Citat:
Ursprungligen postat av
KlartSur
Att det ens finns straffrabatt är ju galet. Jag trodde att jag missförstod det när jag första gången läste om det. Helt tokigt eller en miljöpartist dröm!
Jo straffrabatt smyginfördes under S eran då överbelastningarna på svenska domstolar började visa sig och mängden polisutredningar började öka, påverkade inte bara grova brott utan mest mindre vardagsbrott som vanliga människor råkar ut för.
Det medförde att vissa brott inte ens utreddes om nya brott skedde under utredningstiden, eller inte påverkar straffvärdet för GM om fler punkter läggs till åtalet.
Har medfört att särskilt blocket/marketplace bedragare kunnat hålla på hur länge som helst då inte allt tas upp och då blir konsekvensen bara skyddstillsyn eller nån semester månad i kurran.
Trots att de sammanlagda summorna blivit väldigt mycket pengar till bedragaren och många många bedragna inte kunnat få tillbaka pengarna då dessa brott aldrig tagits med i åtalet.
För finns brottet med i åtalet/domen kan försäkring eller brottsoffermyndighet ersätta offret och det är kronofogden som sen övertar betalningskravet i och med det att det är en dom.
Men finns det inte ens med i åtal eller dom måste man driva ett civilmål som kostar offret ännu mer pengar, sen behöver offret betala årlig ansökningsavgift hos kronofogden så det är inte värt det.