• 1
  • 2
2025-08-06, 16:14
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Hur som, jag gick in på ICA häromdagen och spanade billiga köp och noterade att sektionen för veggiemat typ hälsanskök och anama minskat relativt mycket och ersatts med vanliga frysvaror som exempelvis hericoverts.

Dina "hericoverts" är väl rätt veganska, eller är de gjorda av köttslamsor? Tål inte veganerna sånt?

Har inte noterat att vegetariska delen av affären blivit mindre.
Citera
2025-08-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag tror inte att det har så mycket att göra med att antalet vegetarianer eller veganer minskat, utan snarare att många producenter såg en trend som de hakade på, med följden att det skedde en enorm överetablering på marknaden. Plötsligt skulle alla etablera vegetariska eller veganska produkter, och allt som oftast i form av ultraprocesserade kopior på mat som inte annars är vegetarisk eller vegansk.

Jag tror många överskattade hur pass intresserade veganer är av sådan mat, och framförallt inte från företag som annars står för något de är helt emot. Hur många veganer vill köpa havremjölk från ett mejeri eller vegokorv från en slaktare?

Vegetarianism har funnits länge och de flesta är mer intresserade av att äta faktiska grönsaker och växtliga alternativ istället för en blek kopia av kött. Man gör hellre köttfärssåsen på röda linser än vegofärs, woken med tofu istället för vegokyckling och så vidare. Halvfabrikat och imitationer går an ibland, men det är få som bara ersätter kött med fejkkött rakt av och inte gör några andra förändringar i sin kost. Jag tror fler såna produkter köps av köttätare som behöver bjuda en vegetarian på något, än vegetarianer själva.

Finns logik i ditt tankesätt, kan mycket väl vara överetablering som nu dött av. Vet vegetarianer som klagat just på att de försöker efterliknar korv eller köttbullar och det oftast smakar skit.

Mycket av det är ju rätt dåliga produkter som du säger., helfabrikat med mycket tillsatser.

Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Dina "hericoverts" är väl rätt veganska, eller är de gjorda av köttslamsor? Tål inte veganerna sånt?

Har inte noterat att vegetariska delen av affären blivit mindre.

Jadå, men det är främst dina veganska industriella varor som jag tänker på inte typ pommes lr dylikt. Du har inte märkt det eller du vill inte märka att det minskar?
För min del kvittar det då jag inte är varken vegan eller vegetarian. Ser kanske saker mer objektivt då...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in