2025-06-08, 11:50
Medlem
Ni kommer säkert ihåg att i körskolan och körkortsboken vill dom att man alltid gör en kontroll av bilen innan man kör iväg. Är det något ni brukar göra? Kan ärligt säga att jag aldrig gjort det och mina bilar har rullat felfritt. Vem fan har tid med sådant på morgonen, eller lust när det är 10 minusgrader ute.

Visst det är bra att känna till men knappast något gemene man för varje gång.
Citera
2025-06-08, 11:54
Medlem
Nej inget jag gör varje gång jag tar bilen. Men ska jag köra långt brukar jag göra en snabb koll att allt funkar och att det finns tillräckligt med olja osv.
Citera
2025-06-08, 11:57
Avstängd
Snusfris avatar
Har du en riktig bil som serveras regelbundet behövs inte det.
Citera
2025-06-08, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Ni kommer säkert ihåg att i körskolan och körkortsboken vill dom att man alltid gör en kontroll av bilen innan man kör iväg. Är det något ni brukar göra? Kan ärligt säga att jag aldrig gjort det och mina bilar har rullat felfritt. Vem fan har tid med sådant på morgonen, eller lust när det är 10 minusgrader ute.

Visst det är bra att känna till men knappast något gemene man för varje gång.
Nej.
Citera
2025-06-08, 11:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Aldrig gjort men visst kollade man oljan, däck osv när man skulle köra längre och hade bil från 80-90 talet.
Nu sitter det så många sensorer i bilarna att de säger till om något är fel och då man inte utan tio specialverktyg kan göra något själv idag så får man antingen uppsöka en verkstad eller trycka på knappen i bilen så kommer bärgaren om det är så illa.
Citera
2025-06-08, 12:13
Medlem
Någon gång ibland gör jag det. Framförallt innan en längre körning eller efter tvätt och invändig städning.

Kollar
* Mönsterdjup
* Däcktryck
* Oljenivå
* Lampor
Citera
2025-06-08, 12:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Har du en riktig bil som serveras regelbundet behövs inte det.

Så servar man bilen regelbundet kan man inte få punktering eller ha dåligt med luft i däcken?
Citera
2025-06-08, 12:15
Medlem
Bilderberg78s avatar
Jag körde lastbil en gång och såg något i vänster backspegel närma sig.
Det var ytter bakhjul som rullade förbi och jag lärde inget av den läxan heller ska ni veta
och tjatas mest om av allt när man tar lastbilskort och testas på uppkörningen såklart.

Men jag kollade bultarna häromdagen och kan knappast lossat redan idag, blir till aldrig.

De finns de som överdrivet kollar och är bara larvigt, men däremellan finns hur ofta man ska kolla ett fordom både stort och smått och man tex har en vägg bakom som reflekterar bromsljusen, resten ska ge felmeddelande i moderna bilar som piper om man ligger en centimeter fel på mittlinjen och går inte att stänga av alltid på gott och ont, men är varför man slutat med säkerhetskontrollerna kom jag på och är mitt svar.
Citera
2025-06-08, 12:17
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Så servar man bilen regelbundet kan man inte få punktering eller ha dåligt med luft i däcken?

Bilen talar om det är dåligt med luft. Punktering får du oftast om du redan är på vägen.
Citera
2025-06-08, 12:40
Medlem
Kollar bara att alla lampor fungerar. Annars får man polisen på sig.
Citera
2025-06-08, 12:40
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Tre gånger, uppkörningar för behörigheter.
Inställt privat och firman (om man inte räknar med bilbyte etc).
Citera
2025-06-08, 12:42
Moderator
Tystnads avatar
Nej inget jag gör varje gång jag tar bilen.

Och den servas ganska regelbundet
Men ska jag köra långt brukar jag göra en koll att allt funkar och att det finns tillräckligt med olja , luft i däcken, belysning funkar , spolarevätska .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in