• 5
  • 6
2025-06-15, 22:54
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du menar att Ukraina flyger sina radarspaningsplan i polskt luftrum för att hindra bekämpning? Det låter märkligt.

Annars skulle dessa vara lätt mål vid ryZZarnas missilangrepp.
Dessutom tror jag att de är "ukrainska" bara på pappret. Tror att att svensk besättning finns ombord och gör det mesta jobbet. Ev finns några ukrainska besättningsmän med. Det är ju avancerad teknik. Tror inte att det går att lära folket sköta dessa på ngt år.
Citera
2025-06-16, 05:57
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Dessutom tror jag att de är "ukrainska" bara på pappret. Tror att att svensk besättning finns ombord och gör det mesta jobbet. Ev finns några ukrainska besättningsmän med. Det är ju avancerad teknik. Tror inte att det går att lära folket sköta dessa på ngt år.
Nu tramsar du och/eller är oskönt konspiratorisk.
De är "lätt mål"? Planen är ju gjorda för att upptäcka "missilangrepp"!
Du tror för mycket. Ukraina hade redan piloter som hade flugit flygplanstypen.
Sverige har lyckats träna besättningen tillräckligt. De är inte vilka som helst som har blivit upplärda. Dessa hade garanterat tidigare erfarenhet.
Det finns människor som lär sig lite snabbare än vad du gör.

Trots löften: Svenska planen ännu inte levererade
https://www.expressen.se/nyheter/var...te-levererade/
Citat:
De ukrainska besättningar som ska sköta de två flygplanen utbildas i Sverige. Det rör sig om piloter, luftbevakare, stridsledare och teknisk personal. Enligt offentliga uppgifter sker den fortsatta utbildningen med samträning med F16 planen i Rumänien.
Citera
2025-06-16, 06:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Precis, Ukraina var ingen IT-hubb före eskaleringen och har aldrig haft en egen avancerad försvarsindustri eller ett kvalificerat utbildningsväsende.
Citera
2025-06-16, 06:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Jag tror nog att det är det numera är ukrainarna som behöver lära svenskarna hur man använder sådant här.

Såklart behöver svenska instruktörer lära ut själva handhavandet av utrustningen, men sedan finns ju expertisen på den ukrainska sidan.
Citera
2025-06-16, 11:55
Medlem
Är nog ett nära samarbete om användande, behov och utveckling. Dom har ju haft möten om det så lär gå hand i hand.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag tror nog att det är det numera är ukrainarna som behöver lära svenskarna hur man använder sådant här.

Såklart behöver svenska instruktörer lära ut själva handhavandet av utrustningen, men sedan finns ju expertisen på den ukrainska sidan.
Citera
2025-06-16, 14:20
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Nu tramsar du och/eller är oskönt konspiratorisk.
De är "lätt mål"? Planen är ju gjorda för att upptäcka "missilangrepp"!
Du tror för mycket. Ukraina hade redan piloter som hade flugit flygplanstypen.
Sverige har lyckats träna besättningen tillräckligt. De är inte vilka som helst som har blivit upplärda. Dessa hade garanterat tidigare erfarenhet.
Det finns människor som lär sig lite snabbare än vad du gör.

Trots löften: Svenska planen ännu inte levererade
https://www.expressen.se/nyheter/var...te-levererade/

Jag är bara FÖR att ukrainarna sköter de själva och kör fr egen mark. Känns bara att dessa har så stort värde att orcherna kommer göra allt möjligt för att göra sönder dessa med hjälp av egna angrepp alt inhemska sabotörer. Så operera med dessa fr Polen eller Rumänien skulle vara mkt säkrare. Start, in i Ukrainas luftrum, utföra uppdrag, tillbaka till säker flygplats på andra sidan gränsen.
Citera
2025-06-16, 15:08
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Självklart är det så. Inte bara lära ut till svenskar utan till alla i NATO.
Deras erfarenheter från slagfältet kommer vara ovärderliga.
Citera
2025-06-16, 15:13
Medlem
Citat:
Jag är bara FÖR att ukrainarna sköter de själva och kör fr egen mark. Känns bara att dessa har så stort värde att orcherna kommer göra allt möjligt för att göra sönder dessa med hjälp av egna angrepp alt inhemska sabotörer. Så operera med dessa fr Polen eller Rumänien skulle vara mkt säkrare. Start, in i Ukrainas luftrum, utföra uppdrag, tillbaka till säker flygplats på andra sidan gränsen.

Från Polen och Rumänien är det mer än 400 km till Rysslands luftrum, vad har du för nytta av radarn då?
Citera
2025-06-16, 19:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Om det nu VORE så att Polen är kombattant och är i krig med Ryssland ihop med Ukraina kan man givetvis tänka sig att Ukrainas radarspaning flyger i polskt luftrum. Nu är det inte så, och Ukrainska flygplan kan givetvis inte använda andra länders luftrum för militär verksamhet.

Däremot flyger naturligtvis Natos radarspaning på NATO-territorium, noggrant spanande på vad som kan röra sig i österled. Här kan det tänkas att svenska plan medverkar.
Citera
2025-06-17, 07:29
Medlem
2 ggr efrersom Sverige donerat 2 st.

Sedan är sannolikheten låg att lyckas. Hur många plan skall de förlora på kuppen?

Man missar hela tiden att Ukraina slåss för sin överlevnad, Ryssland slåss för... ja finns det något bra skäl?
Citera
2025-06-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Precis, Ukraina var ingen IT-hubb före eskaleringen och har aldrig haft en egen avancerad försvarsindustri eller ett kvalificerat utbildningsväsende.

Att flyga SF340 är ingen konst.
Tvärtom, är det ett mycket enkelt flygplan att ta till sig.

Det som skulle kunna vara en tröskel, är radartekniken i kabinen, men....jag tänker att, en RJAL är en RJAL. Oavsett var man jobbat. Radarjaktledning är i princip densamma var man än är i världen. Att lägga ytterligare litet kunskap uppepå detta, i form av skillnadsutbildning, ser jag inte som något oöverstigligt hinder. Definitivt inte sett till den tid de har haft på sig för träningen.

Detta har ju väldigt litet med IT att göra, så Ukrainas historia på det området är ganska ointressant.

Flygingenjörer från Antonov Design har gott anseende i världen, så jag tror nog inte att deras utbildningsväsende ligger väldigt långt efter vårt.
Citera
2025-06-25, 06:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Att flyga SF340 är ingen konst.
Tvärtom, är det ett mycket enkelt flygplan att ta till sig.

Det som skulle kunna vara en tröskel, är radartekniken i kabinen, men....jag tänker att, en RJAL är en RJAL. Oavsett var man jobbat. Radarjaktledning är i princip densamma var man än är i världen. Att lägga ytterligare litet kunskap uppepå detta, i form av skillnadsutbildning, ser jag inte som något oöverstigligt hinder. Definitivt inte sett till den tid de har haft på sig för träningen.

Detta har ju väldigt litet med IT att göra, så Ukrainas historia på det området är ganska ointressant.

Flygingenjörer från Antonov Design har gott anseende i världen, så jag tror nog inte att deras utbildningsväsende ligger väldigt långt efter vårt.
Givetvis är det inte ointressant om du har tusentals militärer som använder olika radarsystem( inhemska och utländska) dagligen och tiotusentals civilanställda som utvecklat och byggt diverse olika radar, stör, vapen och flygplanstem.
Desto modernare system desto mer lättanvänt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in