2025-06-13, 10:47
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du svarar fortfarande inte. Patetiskt.

Kanske är fel på ditt sätt att tyda informationen.
Eftersom det är sanning borde inte vara svårt att rätta in dig i ledet.

Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Men det gör gud alltså?
Ska man låsa dörren eller ?
Precis.
Lätt att påstå saker svårare komma ur munnen..

Gud skapade varenda spöke i hela världen.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hur ser han ut? Vit man, antar jag?

Det är faktiskt förvånande, lagom långt skägg och avlångt ansikte men ständigt ödmjuk och trevlig.
Tänker på människosonen förstås, då Gud är en brinnande buske/energi fält.
Citera
2025-06-13, 10:49
Medlem
Den kommentaren var inte mot evangelierna, utan ett svar på detta: "har fått folk att sälja allt de äger, vända andra kinden till, starta skolor, sjukhus, krig och fredsrörelser… i över två tusen år."

Jag menar att Kristna tenderar att leva som hycklare, sett till dessa 2000 år. I sig ett exempel på hur selektivt de läser sin bibel. De har lättare att hitta utsagor ifrån GT eller pseudo-Paul för att fördöma andra, än t.ex. Jesus uppmaning att inte fälla omdömen om andra.

Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund

Att “många passar in på det” är ungefär som att säga att det är vanligt att någon föds i Betlehem, rider in på en åsna i Jerusalem, förråds för 30 silvermynt, torteras men säger inte ett ord, får sina kläder lottslagna – och tre dagar efter sin avrättning dyker upp igen med en global rörelse som följd.

De där exemplen är betydligt mycket mer specifika och skulle tillsammans ha en annan tyngd som profetior om inte misstanken att författarna medvetet hittat på dessa delar fanns. Eller, för all del, att Jesus själv - om man tror att han existerat - valt att imitera profetior genom att hitta åt ett åsneföl att rida på.
Citera
2025-06-13, 10:52
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand

Det låter säkert som en fullgod förklaring i händelse av att man är en patetisk människa.

För oss andra...nej.
Citera
2025-06-13, 10:53
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det låter säkert som en fullgod förklaring i händelse av att man är en patetisk människa.

För oss andra...nej.

Du trotsar som en tonåring när du bråkar med Gud, ska du inte fixa i ordning relationen som en man istället för det bättre?
Citera
2025-06-13, 10:55
Medlem
Citat:
Eftersom det är sanning borde inte vara svårt att rätta in dig i ledet.

Gud skapade varenda spöke i hela världen.

Det är faktiskt förvånande, lagom långt skägg och avlångt ansikte men ständigt ödmjuk och trevlig.

Precis.
Spöken och andar i fokus hela dagen igen för vissa..
Citera
2025-06-13, 10:58
Medlem
Paris24s avatar
Kallas för konfirmeringsbias. Att man tolkar allting i t.ex en bok som det passar en själv, och letar efter ledtrådar som matchar den agenda man satt upp. Så självklart kan bibeln vara emot gays och alla präster numera vara gays. Ingen motsättning alls, man bara blundar för det man inte gillar i bibeln.

Det är ändå är rätt imponerande att en bok skrivs för 2000 år sedan och fortfarande analyseras. Skriven av genier. För mig räcker det som bevis för genialitet att nya testamentet lobbar för omtanke vänlighet tolerans och är Gamla testamentets motsats. Och båda har klippts ihop till ett verk. För de kompletterar varann fantastiskt.
Citera
2025-06-13, 10:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Och vit eller? Trots att bara 10-16% av jordens befolkning är vita?
Citera
2025-06-13, 11:04
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Precis.
Spöken och andar i fokus hela dagen igen för vissa..

Gillar du inte spöken? Du ska ju själv snart bli ett spöke..

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Och vit eller? Trots att bara 10-16% av jordens befolkning är vita?

Mellanöstern/vit, jag ser inte hudfärg eller ursprung som någonting med betydelse i Gudars närvaro.
Citera
2025-06-13, 11:06
Medlem
Citat:
Gillar du inte spöken? Du ska ju själv snart bli ett spöke..

Mellanöstern/vit, jag ser inte hudfärg eller ursprung som någonting med betydelse i Gudars närvaro.

Nej jag säger det jag vet och kan sen är det ofta inte det där mysiga härliga verkar det som.
Citera
2025-06-13, 11:15
Avslutad
Gud gav oss den fria viljan. Det är väl den enda logiska förklarningen jag kan se.
Citera
2025-06-13, 11:22
Medlem
Lofns avatar
Det finns en begreppsförvirring här. När folk säger att de är kristna så tror de liksom inte att gud finns i någon vetenskaplig mening. Eller att bibeln då rent vetenskapligt skulle vara skriven med av gud godkända strofer. Det finns väl en och annan kristen som är lite galen och tror att gud finns som ett vetenskapligt faktum men jag har aldrig träffat någon. Och då är jag uppvuxen i en väldigt kristen miljö. Med dagens mått nära sektliknande kanske. Men det var ju alltid underförstått att bibeln och böner osv är ritualer för att trigga en känsla som vilken meditation som helst - inte att gud finns som vetenskapligt faktum.

Det är just detta som ställer till massa onödiga diskussioner. T.ex: hur kan det finnas ondska om gud är god? Richard Dawkins angriper denna fråga vetenskapligt och drar slutsatsen att kristendomen är falsk. Men för helvete! Kristendomen är ingen vetenskap utan en meditation där myter och traditioner försöker hitta psykologiska djup. En kristen tolkar frågan mer filosofiskt.

Och naturligtvis kan man som kristen då välja och vraka bland bibelns fraser och försöka hitta något som är fruktbart för sin egen person vid ett visst tillfälle.

Det är av tradition lite tabu att säga detta rakt ut för man är rädd att om man säger dessa ord "högt" så minskar det den psykologiska kraften i den kristna meditation. Detta är en rävsax för kristendomen och ger upphov till massa onödigt tjafs. Men jag känner att det måste sägas högt såsom samhället ser ut idag.

Finns det något mer pinsamt än kristen vs ateist debatter? Den kristne utsätter sig för enorm förnedring i hopp om att öppna nya psykologiska djup i sin själ. Men är det ett fruktbart sätt undrar jag ofta när jag ser spektaklet.
Citera
2025-06-13, 11:30
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser

Frågan är, varför är Gud så pervers?

Gud är väl också människa. Brister gör det bara mer trovärdigt tycker jag.

Sen hör det väl till vanligheterna att man inte stoltserar med sånt som kan uppfattas som negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in