2025-06-08, 09:33
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Tyvärr vinner S et al nästa val och kommer då återuppliva straffrabatten - de kan ju inte låta sitt valboskap sitta i fängelse länge nog så att straffet omfamnar brottets allvarlighet...
Citera
2025-06-08, 09:54
Medlem
Änligen, som Gert sa. Har alltid undrat över tänket att mycket skit ska premieras.
Citera
2025-06-08, 10:14
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuffensFarbror
Regeringen har nu lämnat in en utredning där dom säger att planen är att straffrabattdn ska avskaffas helt.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/07/samarbetspartiernas-stora-reform-av-straffratten--skarpta-straff-for-att-starka-brottsoffer-och-skyd da-samhallet/

i dagsläget är det ju så att om tex Ahmed stjäl en bil och åker med den till Ica och rånar dom med en pistol och slår ner en hjälte som hoppar in och försöker stoppa rånet så får han ju 4 år för rånet + 3-4 mån extra för det andra sammanlagt. = 4 år och 3 mån.

men när det här klubbas igenom för Ahmed 5 år för rån + 1 år för bilstöld + 4 år för pistolen + 2 år för misshandel = 12 år.

och sen kommer dom dubbla alla straff som görs av gängkriminella så då åker han in på 24 år.

Det kommer krävas en jävla massa fängelse platser.
vad tycker vi om detta?

Jag ser en risk för att straffvärdet blir skevt.

Vill inte att den som åker fast för stöld av 15 kexchoklad och döms för 15 enskilda brott ska få ett högre straff än den som begår 1 våldtäkt.

Jag överdriver förstås nu, men poängen är att småbrott kan få högre straffvärden än grova brott och då blir det knas.
Citera
2025-06-08, 10:24
Bannlyst
Citat:
Regeringen har nu lämnat in en utredning där dom säger att planen är att straffrabattdn ska avskaffas helt.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/07/samarbetspartiernas-stora-reform-av-straffratten--skarpta-straff-for-att-starka-brottsoffer-och-skyd da-samhallet/

i dagsläget är det ju så att om tex Ahmed stjäl en bil och åker med den till Ica och rånar dom med en pistol och slår ner en hjälte som hoppar in och försöker stoppa rånet så får han ju 4 år för rånet + 3-4 mån extra för det andra sammanlagt. = 4 år och 3 mån.

men när det här klubbas igenom för Ahmed 5 år för rån + 1 år för bilstöld + 4 år för pistolen + 2 år för misshandel = 12 år.

och sen kommer dom dubbla alla straff som görs av gängkriminella så då åker han in på 24 år.

vad tycker vi om detta?
Kommer aldrig bli verklighet i Sverige. Här ska vi mata Ahmed med silversked. Skulle jag fått bestämma hade Ahmed blivit matad med silverkula
Citera
2025-06-08, 10:58
Avstängd
Paris24s avatar
Någon som kan sammanfatta tänket bakom att vi alls har dessa regler? Känns ganska logiskt att den som stjäl eller rånar MER tvärtom ska få proportionellt HÖGRE straff.

Notera att rättssystemet säkert har 50% kvinnor och 50% äldre och de är så inkörda i det gamla att det tar 10 år innan vi märker någon skillnad.

Min dotter läser på juristlinjen och jag ska fråga vad hennes kompisar tycker. Om unga jurister blir skolade i annan anda än äldre så kan man på sikt tro på en förbättring.

Notera att hårdare straff inte leder till att brottslingar begår färre brott. Samtliga brottslingar lider av diagnoser och saknar konsekvenstänk. Men det är ändå bra för samhället när brottslingar sitter inne riktigt länge. Då kan de inte begå brott.
Senast redigerad av Paris24 2025-06-08 kl. 11:01.
Citera
2025-06-08, 11:37
Medlem
TheGretaResets avatar
Mörda tre, sitt inne för två!
Citera
2025-06-08, 11:46
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Min dotter läser på juristlinjen och jag ska fråga vad hennes kompisar tycker. Om unga jurister blir skolade i annan anda än äldre så kan man på sikt tro på en förbättring.
Åsikterna handlar inte om skolning utan om den egna plånboken.

I början på 1990-talet uppmärksammade Peter Turchin att platserna på juristprogrammen i USA växte snabbare än befolkningen. Han hävdade att antalet rättegångar per invånare måste öka för att bibehålla utbildningens lönsamhet för studenterna.

