2025-06-07, 07:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Företaget har inget kollektivavtal, då kan du kolla bland stjärnorna efter hjälp.

Vad menar du? LAS gäller även för företag utan kollektivavtal.
Citera
2025-06-07, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Yes, jag snubblade lite där. Hoppas inte TS sätter hela sin tillit till flashback.
Citera
2025-06-07, 08:04
Medlem
Är du med i facket ts?
Citera
2025-06-07, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Fast nu är LAS till delar dispositiv och min erfarenhet är att det är enklare att göra sig av med folk med kollektivavtal än utan. Rent regelmässigt, sen är det ju klart utan kollektivavtal så kan arbetstagaren vara rätt svag i eventuella förhandlingar.
Citera
2025-06-07, 08:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Fast nu är LAS till delar dispositiv och min erfarenhet är att det är enklare att göra sig av med folk med kollektivavtal än utan. Rent regelmässigt, sen är det ju klart utan kollektivavtal så kan arbetstagaren vara rätt svag i eventuella förhandlingar.

Ja men lagen gäller och man kan få hjälp av facket (om man är med) eller annan jurist även om kollektivavtal saknas. Kollektivavtal ger ett starkare skydd för anställda i de flesta situationer, ja.
Citera
2025-06-07, 08:43
Medlem
Nej det är ett vanligt sätt att rensa ut..

Inte helt ovanligt att listan på omplaceringserbjudande existerar i olika versioner också.
Citera
2025-06-07, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Inte har han bidragit med fackpengar till sossarna heller. Fyfan vilken ohederlig arbetare som bara glider på fackets jobb.
Eller så är du bara en ohederlig sosse som försöker lura honom att LAS inte är lagstadgat.

——-
Man får göra undantag med tre pers från turordningen vill jag minnas.

Det TS borde kunna fundera på är varför han vart erbjuden säljjobb och inte devops.

Undantagsreglerna är ju krångliga. Vad gäller rätten att undanta 3 st från en turordningslista (här har det väl inte heller satts upp en sådan) så ska ju dessa 1-3 personer ha en kompetens som man kan se som så viktig för företaget att man får problem ifall personen slutar. Alternativt att de som undantas har upparbetade kontakter med kunder. Det senare kan väl inte vara aktuellt i det här fallet då personen som blir kvar flyttas från vad jag antar är ett icke kundmötande jobb, till en annan liknande tjänst. Att sedan den person som blir kvar skulle kunna ses som en så viktig nyckelperson att företaget skulle välja att freda honom känns även det märkligt.

Och om det sedan var så att en av de 3 sysadmin fick stanna för att hen var äldst i företaget och den andra fick stanna för att hen besatt en kompetens som företaget bedömde som extremt viktigt, då borde väl ts ha informerats om detta.
Citera
2025-06-07, 09:04
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jools82
Klart att du kan gå till arbetsdomstolen och be att låta dem avgöra ärendet.

Och det tar inte så lång tid?
Citera
2025-06-07, 09:25
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jools82
Klart att du kan gå till arbetsdomstolen och be att låta dem avgöra ärendet.
Funkar inte i detta fall då en enskild arbetstagare eller arbetsgivare (som inte själv slutit kollektivavtal) inte kan väcka talan direkt hos AD.

Här måste talan väckas vid tingsrätt.

Om TS (eller dennes arbetsgivare) skulle bli missnöjd med tingsrättens avgörande kan det överklagas till Arbetsdomstolen. För prövning hos Arbetsdomstolen krävs dock att domstolen meddelar prövningstillstånd.
Citera
2025-06-07, 09:50
Medlem
ps870s avatar
Låter korrekt. Jag har varit med om samma sak 3 gånger. Trist då jag har trivts på arbetsplatserna. Det positiva är att jag fått sluta omgående men haft lön i flera månader.
Du jag tolkar det som att ts jobbat länge hos arbetsförmedlingen tänker jag att det bör vara lön i minst 8 månader. Att tänka på är att skatten blir galet hög med två löner samtidigt. Så det kan vara en fördel att ta en långledigt innan ett nytt jobb påbörjas. Sist det hände för mig var jag ledig från maj till slutet av augusti med full lön.
Citera
2025-06-07, 10:02
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr

Alltså vi var 3 sysadmins. Varav en varit konsult många år men blev anställd för ca ett år sedan. Vi alla hade medarbetarsamtal ungefär samtidigt. Den tidigare konsulten fick ny roll som devops, och jag blev av med jobbet för att dom skulle minska antalet sysadmin med en tjänst. I själva verket blev ju minskningen 2x eftersom han blev devops och jag blev av med jobbet..

Så nu finns det bara en sysadmin kvar.

Ja så ni har båda två blivit erbjudna omplacering utifrån er specifika kompetens och företaget behov. Du som sälj som du talade nej till han som devops som han tackade ja till.

Det är så det blir när man har en väldigt regidebut arbetsrätt och anställningstrygghet. Företagen behöver skapa omorganisationer och titlar för att matcha sina behov. Anställda som tror de är skyddade sv snställningstryghet och många år får gå och känna sig sura/puta/blåsta.

Inget fel har begåtts allt är korrekt hanterat men hade för alla kanske varit bättre med en annan arbetslagstiftning med större tydlighet och transparens där "du funkar inte, du är sämst" hade varit fullgoda skäl till uppsägning.
Citera
2025-06-07, 10:15
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Jag har jobbat på företag X i nästan XX år.

Jag hade medarbetarsamtal för 2-3 månader sedan, och var redo att fjäska för att höja lönen.
Men innan jag han öppna munnen fick jag reda på att min tjänst försvinner...

Fick därefter ett omplaceringserbjudande. Har jobbat som Sysadmin många år, och blev erbjuden en säljroll. Tackade nej, eftersom det inte är inom mitt område. Blev därefter uppsagd pga. arbetsbrist.

Vi var 3 Sysadmins på jobbet. Varav den ena jobbat längre än mig och den andra varit varit konsult den mesta tiden, men anställd sedan något år så min anställningstid är längre.. Mycket längre.

Men det var endå jag som fick gå.. Denna kollega fick även en ny titel i samband med hans mearbetarsamtal som Devops.

Företaget har inte kollektivavtal, men det känns som dom struntat i turordningen?

Kan jag göra något eller är detta rätt?

Har redan fått nytt jobb, men jag är lite smått sur och känner att det tidigare företaget fulat. Jag fick 0 förvarningar, och detta togs upp på mitt medarbetarsamtal...
Finns ingen turordning det är en myt du fick gå för du är sämre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in