2025-06-12, 12:28
Medlem
Senaste tiden när jag begärt ut både enskilda samt klumpvis av häktningsprotokoll, framställningar etc så har jag blivit nekad med följande orsak,även när jag ber dem exkludera sekretessbelagda pdfer.

"Hej!
Tingsrätten bedömer att de begärda handlingarna omfattas av sekretess enligt 21 kap. 7 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) och att de därför inte kan lämnas ut. Om ni vill
ha ett överklagbart beslut i denna fråga får ni återkomma."

Har aldrig haft detta problem tidigare. Har man hittat kryphål i offentlighetsprincipen som man lutar sig mot eller är det någon ny lag?
Citera
2025-06-12, 13:43
Medlem
Du har med andra ord begärt ut många handlingar.
Citera
2025-06-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Du har med andra ord begärt ut många handlingar.

Vad menar du? Jag har vid tillfällen begärt ut enstaka och vid andra tillfällen fler.
Citera
2025-06-12, 15:20
Medlem
Du har med andra ord försökt begära ut handlingar i ett uppmärksammat mål som är av känslig natur. Domstolen bedömer att det föreligger fara att du ska sprida uppgifterna bla. här på FB. Helt rätt av dem. Du får inkomma med en motivering till varför du vill ha ut handlingarna. Annars får du som sagt kontakta domstolen för att få ett överklagningsbart beslut.
Citera
2025-06-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gates1
Vad menar du? Jag har vid tillfällen begärt ut enstaka och vid andra tillfällen fler.

Gick det att missuppfatta?

Den där regeln i sekretesslagen brukar aktualiseras när någon begär ut en massa handlingar.

Corruptio råkade ut för samma sak när han begärde ut massvis av handlingar från polisen och domstolar och publicerade på sin blogg.

För att det där beslutet ska hålla i nästa instans krävs ändå att vissa belägg finns för att du ska behandla handlingar i strid med gällande lagstiftning.
Senast redigerad av Scion 2025-06-12 kl. 15:32.
Citera
2025-06-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gates1
Senaste tiden när jag begärt ut både enskilda samt klumpvis av häktningsprotokoll, framställningar etc så har jag blivit nekad med följande orsak,även när jag ber dem exkludera sekretessbelagda pdfer.

"Hej!
Tingsrätten bedömer att de begärda handlingarna omfattas av sekretess enligt 21 kap. 7 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) och att de därför inte kan lämnas ut. Om ni vill
ha ett överklagbart beslut i denna fråga får ni återkomma."

Har aldrig haft detta problem tidigare. Har man hittat kryphål i offentlighetsprincipen som man lutar sig mot eller är det någon ny lag?

Det är inget kryphål, och det är inte någon ny lag.
Det handlar snarare om att man börjar omvärdera hur man tolkat GDPR kontra offentlighetsprincipen baserat på domar och förhandsbeslut i EU-domstolen.
Möjligheten att få ut offentliga handlingar och framförallt då rättshandlingar har nämligen högst sannolikt missbrukats i Sverige(baserat på andra domar i EU-domstolen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in