2025-06-08, 19:42
Medlem
Hej

Jag höll på att uppgradera till Windows 11, rätt som det var dog datorn. Försökte starta den igen, men inte ens den lilla lampan för laddning lyser. Inget lyser upp, den är helt död helt plötsligt. Tänkte att det finns säkert nån här som kan ge tips lr råd 🤔
Citera
2025-06-08, 19:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkpg
Hej

Jag höll på att uppgradera till Windows 11, rätt som det var dog datorn. Försökte starta den igen, men inte ens den lilla lampan för laddning lyser. Inget lyser upp, den är helt död helt plötsligt. Tänkte att det finns säkert nån här som kan ge tips lr råd 🤔

Anslut elsladd och försök boota in i bios. Googla. Det visar om den är död eller ej.
Citera
2025-06-08, 20:03
Medlem
Hej

Elsladden är inkopplad och batteriet var dessutom 100% laddat. Det går inte boota eftersom att den är helt död. Inget lyser upp, inte ens den lilla lampan som indikerar att strömkabeln är isatt 😜
Citera
2025-06-08, 20:14
Medlem
StonedMonkeys avatar
Testa håll in powerknappen i 30 sekunder
Citera
2025-06-08, 20:28
Medlem
Hej

Japp provat, funkade ej 🥴. Den är/blev helt död helt plötsligt. Hittade en annan laddare, men hjälpte ej. Iofs r batteriet fullt redan.

Googlade, resethål det har jag inget på min E14. Plockade isär och tog ut batteriet, hjälpte inte heller... 😵‍💫
Citera
2025-06-08, 20:32
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Hej

Vilken Lenovo thinkpad är det?
Citera
2025-06-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Vilken Lenovo thinkpad är det?

E14
Citera
2025-06-08, 20:50
Medlem
Eromars avatar
Citat:
E14

Fast de finns väl 6 olika GEN av E14? Alltså 12 varianter ungefär.

Var ärlig nu.

Hade du fixat TPM 2.0, Secure Boot och UEFI i bios innan du installerade Windows ?
Är din Lenovo thinkpad byggd för windows 11 ens?
Citera
2025-06-08, 22:04
Medlem
Hej

[[Hade du fixat TPM 2.0, Secure Boot och UEFI i bios innan du installerade Windows ?
Är din Lenovo thinkpad byggd för windows 11 ens?]]

Vet ej vad jag ska vara "ärlig" inför/för. Jag körde uppgradering direkt i Windows. Något av det du beskrev enligt ovanstående vet jag inte ens vad det är/betyder 😬

Hade inget viktigt på datorn så tyckte inte att jag behövde "backa" upp nåt...
Citera
2025-06-08, 22:27
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Hej

[[Hade du fixat TPM 2.0, Secure Boot och UEFI i bios innan du installerade Windows ?
Är din Lenovo thinkpad byggd för windows 11 ens?]]

Vet ej vad jag ska vara "ärlig" inför/för. Jag körde uppgradering direkt i Windows. Något av det du beskrev enligt ovanstående vet jag inte ens vad det är/betyder 😬

Hade inget viktigt på datorn så tyckte inte att jag behövde "backa" upp nåt...

Ifall du inte vet vad detta betyder så kan du har förstört moderkortet till datorn tyvärr.
Citera
2025-06-09, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Ifall du inte vet vad detta betyder så kan du har förstört moderkortet till datorn tyvärr.
Troligen det som har inträffat, har han inte koll på det så går det illa.
Äldre datorer som har TPM måste man manuellt aktivera det i Bios innan installation.
Senast redigerad av M--M--X 2025-06-09 kl. 08:31. Anledning: tillägg
Citera
2025-06-09, 12:39
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Troligen det som har inträffat, har han inte koll på det så går det illa.
Äldre datorer som har TPM måste man manuellt aktivera det i Bios innan installation.
Om man inte manuellt aktiverar TPM i BIOS så råkar Windows döda datorn helt enkelt. Det låter ganska otroligt. Finns det en källa på det? Vad är problemet, en korrupt BIOS? I så fall kanske man kan rädda datorn genom att flasha BIOS externt. En CH341A Mini Programmer är inte dyr. Sen rekommenderar jag Linux Mint, fungerar utmärkt på en Lenovo thinkpad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in