2025-06-11, 22:10
Medlem
anomaligns avatar
Intressant och relevant avsnitt om Muslimska Brödraskapet, den största rörelsen för politisk islam som har infiltrerat samhället i många år, men samtidigt har flugit under radarn för samhället i stort, mycket för att den till skillnad från extremare former av islam inte är våldsbejakande har den ansetts som en moderat/liberalare gren. Men den har samhällsomstörtande ambitioner, den strävar efter att demontera den liberala demokratin och införa sharia-lagar, den rekryterar och sprider sig via moskeer och rörelsen finansieras med oljepengar från Mellanöstern.

(Journalisterna säger i slutet av avsnittet att produktionen kändes som att vandra på ett minfält. Själv tycker jag att det är ett modigt avsnitt. Jag vet att det låter lite klyschigt att säga så, att det är modigt att ta upp invandringsrelaterade problem, och jag menar nog inte direkt så som folk som brinner för invandringsfrågor kanske skulle mena, men att det är modigt att ta på sig ett sånt projekt med så många fallgropar där det är så synnerligen extra viktigt att allt görs korrekt och balanserat. Och det tycker jag att de lyckades med.)

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sa-infiltrerar-muslimska-brodraskapet-sverige
Citera
2025-06-11, 22:46
Medlem
kalkryggars avatar
Ett ganska platt avsnitt där de inte gick in på djupet riktigt. Det var lite trist. Det skulle behövas 3 st 60 min avsnitt för att ge det någon rättvisa.

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
. men samtidigt har flugit under radarn för samhället i stort, mycket för att den till skillnad från extremare former av islam inte är våldsbejakande har den ansetts som en moderat/liberalare gren.

Nej nej.. det har inte flugit under radarn men det har varit lite locket på. Många har förgäves tagit upp det här gång på gång. Men de tystas ner med rasist och islamofobi-argumentet.

Om du nu vill ge det lite rättvisa så tycker jag att du ska läsa:

https://www.adlibris.com/se/bok/islamismen-i-sverige-muslimska-brodraskapet-9789198488876

Citat:
(Journalisterna säger i slutet av avsnittet att produktionen kändes som att vandra på ett minfält. Själv tycker jag att det är ett modigt avsnitt. Jag vet att det låter lite klyschigt att säga så, att det är modigt att ta upp invandringsrelaterade problem, och jag menar nog inte direkt så som folk som brinner för invandringsfrågor kanske skulle mena, men att det är modigt att ta på sig ett sånt projekt med så många fallgropar där det är så synnerligen extra viktigt att allt görs korrekt och balanserat. Och det tycker jag att de lyckades med.)

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sa-infiltrerar-muslimska-brodraskapet-sverige

Jag blev lite förvånad över att Sveriges Radio helt plötsligt gör det här programmet. Så jag var lite förberedd på besvikelse. Men det var ändå okej (för att vara Sveriges Radio, någon annan så skulle det vara uruselt platt och överslätandes)
Citera
2025-06-11, 23:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Intressant och relevant avsnitt om Muslimska Brödraskapet, den största rörelsen för politisk islam som har infiltrerat samhället i många år, men samtidigt har flugit under radarn för samhället i stort, mycket för att den till skillnad från extremare former av islam inte är våldsbejakande har den ansetts som en moderat/liberalare gren.

Newsflash: Muslimska Brödraskapet är våldsbejakande. Hamas tillhör Muslimska Brödraskapet. Muslimska Brödraskapet anser att Allah kräver blodsoffer, att anledningen att det inte regnar mycket i Mellanöstern är för att muslimerna inte dödar tillräckligt med otrogna.
Citera
2025-06-11, 23:18
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Newsflash: Muslimska Brödraskapet är våldsbejakande. Hamas tillhör Muslimska Brödraskapet. Muslimska Brödraskapet anser att Allah kräver blodsoffer, att anledningen att det inte regnar mycket i Mellanöstern är för att muslimerna inte dödar tillräckligt med otrogna.

Detta tar de (typ) upp i programmet, att även om M.B. i sig är icke-våldsbejakande så fungerar rörelsen på många håll som en inkubator/inkörsport för extrem islamism och rekrytering till terrorgrupper.
Citera
2025-06-11, 23:23
Medlem
Slackoffs avatar
Det muslimska brödraskapet är våldsbejakande.
Citera
2025-06-11, 23:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Detta tar de (typ) upp i programmet, att även om M.B. i sig är icke-våldsbejakande så fungerar rörelsen på många håll som en inkubator/inkörsport för extrem islamism och rekrytering till terrorgrupper.

