2025-06-22, 22:41
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Som sagt, börsen slår bostadsmarknaden flera procent per år i genomsnitt över tid. Att investera i en global indexfond är det bästa man kan göra just nu om man investerar på sikt. Du behöver inte göra aktieval, köp en indexfond bara.
"Över tid" är nyckelfrasen. Globalindex ligger fortfarande stadigt minus i år. Globalfonderna är ofta viktade ca 70% mot USA och det ser ut som att det kommer bli ett stadigt försvagande av dollarn i åratal framöver. Indexfonder får hoppas att de dom försöker efterlikna viktar om. Annars kan det bli trist resa framöver.
Senast redigerad av BuckshotBill 2025-06-22 kl. 22:55.
Citera
2025-06-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Det kan du inte i längden. Framför att så om du gör det så är det tur och inget annat.
En till som missade mattelektionen.
Synd för dig.
Citera
2025-06-23, 00:07
Medlem
Prodelins avatar
Det är en vansinnig sak att göra då dem flesta aldrig kommer kunna betala tillbaks sina lån under sin livstid, säg du sitter med en 15 millars villa här i Sthlm, 85% är lån, går aldrig betala tillbaks och varför skulle man?
Citera
2025-06-23, 00:09
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Den som är i skuld är aldrig fri.
En vacker dag kommer alla skuldsatra se detta, om inte så blir det kännbart vid pensioneringen.
Citera
2025-06-23, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det är en vansinnig sak att göra då dem flesta aldrig kommer kunna betala tillbaks sina lån under sin livstid, säg du sitter med en 15 millars villa här i Sthlm, 85% är lån, går aldrig betala tillbaks och varför skulle man?
Nu belånar inte majoriteten sin bostad till 85% och en minoritet bor i Stockholm och en minoritet av dem köper en bostad för de summorna.
Citera
2025-06-23, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
En till som missade mattelektionen.
Synd för dig.
Åå, snälla upplys mig om mattelektionen som jag missade.

Edit: Du har ingen metod. Läste igenom dina gamla inlägg, du investerar i hävstångsprodukter, tror att du hittat ett sätt att investera som alla andra har missat och det kommer att sluta med att du förlorar alla dina pengar. Samtidigt fortsätter jag att få 10-11% per år på mitt kapital som hittills utan att göra något.

Hör av dig när du har förlorat allt och vill veta hur de stora pojkarna gör.
Senast redigerad av Perfecthairline 2025-06-23 kl. 00:46.
Citera
2025-06-23, 06:29
Medlem
Citat:
Åå, snälla upplys mig om mattelektionen som jag missade.

Edit: Du har ingen metod. Läste igenom dina gamla inlägg, du investerar i hävstångsprodukter, tror att du hittat ett sätt att investera som alla andra har missat och det kommer att sluta med att du förlorar alla dina pengar. Samtidigt fortsätter jag att få 10-11% per år på mitt kapital som hittills utan att göra något.

Hör av dig när du har förlorat allt och vill veta hur de stora pojkarna gör.
Har du läst mina gamla inlägg och ändå inte förstått nåt?
Då kan jag nog inte hjälpa dig tyvärr.
En del människor är obildbara, vissa för att de inte vill förstå och vissa för att de inte har kapacitet att förstå.
Citera
2025-06-23, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har du läst mina gamla inlägg och ändå inte förstått nåt?
Då kan jag nog inte hjälpa dig tyvärr.
En del människor är obildbara, vissa för att de inte vill förstå och vissa för att de inte har kapacitet att förstå.
Det går inte att vara mer obildningsbar än att tro att man tjänar pengar på hävstångsprodukter.

Men oroa dig inte, vi har alla varit finniga tonårspojkar i fjuniga moppemustasch som tror att vi har kommit på en lucka i systemet som alla andra har missat. Säg till när du har spelat bort sommarlönen.
Citera
2025-06-23, 08:13
Medlem
Citat:
Det går inte att vara mer obildningsbar än att tro att man tjänar pengar på hävstångsprodukter.

Men oroa dig inte, vi har alla varit finniga tonårspojkar i fjuniga moppemustasch som tror att vi har kommit på en lucka i systemet som alla andra har missat. Säg till när du har spelat bort sommarlönen.
Blir nog riktigt svårt det här.
Verkar som du har en kombo av båda
Citera
2025-06-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nu var frågan om jag får fler aktier över tid jämfört med dig som måste betala ränta var månad jämfört med mig som köper mer aktier för pengarna jag slipper ge bort till banken var månad?

Nu kanske jag missförstod nånting, men kortfattat så är 8% mer än 3%.

-Varje gång nån amorterar 10 000 kronor slipper han betala 3% i ränta, på dessa 10k.
Han tjänar 300 kronor om året per gång han amorterar 10 000 kan man säga.
- Varje gång man investerar i aktier/indexfond, eller dylikt, så blir man 8% rikare per 10 000 kronor man investerar, årligen, samt att man fortsätter få avdrag för sina räntekostnader. Dock får man ofta skatta på det man tjänar, hur beror lite på.

Oavsett får den som EJ amorterar fortsätta betala 300 kronor per 10 000, men man får tbx 800, så det är ju en no brainer. 800>300.
Citera
2025-06-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Nu kanske jag missförstod nånting, men kortfattat så är 8% mer än 3%.

-Varje gång nån amorterar 10 000 kronor slipper han betala 3% i ränta, på dessa 10k.
Han tjänar 300 kronor om året per gång han amorterar 10 000 kan man säga.
- Varje gång man investerar i aktier/indexfond, eller dylikt, så blir man 8% rikare per 10 000 kronor man investerar, årligen, samt att man fortsätter få avdrag för sina räntekostnader. Dock får man ofta skatta på det man tjänar, hur beror lite på.

Oavsett får den som EJ amorterar fortsätta betala 300 kronor per 10 000, men man får tbx 800, så det är ju en no brainer. 800>300.
Exakt, så därför är jag rik 🙂
Citera
2025-07-20, 23:16
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
"Över tid" är nyckelfrasen. Globalindex ligger fortfarande stadigt minus i år. Globalfonderna är ofta viktade ca 70% mot USA och det ser ut som att det kommer bli ett stadigt försvagande av dollarn i åratal framöver. Indexfonder får hoppas att de dom försöker efterlikna viktar om. Annars kan det bli trist resa framöver.

Dj world index ligger +10% i år. Men ligger i sek minus 2-3%

https://www.avanza.se/index/om-index...dj-world-index

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...lobal-indeks-s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in