2025-06-09, 19:15
Moderator
OYs avatar
Mustafa och hans vänner och grannar bör tala svenska med varandra så gott de kan, det är alla gånger bättre än att prata arabiska.

Arbetslös i åtta år, SFI i två, han har ett ansvar för att försörja sig själv och måste göra som alla andra, studera samtidigt som han hanterar eventuella kriser och dåligt mående.
Citera
2025-06-09, 19:23
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Han borde åka hem från rasistiska Sverige, talibanerna rekryterar hela tiden.

Om du nu tycker att det är så mkt rasism här, varför utbildar du dig inte till tolk och hjälper analfabeten Mustafa?
Citera
2025-06-09, 19:37
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Arbetsförmedlingens senaste statistik visar att arbetslösheten fortfarande är hög i Sverige. Staden Eskilstuna har hög arbetslöshet, runt 10-11%.

För att råda bot på det har kommunen initierat bygget av en stor lager- och logistiknod där lagerlokaler byggs på rad. Här finns lediga jobb men många arbetslösa får inte de jobben.

Vad beror det på? Vår reporter Katarina Gunnarsson försökte ta reda på det.

https://www.sverigesradio.se/artikel...er-pga-spraket

Hur ser ni på detta?
Citat ur reportaget

"Här säger Mustafa till tolken att han söker jobb som buss-, truck- eller lastbilschaufför men han får hela tiden nej"

Det är nog en väldigt lång uppförsbacke om man måste ha tolkhjälp för att klara sig.
Citera
2025-06-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Blattar är sociala människor men alla märker att Svenska osociala ljushuvuden tar avstånd från dom och då är det helt logiskt att man drar sig till människor som inte är svenskar och så fortsätter det så här. Svenskarna t.o.m tar avstånd från varandra det är uppenbart att människor lider av social ångest, det är något allvarligt defekt här.

Jag tror det stämmer det du skriver om svenskar. Jag personligen tycker det är utmattande att kommunicera med folk som inte förstår språket. Det blir som att prata med ett mycket litet barn, men utan barnets charm.

Man måste komma ihåg att ytterst få svenskar ville ha hit 3 miljoner utlänningar, utan det var politikerna som tog hit dom. Och politikerna vill inte heller de umgås med utlänningarna.

Då återstår för individen att göra så gott den kan, för att kanske på sikt om vilja finns och ansträngning görs bli tillräckligt duktig på språket för att välkomnas av svenskarna.

Samma sak gäller förstås svenskar som bosätter sig i andra länder, tex Thailand. De måste kämpa och jobba för att lära sig språket. Det tar decennier.
Citera
2025-06-09, 20:02
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Till er som jobbar eller jobbat på lager, så vet ni att det finns hur mycket som helst med folk på lager som knappt klarar av mer än att hälsa på svenska. Herregud vilka människor man ser/sett på lager.

Jobbade på lager medan jag pluggade. Kände mig överlägset smartast av alla till en början. Men allteftersom tiden gick blev jag dummare av att arbeta med riktiga hönshjärnor. Idioter allihopa, babbar som svenskar. Inga högskolepoäng på någon.
Citera
2025-06-09, 20:03
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Jag tror det stämmer det du skriver om svenskar. Jag personligen tycker det är utmattande att kommunicera med folk som inte förstår språket. Det blir som att prata med ett mycket litet barn, men utan barnets charm.

Man måste komma ihåg att ytterst få svenskar ville ha hit 3 miljoner utlänningar, utan det var politikerna som tog hit dom. Och politikerna vill inte heller de umgås med utlänningarna.

Då återstår för individen att göra så gott den kan, för att kanske på sikt om vilja finns och ansträngning görs bli tillräckligt duktig på språket för att välkomnas av svenskarna.

Samma sak gäller förstås svenskar som bosätter sig i andra länder, tex Thailand. De måste kämpa och jobba för att lära sig språket. Det tar decennier.

Näädå. Jag träffade en Iransk tjej en gång och hon lärde sej svenska, nu snackar jag ren perfekt svenska, på 1 år. Utan minsta brytning!
Hon tillhörde den intellektuella eliten i iran som islamisterna ville utrota helt och som var tvungen att fly.
Självklart fick hon jobb.
Snygg var hon oxå, ingen fläskfia med mustasch som dom flesta muslim tanter (hon var inte muslim)
Men hon sa att dom flesta av hennes sort flydde till usa, Australien mm.
Citera
2025-06-09, 20:04
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Attans, att det skall vara så svårt att lära sig svenska!

Alltså - tänk om det hade funnits någon form av utbildning för nyanlända där de får lära sig svenska språket och annat, och tank om den rentutav vore betald utav kommunerna så det inte kostat utlänningen någonting! Man hade ju kunnat kalla det för typ SFI, eller något liknande. Fatta vad bra det hade varit! Då hade Mustafa kunnat få jobb direkt! Tänk ooooom det bara hade funnits någonting sådant!

Oh, wait....
Tänk om det hade funnits ett land där arabiska varit förstaspråk i många generationer och där kultur och traditioner passat Mustafa och hans landsmän perfekt! Oh wait..!
Citera
2025-06-09, 20:07
Medlem
Tänk om det fanns något som hette SFI som Mustafa kunde gå på för att lära sig svenska... Tänk liksom... Hmmm...
Citera
2025-06-09, 20:07
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Arbetsförmedlingens senaste statistik visar att arbetslösheten fortfarande är hög i Sverige. Staden Eskilstuna har hög arbetslöshet, runt 10-11%.

För att råda bot på det har kommunen initierat bygget av en stor lager- och logistiknod där lagerlokaler byggs på rad. Här finns lediga jobb men många arbetslösa får inte de jobben.

Hur ser ni på detta?

Hade Mustafa sökt jobb inom vården, hemtjänsten specifikt, så hade han fått jobb direkt.

Tydligen är det viktigare att kunna svenska när man kör palltruck.
Citera
2025-06-09, 20:32
Medlem
PetterHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Det är väl fan självklart att dom inte anställer nån som måste ha tolk för att kunna kommunicera

Han får helt enkelt lära sig svenska innan han börjar jobba
Det finns riktiga arbeten som inte kräver svenska, att vara städerska exempelvis.
Citera
2025-06-09, 20:44
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:

Hur ser ni på detta?

Lyssnade på detta och det jag tänkte var att: Om jag hade varit i den situationen så hoppas jag att jag hade pratat landets språk bättre efter 8 år? Ledsamt att höra och undrar över att de 2 åren med SFI gick åt till att fundera på hemlandet?
Han har körkort för det han vill göra men saknar språket?
Var har det gått fel?
Citera
2025-06-09, 20:55
Medlem
Citat:

Hur ser ni på detta?

Sverige släpper in de med låg utbildning och som inte har drivet som krävs för att lära sig språket. Arbetsgivaren anställer den personal de vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in