De ÄR en våldsbejakande grupp, det är bara att man inte förstår det förrän man läser deras böcker. D.v.s de är väldigt duktiga på att hymla med det även för muslimer. Många som är med i Muslimska Brödraskapet vet inte hur våldsbejakande de är för de har helt enkelt inte läst deras böcker. Många har inte ens läst Koranen, okunskap är verkligen deras grej.
Citera
2025-06-12, 00:08
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Det faktum att det upplevs som “att navigera ett minfält” att diskutera Islam är en strategi, och den fungerar. Även de som har till uppgift att försvara vårt samhälle vågar inte ta debatten. Sju av åtta partier tiger.

Vi befinner oss i en situation där vår civilisation står under press, men vi tillåts inte prata om det -av rädsla att kränka ett fåta, det är direkt farligt. Om man är en vän av västerländsk demokrati. Det tror jag förvisso samtliga partier är men deras hunger för makt är viktigare än en långsiktig lösning.

Att så få muslimer offentligt ger uttryck för att de sätter demokrati före islam är heller ingen slump. Det är ett tyst, men tydligt uttryck för en ideologisk övertygelse som står i konflikt med demokratiska värden.
Citera
2025-06-12, 00:29
Medlem
Jag känner mig som ett stort frågetecken de gånger Sveriges radio och SVT gör sådana här program. Dom har ju varit för och jobbat hårt för den här utvecklingen i 25 år! Regering efter regering likaså!!

Dom MÅSTE ju ändå ha förstått hur det skulle bli. Det borde vara helt omöjligt att ta sig till ledande positioner inom politik och media om man är så osmart att man inte kunnat förutse vad som skulle ske när man tog hit den mängd muslimer och invandrare från mena-länder som man gjort. Det måste vara HEEEELT omöjligt att dom är så korkade att dom förstår detta först när det händer framför ögonen på dom och dessutom har pågått i många år.

Själv såg jag den här utvecklingen redan för 25 år sedan och vi har ännu mycket kvar att uppleva. Vi har inte en chans att stoppa den här utvecklingen nu. Så varför göra program om det nu?? Å var i ligger nyhetsvärdet? Dom allra flesta människor måste väl ändå ha tillräckligt med hjärnceller för att förstå vad som pågår nu även om dom var korkade nog att inte kunna förutse det när det startade??
Vet folk på riktigt inte om det här? Har dom inte förstått än?

Kan inte för mitt liv förstå varför statsmedia då och då vid enstaka tillfällen stoppar in sådana här program nu när det redan är för sent. Vad är syftet med detta program när agendan måste ha satts för 20-25 år sen och följs till punkt och pricka år efter år?

Möjligen ligger förklaringen i uttalandet på slutet ”En stor del av att lösa problemen med islamism är att få många muslimer bättre integrerade i det svenska samhället” hahahahaha! Sagt i ett program som handlar om att muslimer infiltrerar det svenska samhället! Förstår dom verkligen inte att våldsverkande islamister och icke våldsverkande men troende muslimer har samma mål och samma önskan och ideologiskt många gånger ligger varandra mycket närmare än vad svenskar och icke våldsverkande troende muslimer gör?? Jo det bör dom ju såklart förstå och kan man upplysa folk om en fara och sen presentera en lösning på slutet så kan den korkade delen av befolkningen kanske köpa lösningen rakt av utan eftertanke. En lösning som enbart snabbar på den flaggade faran. Case closed?
Citera
2025-06-12, 02:17
Medlem
-GGs avatar
Det räcker gott och väl att titta på islams historia, för att se att islam aldrig kan samexistera med ett annat system, eller att muslimer inte skulle ha en önskan om Sharia "i slutändan" även om det varierar hur mycket man själv deltar i det.

Det finns heller inte mycket poäng att prata om detta nu, när så många redan är här. Om röster sade något i linje med att det inte var bra att föra in det i Sverige, när man på allvar diskuterade mångkultur utifrån stort inflöde från främmande länder, så avfärdade man dem som rasister eller gamla stofiler av typen: "allt var bättre förr".

Man har ju gjort något väldigt extremt emot Sverige i och med att islam nu är en reell fara för oss som ju baseras i den mängd muslimer som finns här. Det är ju politikers främsta uppgift i sitt uppdrag; att hålla sådant på ett bekvämt avstånd. Så det är ingen naturlig förändring så sett, utan att politikerna släppt garden och inte brytt sig.
Tänk att man inte räknas som extremist om man låter allt detta få fäste i Sverige, medan man däremot är en rabiat person om man anser att Sverige skall vara svenskt, och att Sverige på 50-60 år politiskt har genomfört någonting som faktiskt saknar motstycke, i att pumpa in främmande folkgrupper i ett väldigt homogent och litet land, som man sedan djupt oärligt påstår handlar om att tiderna förändras.

