2025-06-10, 18:39
Medlem
Jag ser många videos där "3-in-one oil" används för t.ex modellbygge. Det är ju både ett fabrikat men också en produkt. En olja som bl.a. inte "angriper" plast. Man kan hitta det på Amazon, men jag vill inte beställa där om det finns ett annat fullgott alternativ eller orginalet på annat ställe.
Också, vet någon vad som gör produkten unik/speciell? Vad kan andra fabrikats liknande olja heta? Är det som WD40 eller 5-56?
Citera
2025-06-10, 18:57
Medlem
Vad är syftet?

Vitt vaselin kan vara ett alternativ. Eller silikon.
Citera
2025-06-10, 19:43
Medlem
Söker man på alternativ får man upp symaskinsolja eller tunnflytande motorolja.
Citera
2025-06-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vad är syftet?

Vitt vaselin kan vara ett alternativ. Eller silikon.

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Söker man på alternativ får man upp symaskinsolja eller tunnflytande motorolja.

Bra svar, tack. Men varför finns inte produkten på Jula, Clas Ohlson, eller andra bulk-butiker? Flaskor med 3-in-one oil ses hos nästan alla som bygger partskits eller ångmaskiner och andra YT-kanaler (amerikanska och engelska). Det är väl kanske det jag skulle vilja ha svar på... Loctite har vi, Gorilla glues producter har vi, varför inte 3-in-one oil? Mystiskt.
Citera
2025-06-10, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle3770
Bra svar, tack. Men varför finns inte produkten på Jula, Clas Ohlson, eller andra bulk-butiker? Flaskor med 3-in-one oil ses hos nästan alla som bygger partskits eller ångmaskiner och andra YT-kanaler (amerikanska och engelska). Det är väl kanske det jag skulle vilja ha svar på... Loctite har vi, Gorilla glues producter har vi, varför inte 3-in-one oil? Mystiskt.

Well, WD-40 och 5-56 är exempel på produkter som kan göra mycket, men är inte speciellt bra på nåt av det. Misstänker att de där 3-i-1 sorterar in under den kategorin...

Åter igen, vilket problem ska lösas? Bäst är att använda produkter för just det.

Vilket just Loctite och Gorilla är exempel på. Och Gorilla i sig har många olika produkter där snabblim är en (vars etikett lossnade från min flaska, hmm), samt den andra fukt-aktiverade, expanderande limmet är väldigt trevligt. Men de ersätter inte varann, utan kompletterar, jag använder båda.
Citera
2025-06-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Well, WD-40 och 5-56 är exempel på produkter som kan göra mycket, men är inte speciellt bra på nåt av det. Misstänker att de där 3-i-1 sorterar in under den kategorin...

Åter igen, vilket problem ska lösas? Bäst är att använda produkter för just det.

Vilket just Loctite och Gorilla är exempel på. Och Gorilla i sig har många olika produkter där snabblim är en (vars etikett lossnade från min flaska, hmm), samt den andra fukt-aktiverade, expanderande limmet är väldigt trevligt. Men de ersätter inte varann, utan kompletterar, jag använder båda.
Mja, vet inte om det finns ett problem som ska lösas just nu. Produkten verkar vara en stor grej i vissa länder (förstör inte plast men smörjer) men finns inte i Sverige... Har vi bättre alternativ om så, vilka? Varför finns det inte? Vad f.n är det?
Citera
2025-06-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle3770
Mja, vet inte om det finns ett problem som ska lösas just nu. Produkten verkar vara en stor grej i vissa länder (förstör inte plast men smörjer) men finns inte i Sverige... Har vi bättre alternativ om så, vilka? Varför finns det inte? Vad f.n är det?

Bättre alternativ: ja, rätt produkt för ändamålet.

Åter igen, precis som WD40 och 5-56 så är ditt 3-in-1 troligen en produkt som gör mycket, men inget av det speciellt bra. Vill man har det på det viset: WD40/5-56. Som dock kanske innehåller lite rostlösande ämnen, som kanske inte är såå bra för plast, pass på det.
Men visst: Bräkleen, åter, ev varning för detta på plast.
Wera vet jag har har en variant också. Samma varning.

Vettiga tips har du redan fått på alternativ:
Vaselin och silikon är klassiska som funkar på plast och gummi.

Symaskinsolja är också bra, om den är syntetisk (eller mineralbaserad?).
Kan tänka mig att vegetabilisk olja kommer att tjockna och härskna över tid nämligen.
Mineraloljor? Borde väl funka skulle jag gissa spontant, nån kanske vet mer.
Citera
2025-06-14, 11:50
Medlem
Prova Ed’s red utan aceton.
Lika delar automatlådeolja, lacknafta och lampolja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in