Citat:
Oklart vilket avtal de har med USA-bolaget. Kanske det är som du säger, att de testar att sälja en platta och sedan kanske utökar med tidens gång?
Att sälja fysiska skivor är svårt och USA-marknaden har alltid varit mycket svår för band från Europa. De skulle behöva bygga upp en trogen publik med massa livekonserter, men det kostar mycket tid och pengar...skulle de våga riskera sina dagjobb för att spela inför 15-20 personer på en liten pub i mitten av ingenstans i USA? Och sedan förlora sitt hopp och sin inkomst i ett land som numera är väldigt svårt att spela i även för stora band från Europa?
Jag tror de vet hur läget är och de tar små steg i taget. Om de skulle kunna supporta ett väldigt stort band i USA och få i alla fall en liten del, men ändock så att det går runt, ja då kan det kanske funka men som sagt känner många band som gått in "i USA-fällan" och förlorat allting. Ett band förlorade alla sina instrument och utrustning efter halva USA-rundan. 50 000 kr gick upp i rök i och med den stöld de blev utsatta för. Dessutom har USA en skum regel som gör att en viss procent av den merch banden säljer går till staten samt eventuella tilläggsskatter etc. Så det blir inte mycket kosing i fickorna på banden själva. Sen så ska bokningsbolagen som bokar in banden runtom i USA, även de ha sin del av kakan...jag vem som helst förstår att den ekvationen inte går ihop för ett så litet band som Agusa.
Agusa får kanske försöka göra som Träden gjorde förra USA-rundan...ansöka om bidrag från svenska kultur och musik-fonder. Det är deras enda chans som jag ser det...så att de i alla fall gör breakeven...och inte kommer hem urfattiga och med dåligt självförtroende.
Japan och Asien kan funka bättre för Agusa tror jag. De älskar svensk progg och psych!