2025-06-09, 18:53
Medlem
Jag tänkte studera in lite högskoleförberedande kurser på distans i sommar genom komvux. Min hemkommun använder sig då av företaget Arena utbildning som driver distansutbildning genom plattformen Exlearn. Har någon här erfarenhet av att studera genom arena utbildning? Är kurserna bra upplagda? Är lärarna kompetenta? Vill höra era erfarenheter och åsikter om arena utbildning
Citera
2025-06-15, 15:27
Medlem
iamcitizenxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twel1234
Jag tänkte studera in lite högskoleförberedande kurser på distans i sommar genom komvux. Min hemkommun använder sig då av företaget Arena utbildning som driver distansutbildning genom plattformen Exlearn. Har någon här erfarenhet av att studera genom arena utbildning? Är kurserna bra upplagda? Är lärarna kompetenta? Vill höra era erfarenheter och åsikter om arena utbildning

https://www.reddit.com/r/Gothenburg/comments/1iseace/arena_utbildning_nu_med_its%C3%A4kerhet_fr%C3%A5n_ 2008_och/

https://www.mitti.se/nyheter/darfor-slangs-arena-utbildning-ut-fran-tio-kommuner-6.3.184691.18f503550c

Jag är en fd elev på denna "skola", om det ens går att kalla det så. Du kan även passa på och läsa Arena Utbildnings google-recensioner så får du detaljerade upplevelser om denna skola.

Vi har försökt få vår kommun att agera mot felaktigheter. Det saknas GDPR-policy, vi tvingades fotografera hela vårt ID-kort och ladda upp med uppgifter till en plattform som bär spår av ett tidigare konkursat och kritiserade Miroi AB (om någon minns den härvan). Vi till och med var flera elever som deltog i en kvalitetsgranskning (intervju enskild på över 1 timme) redan i februari i år. Denna skulle publiceras i april 2025 men fortfarande ingenting.

Det är även samma koncern som ligger bakom Arena Academy och flertal andra kritiserade bolag i koncernen.
Citera
2025-06-15, 17:29
Medlem
Läser via arena..

Mycket som är knepigt men även bra

Inte en endaste lektion. Bara kapitel att läsa och uppgifter att lämna in

Bökigast för mig är att jag läser 3 ämnen samtidigt som har slutprov samma vecka men min kommun erbjuder endast en provtid i veckan så måste alltid ansöka om prov utanför provtid.
Citera
2025-06-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamcitizenxx
https://www.reddit.com/r/Gothenburg/comments/1iseace/arena_utbildning_nu_med_its%C3%A4kerhet_fr%C3%A5n_ 2008_och/

https://www.mitti.se/nyheter/darfor-slangs-arena-utbildning-ut-fran-tio-kommuner-6.3.184691.18f503550c

Jag är en fd elev på denna "skola", om det ens går att kalla det så. Du kan även passa på och läsa Arena Utbildnings google-recensioner så får du detaljerade upplevelser om denna skola.

Vi har försökt få vår kommun att agera mot felaktigheter. Det saknas GDPR-policy, vi tvingades fotografera hela vårt ID-kort och ladda upp med uppgifter till en plattform som bär spår av ett tidigare konkursat och kritiserade Miroi AB (om någon minns den härvan). Vi till och med var flera elever som deltog i en kvalitetsgranskning (intervju enskild på över 1 timme) redan i februari i år. Denna skulle publiceras i april 2025 men fortfarande ingenting.

Det är även samma koncern som ligger bakom Arena Academy och flertal andra kritiserade bolag i koncernen.

Känns ju märkligt att man ska behöva skicka in bilder på ens id-kort. Vad är syftet med det? Om de vill att man ska styrka sin identitet borde inte en signatur med BankID räcka
Citera
2025-06-16, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuppis
Läser via arena..

Mycket som är knepigt men även bra

Inte en endaste lektion. Bara kapitel att läsa och uppgifter att lämna in

Bökigast för mig är att jag läser 3 ämnen samtidigt som har slutprov samma vecka men min kommun erbjuder endast en provtid i veckan så måste alltid ansöka om prov utanför provtid.
Jag har fått tillgång till hemsidan nu och ser mycket riktigt att man endast lämnar in uppgifter veckovis. Hur upplever du lärarna i de olika kurserna? Är de lätta att få tag i om man har frågor? Tycker du att de gör ett bra jobb när de bedömer uppgifter och ger feedback?
Citera
2025-06-17, 12:26
Medlem
CitizenXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twel1234
Känns ju märkligt att man ska behöva skicka in bilder på ens id-kort. Vad är syftet med det? Om de vill att man ska styrka sin identitet borde inte en signatur med BankID räcka

Jag fick aldrig svar på frågan, och inte heller någon på kommunen. Det fanns ingen GDPR att läsa heller hur de hanterade dessa fotograferade handlingar. Jag blev bollad runt av Arena Utbildning, där allt från ekonomer på Arenakoncernen till diverse ”chefer” vägrade svara på frågan. När det till sist kom en GDPR-policy, blockerade den hela skärmen vid inlogg och för att överhuvudtaget komma åt plattformen igen och fortsätta studierna var vi tvungna att fylla i att vi godkänner att ExLearn Education AB hanterar personuppgifterna hos oss. Eller ordagrant stod det ”du godkänner nu att du ingår ett avtal med Exlearn Education AB för hantera dina personuppgifter.”

När jag frågade kommunen om vilka Exlearn Education AB var och huruvida de blivit godkända att hantera personuppgifter åt Arena Utbildning enligt ramavtalet, svarade kommunen att de inte känner till och alla frågor skall jag ställa till skolan. Exlearn Education AB har 0 anställda, fick betalningsanmärkning så sent som i höstas och ingår inte i det ramavtal som tur skall skydda elevers rättigheter och integritet.

Förvänta dig inte någon feedback eller kontakt med lärarna, på loppet av 7 veckor byttes min lärare 3 gånger. Aldrig någon kommunikation till oss elever.
Citera
2026-02-24, 12:37
Medlem
Började du studera någon gång?
Jag har försökt två gånger men det är totalt hopplöst.
De kurser som jag studerat på kräver båda att man läser i princip 30-40 timmar i veckan per ämne och då måste man läsa minst 2 samtidigt (om man ska läsa 10 veckor per kurs som det vanligtvis är på Komvux). Kan tilläggas att jag gick ut gymnasiet från en teoretisk linje med 14,7 (av 20) i genomsnitt så det är inte så att jag inte har något läshuvud överhuvudtaget. Jag hade VG Och MVG i gymnasiet i de ämnena som jag läser nu.
Kan tilläggas att en av lärarna vägrar att ha någon som helst kontakt med eleverna utan blir bara irriterad och svarar "Jag förstår inte".
När jag tittat igenom "min klass" så är vi oftast 70 till 80 elever per lärare och kurs. Sedan vet jag inte om vissa lärare har fler kurser eller hur det fungerar.
Jag gick på ett så kallat Öppet Hus på sen lokala skolan som anlitat utbildningen och samtliga av de som var där höll med om att Arena var uruselt, oavsett ålder eller bakgrund. Det måste vara ganska unikt för en utbildning tänker jag.
Vi fick under mötet även chansen att prata med skolans rektor som höll med om att Arena inte höll måttet. Hon berättade bland annat att de i flera år lämnat in åsikter och klagomål på vissa saker och dessa hade inte förändrats överhuvudtaget trots påbackning. Detta har gjort att många grannkommuner gått över till ett annat utbildningsföretag men trots detta så valde min skola att förlänga avtalet med Arena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in