Och ja. Ju fler moskéer man ger bygglov för, ju mindre blir ju knappast problemet.
Senast redigerad av -GG 2025-06-12 kl. 02:25.
Citera
2025-06-12, 02:36
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Jag känner mig som ett stort frågetecken de gånger Sveriges radio och SVT gör sådana här program. Dom har ju varit för och jobbat hårt för den här utvecklingen i 25 år! Regering efter regering likaså!!

Dom MÅSTE ju ändå ha förstått hur det skulle bli. Det borde vara helt omöjligt att ta sig till ledande positioner inom politik och media om man är så osmart att man inte kunnat förutse vad som skulle ske när man tog hit den mängd muslimer och invandrare från mena-länder som man gjort. Det måste vara HEEEELT omöjligt att dom är så korkade att dom förstår detta först när det händer framför ögonen på dom och dessutom har pågått i många år.

Själv såg jag den här utvecklingen redan för 25 år sedan och vi har ännu mycket kvar att uppleva. Vi har inte en chans att stoppa den här utvecklingen nu. Så varför göra program om det nu?? Å var i ligger nyhetsvärdet? Dom allra flesta människor måste väl ändå ha tillräckligt med hjärnceller för att förstå vad som pågår nu även om dom var korkade nog att inte kunna förutse det när det startade??
Vet folk på riktigt inte om det här? Har dom inte förstått än?

Kan inte för mitt liv förstå varför statsmedia då och då vid enstaka tillfällen stoppar in sådana här program nu när det redan är för sent. Vad är syftet med detta program när agendan måste ha satts för 20-25 år sen och följs till punkt och pricka år efter år?

Möjligen ligger förklaringen i uttalandet på slutet ”En stor del av att lösa problemen med islamism är att få många muslimer bättre integrerade i det svenska samhället” hahahahaha! Sagt i ett program som handlar om att muslimer infiltrerar det svenska samhället! Förstår dom verkligen inte att våldsverkande islamister och icke våldsverkande men troende muslimer har samma mål och samma önskan och ideologiskt många gånger ligger varandra mycket närmare än vad svenskar och icke våldsverkande troende muslimer gör?? Jo det bör dom ju såklart förstå och kan man upplysa folk om en fara och sen presentera en lösning på slutet så kan den korkade delen av befolkningen kanske köpa lösningen rakt av utan eftertanke. En lösning som enbart snabbar på den flaggade faran. Case closed?

I programmet nämns nåt om att regeringen planerar att dra in statliga bidrag till vissa religiösa samfund och att förbjuda utländsk finansiering av religiösa samfund. Sen tror jag att bara det kommer upp till ytan och diskuteras så är det bra, om man förstår vad som orsakar denna rörelses tillväxt så blir den lättare att bekämpa.
Citera
2025-06-12, 03:54
Medlem
Brukar väl kunna komma ett inslag var femte år, ligger väl i linje med public service-uppdraget. Även om granskningar av högerextrema är 10 ggr fler. Så, nu har de gjort det, nu är det locket på och asylsnyft i 5 år till tills nästa grej.. Ja, kommer säkert något nytt avslöjande om någon SR-journalist som knullar islamister under den tiden, spännande.

Tog de upp sossarnas nära band till MB? Skrevs väl avtal med i princip samma människor på 90-talet (muta till röster i princip), omar mustafa var ju en stjärna som t.o.m. var en kort sejour i partistyrelsen. Sen kan man ju gå in på religiösa bidrag eller varför inte tro och solidaritet..
Senast redigerad av Villekulla90 2025-06-12 kl. 03:57.
Citera
2025-06-12, 07:15
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Intressant och relevant avsnitt om Muslimska Brödraskapet, den största rörelsen för politisk islam som har infiltrerat samhället i många år, men samtidigt har flugit under radarn för samhället i stort, mycket för att den till skillnad från extremare former av islam inte är våldsbejakande har den ansetts som en moderat/liberalare gren. Men den har samhällsomstörtande ambitioner, den strävar efter att demontera den liberala demokratin och införa sharia-lagar, den rekryterar och sprider sig via moskeer och rörelsen finansieras med oljepengar från Mellanöstern.

Det som är besvärande är att det återigen är andra länder som påpekar hur illa det är i Sverige, var väl för något 10 tal år sedan då Norge gjorde reportage om hur illa det var i Sverige, var en hel del om detta i media, sedan hände, Noll, jo SD växte. Gissar att detta kommer bli något liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in