2025-06-11, 22:23
  #1
Medlem
Jag är 62år och antar att många män med mej över 60år får vän förfrågningar av oftast snygga läkare i USA (som dessa bedragare utger sej för att vara).
Efter ha pratat en dag på messenger så kräver dom att man fortsätter på Telegram mfl sidor.

Här är en del av kvällens chat:
Jag trodde du hade gått ut
You sent
En onsdag nej du.. Jobbar du?
Jessica
nej min kära jag jobbar inte
Jessica
Jag tycker vi borde ta den här diskussionen någon annanstans, som till exempel via Telegram. Vad säger du om det?

Jag fattar ju direkt att om en snygg tjej försöker få kontakt med en 60+ så är det bara fråga om bedrägeri. Jag älskar dock att driva med dessa bedragare med en massa märkliga meddelanden för att uppta deras tid.

Men frågan kvarstår, hur är det lättare för dessa bedragare att lura oss på Telegram än messenger?
Citera
2025-06-11, 22:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag är 62år och antar att många män med mej över 60år får vän förfrågningar av oftast snygga läkare i USA (som dessa bedragare utger sej för att vara).
Efter ha pratat en dag på messenger så kräver dom att man fortsätter på Telegram mfl sidor.

Här är en del av kvällens chat:
Jag trodde du hade gått ut
You sent
En onsdag nej du.. Jobbar du?
Jessica
nej min kära jag jobbar inte
Jessica
Jag tycker vi borde ta den här diskussionen någon annanstans, som till exempel via Telegram. Vad säger du om det?

Jag fattar ju direkt att om en snygg tjej försöker få kontakt med en 60+ så är det bara fråga om bedrägeri. Jag älskar dock att driva med dessa bedragare med en massa märkliga meddelanden för att uppta deras tid.

Men frågan kvarstår, hur är det lättare för dessa bedragare att lura oss på Telegram än messenger?
kan inte många av dom vara chat-botar
Citera
2025-06-11, 22:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
kan inte många av dom vara chat-botar
Jo det är det säkert! Men vad är lättare att lura folk med på tex Telegram?
Citera
2025-06-11, 22:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jo det är det säkert! Men vad är lättare att lura folk med på tex Telegram?
krypterat kanske , jag vet inte
Citera
2025-06-11, 23:02
  #5
Medlem
264s avatar
Beror väl på vad det rör sig om. trådstarten varierar mellan att det är tjejer och bedragare i allmänhet låter det som? vissa vill kanske få pengar för onlyfans t ex eller kunna slippa vissa saker.
Citera
2025-06-11, 23:11
  #6
Medlem
Landsbygdens avatar
Det är bra att du jävlas lite med dom och försöker slösa bort deras tid.

Tyvärr finns det folk som är lättlurade, så det är väl så dom resonerar. Bedragarna alltså.
Citera
2025-06-11, 23:37
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jo det är det säkert! Men vad är lättare att lura folk med på tex Telegram?

Telegram är ryskt och det är bara ryska myndigheter som kan få tillgång till chatloggar etc vid bedrägerianmälningar.
Citera
2025-06-11, 23:41
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
kan inte många av dom vara chat-botar

Det är främst övervakade chatbotar dvs det sitter en snubbe och håller igång minst 20 sådana samtal samtidigt där boten står för det mesta av pratet.

Många botar har svårt för felstavade ord så om man lägger till en extra versal mitt i ett ord så får man ofta ett svar där boten inte förstått syftningen helt. Så det går då att se att det faktiskt är en bot som svarar. Dessutom är det ofta operatörer som inte kan svenska utan kör med autotranslate.
Citera
2025-06-11, 23:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Telegram är ryskt och det är bara ryska myndigheter som kan få tillgång till chatloggar etc vid bedrägerianmälningar.
okej , förklarar saken.
Citera
2025-06-11, 23:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är främst övervakade chatbotar dvs det sitter en snubbe och håller igång minst 20 sådana samtal samtidigt där boten står för det mesta av pratet.

Många botar har svårt för felstavade ord så om man lägger till en extra versal mitt i ett ord så får man ofta ett svar där boten inte förstått syftningen helt. Så det går då att se att det faktiskt är en bot som svarar. Dessutom är det ofta operatörer som inte kan svenska utan kör med autotranslate.
misstänkte det.
Citera
2025-06-11, 23:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Telegram är ryskt och det är bara ryska myndigheter som kan få tillgång till chatloggar etc vid bedrägerianmälningar.

Fel, andra myndigheter har redan fått information om användare på Telegram.
Dessutom finns det inget belägg för att ryska myndigheter har fått tillgång till just chattloggar.

Topic: För att det är enklare och mindre risker på Telegram. WhatsApp eller dylikt har strikta regler som myndigheter kan lättare få tillgång till (inte nödvändigtvis loggar, men information om användare etc)
Citera
2025-06-12, 01:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Det är bra att du jävlas lite med dom och försöker slösa bort deras tid.

Tyvärr finns det folk som är lättlurade, så det är väl så dom resonerar. Bedragarna alltså.
Jag älskar att driva med dessa jävla bedragare! Ofta brukar jag dilla om vad som helst, gärna knäppa Kalle sändare citat (sjuka). Och ofta med mycket stavfel så att deras översättning inte fungerar! :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in