Vi har en liknande utveckling i Sverige där nätverken Hilda och Ruben förespråkar svängdörrar på fängelserna så att kriminella kan dömas flera gånger. Unga arga analfabeter som spränger ett radhus eller begår en gruppvåldtäkt är guldklimpar för advokatbyråerna.
Citera
2025-06-08, 11:48
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Åsikterna handlar inte om skolning utan om den egna plånboken.

I början på 1990-talet uppmärksammade Peter Turchin att platserna på juristprogrammen i USA växte snabbare än befolkningen. Han hävdade att antalet rättegångar per invånare måste öka för att bibehålla utbildningens lönsamhet för studenterna.

Vi har en liknande utveckling i Sverige där nätverken Hilda och Ruben förespråkar svängdörrar på fängelserna så att kriminella kan dömas flera gånger. Unga arga analfabeter som spränger ett radhus eller begår en gruppvåldtäkt är guldklimpar för advokatbyråerna.
Med tanke på att AI kan komma att förändra advokaters och domares roll och arbetsmarknad helt och håller i framtiden så kan man misstänka att de like byråkrater försöker skapa jobb åt sig själva. Medvetet eller inte. Det tror jag alla gör.

En regel som radikalt minskar kostnaden för advokat och domare är om skurkar likt USA kan skvallra på varann, eller plea bargain där man får ett kortare straff om man omedelbart erkänner, för att spara stora advokatkostnader. Dessa regler är svenska advokater alltid emot.

Finns exempel på stora nätverksbrott eller bidragsbrott i t.ex Södertälje som kostat 50M i statliga advokatkostnader och gett bara några år i fängelse.
Senast redigerad av Paris24 2025-06-08 kl. 11:52.
Citera
2025-06-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Som sagt, utredningen är redan klar. Du kan läsa den här: SOU 2025:66.
Ok, my bad.
Jag var slarvig med orden, men den kommer inte att godkännas och implementeras överallt förrän det är nytt styre.
Citera
2025-06-08, 14:11
Medlem
Man får försöka hitta en balans, men som det varit så har straffrabatten varit in absurdum och gjort att en blivit fälld för ett brott, fast många andra brott också begåtts, vilket resulterat i löjligt korta fängelsestraff vilket är seriöst allvarligt när vi har med en kriminell att göra som utför många brott.

Jag tycker det är rimligt att straffas för alla sina brott och då givetvis inte bara för att straffa för varje enskilt brott utan för att många brott visar på att det är en person som inte bör få vistas bland folk.

Så trygghet hos folket väger helt enkelt tyngre.

Nu är det så att kanske inte alla brott måste leda till fängelse, jag är öppen för att brott som inte fysiskt eller psykiskt skadar andra människor kan leda till att man tvingas bära fotboja istället. Så att samhället hela tiden kan följa var individen befinner sig. Det försvårar väsentligt för brottslingen att utföra fler brott.

Sedan finns det brott där kanske skadestånd räcker, men då ska man kanske inte få straffrabatt så att bara en person får skadestånd utan alla 52 personerna man utförde brott mot ska få skadestånd. Det kan bli dyrt för brottslingen.
Citera
2025-06-08, 14:29
Medlem
Lavas avatar
Citat:
vad tycker vi om detta?

Då detta främst kommer beröra utlandsättade med utländska eller dubbla medborgarskap så anser jag att alla med utländska medborgarskap ska sitta av sin tid i utlandet, få sina svenska medborgarskap upplösta och utvisas på livstid.

Med det sagt, ju längre våldskriminella sitter inlåsta desto bättre och vid återfall ska det vara på faktiskt livstid. Det finns inga människor som förstör så mycket och åsamkar så stor skada på samhället som våldskriminella. Våld och vapen = sitt till du ruttnar.

När det gäller mildare brottslighet behöver större fokus läggas på insatser som ska inledas under tiden för kortare fängelsestraff och pågå som villkor för frihet under 2 år efter att de släppts.
Citera
2025-06-08, 16:18
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Den som har bäst koll på mångt och mycket är diseuse. Hatten av.

Till ämnet. Säger som Fylking, ” äntligen ”

Skulle man i förlängningen kunna hoppas på samma som i usa ” three strikes and you are out ” dvs livstid efter tre fällande domar. Man kan ju sätta gränsen vid tre domar som ger fängelsestraff.

Man behöver inse att visst klientel gör sig bäst bakom galler.

Jag håller med till 100%

Att det inte yrkas automatiskt på utvisning där det är görbart, vid ”three strikes” är också bedrövligt.
Man har klart och tydligt visat vad man är för något.
Men i övrigt:
Äntligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in