sagobok när de vill ha en ursäkt för att få mörda - till skillnad mot muslimer.

Du generaliserar inte bara grovt om religiösa människor – du gör det dessutom genom att ställa religioner mot varandra på ett sätt som bara föder förakt. Du påstår att muslimer “skyltar mer med sin sagobok när de mördar” – vilket är både osmakligt och intellektuellt ohederligt.

Om du är upprörd över religiöst motiverat våld – fine. Det är vi många som är. Men att dra alla troende över en kam är inte upplysning, det är bara lättja. Och vad gäller ditt språkbruk – “sagobok” – så är det ett uttryck som säger mer om ditt eget behov av distans än om textens innehåll.

Jesus, som du nämner indirekt, är enligt islam en profet. Han är enligt kristendomen Guds son. I båda fallen är han en förkroppsligad motkraft mot just den typ av förakt du uttrycker. Han samtalade med syndare, åt med fiender, älskade de som fördömde honom. Och han sa: “Den som är utan synd kastar första stenen.”

Vad tror du han hade sagt om din kommentar?
Citera
2025-06-12, 22:10
Medlem
KlappMungons avatar
Kristna säger att det är nya testamentet som gäller. Påpekar man att Jesus i NT säger att de gamla lagarna i GT gäller så säger de att Jesu död på korset ledde till ett "nytt förbund" som är direkt mellan gud/Jesus och människorna så kan strunta i saker man ogillar i NT.

Var hittar man stöd för detta nya förbund?

Det gör man i profetior i GT...
Citera
2025-06-12, 22:10
Medlem
För att religiösa människor är falska typer. Deras tro är alltid baserad på lögner. Det kanske låter edgy:igt, men det är faktiskt så det funkar. Både det faktum att lögnen och självbedrägeriet är nödvändigt för att inte genomskåda sin tro, men också för att det absurda som följer alla omöjliga självmotsägelser på något vis är själva kärnan i tron. Saker som treenighet, ellerJesus natur, ställer till det så pass att man desperat måste försöka hitta en ursäkt. Obegripligheten gör kanske religionen till mer av ett mysterium, eller också handlar det om att vansinnigheterna i religionen utgör ett hot mot ens ego, och blir därför så drivande.

Jag tror det kanske kan bli klarare om man kikar på MAGA rörelsen, som närmast är en religion, men utan andligheten. Det är åtminstone en tro baserad på lögner. Notera hur deras ego är investerat i Trump, vilket leder till att deras självbedrägeri växer med varje nytt problem. De kan inte vara ärliga med sig själva, och istället skapas en ny världsbild eller teologi som resultat.

Samma sak skedde med den tidiga kristendomen, och alla dessa motsägelser och underligheter ligger ständigt kvar och skaver, vilket gör att naturligt ärliga människor till sist bryter med sin religion. Kvar blir de som inte ens märker hur selektivt de läser sin bibel (om de läser den alls).

För om man läser så märker man snabbt att något är fel. Ta Jesus t.ex. Han är först en predikant under John, som lovar att människosonen ska komma, sen är han kanske människosonen, som ska bli den nya messias och styra som judisk kung... Men sen råkar han bli avrättad av romarna, och här börjar den verkliga urspårningen. De troende försökte hitta en förklaring på att inget blev som var utlovat, och dessutom var man tvungen att tvista och vrida på den extremt förnedrande korsfästelsen tills man landade på förklaringen att... Ja, vadå egentligen? I praktiken blir religionen något som växer fram genom dessa lager på lager av cope:ande.

Just allt dumt i bibeln som du undrar varför de inte citerar är egentligen religionens styrka.
Citera
2025-06-12, 22:16
Medlem
Traveller7s avatar
Man fick åberopa #1på mig den lista. Det gick sådär. Uppstår förvirring och blir svårare att komma hem. Man undrar. Vad var det som hände? Alla var lika dumma. Man får det man ger.

Svårt när man blir okontaktbar,onåbar att bli annat än introvert och utåtagerande.
Tappa inte bort era barn. Ge inte upp på dem. Kommunicera för helvete. De klarar det inte själv. Fittor till föräldrar. Det är deras fel. Jag tar på mig det.
Senast redigerad av Traveller7 2025-06-12 kl. 22:24.
Citera
2025-06-12, 22:17
Medlem
Traveller7s avatar
Alla har huggormsgift bakom läpparna.
Senast redigerad av Traveller7 2025-06-12 kl. 22:20.
Citera
2025-06-12, 22:18
Medlem
Gridiots avatar
Det känns bäst och skönast så. Mycket är i livet som vi gör av den anledningen.
Citera
2025-06-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Bibeln anses ha skrivits under tiden 700 - 500 av ett 40-tal författare. Och texterna som skrevs då gällde ju för den tiden, så man ska nog inte ta det så bokstavligt. Och speciellt inte när det gäller Gamla Testamentet. Att plocka ut godbitarna tycker jag inte är fel, det är svårt att ta till sig texter om lejon och annat som inte existerar i denna tid.

Så gud i all sin universella visdom kom med åsikter som enbart är applicerbara på livet för 1500 år sedan?
Då borde ju rimligtvis en uppföljare vara på G.
Att gud med andra ord var mindre begåvad och genomtänkt för 1500 år sedan än vad människor är idag visar ju bara att gud antingen var högst medelmåttigt begåvad alternativt totalt fejk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in