Intressant och relevant avsnitt om Muslimska Brödraskapet, den största rörelsen för politisk islam som har infiltrerat samhället i många år, men samtidigt har flugit under radarn för samhället i stort, mycket för att den till skillnad från extremare former av islam inte är våldsbejakande har den ansetts som en moderat/liberalare gren. Men den har samhällsomstörtande ambitioner, den strävar efter att demontera den liberala demokratin och införa sharia-lagar, den rekryterar och sprider sig via moskeer och rörelsen finansieras med oljepengar från Mellanöstern.
(Journalisterna säger i slutet av avsnittet att produktionen kändes som att vandra på ett minfält. Själv tycker jag att det är ett modigt avsnitt. Jag vet att det låter lite klyschigt att säga så, att det är modigt att ta upp invandringsrelaterade problem, och jag menar nog inte direkt så som folk som brinner för invandringsfrågor kanske skulle mena, men att det är modigt att ta på sig ett sånt projekt med så många fallgropar där det är så synnerligen extra viktigt att allt görs korrekt och balanserat. Och det tycker jag att de lyckades med.)
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sa-infiltrerar-muslimska-brodraskapet-sverige