Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Det är det jag menar att det inte var. tabellerna ljuger . Juventus vann mer än vad de borde.
Innan och under säsongen så var det omöjligt att räkna bort ett Fiorentina med Batistuta, Toldo och Rui costa. Parma med Thuram, Buffon, Cannavaro, Crespo, Veron. Lazio som värvade som galningar. Roma med Totti, Montella och Delvecchio. Inter som värvar självaste Ronaldo! Inter var favoriten efter att ha värvat Ronaldo.
Spanska ligan idag är inte alls likadan. Det är som att Sevilla skulle värva Courtois ,Vinicius Jr och Rodri. Betis Neves och Dembele, Real Sociedad Lautauro Martinez och Enzo Fernandez. Plus att hela laget redan är fullt av dugliga 30-40 miljoner
spelare.
Då får man känslan att det faktiskt är 7 lag(6 här) som kan vinna. Sen om det kommer fram att Real Madrid hade ett väl nära "samarbete" med domarkåren och lyckas vinna hälften av titlarns så ändrar inte det känslan som var innan och under säsongerna.
Njae skulle nog säga att kvaliten på serie A under de 9 scudetto åren var dålig förutom Roma/Napoli som kunde störa. Milan och Inter var på dekis vilket gjorde så att Juventus kunde springa hem ligan utan att de klassiska rivalerna till titeln kunde ge en kamp. Visst Napoli och Roma stod upp bra men på den tiden fanns det inget vinnar-DNA i Napoli.
Roma kände extremt stor press av att vinna scudetto så dom tappade det helt även när de hade ett relativt bra försprång en säsong minns jag.
Napoli på den tiden var som Atalanta under Gasperini tiden, mycket bra men det fattades den där tyngden och konsekvensen att vinna de där täta matcherna och matcherna där en dålig dag ändå leder till vinst. (tycker Atalanta har tappat momentum under Juric som tränare)
Gasperini Atlanta hade på den tiden säkert hamnat 2a eller 3a under flera år.
Sedan köptes Parma sönder och det var väl där fallet för Parma påbörjades för dom spelarna du räkna upp var klass spelare. Juventus sålde Zidane för ett nytt transfer rekord på den tiden till Real och för den pengen köptes Thuram och Buffon från Parma. Och även Nedved köptes från Lazio.
Inter köpte cannavaro från Parma men Juventus bytte bort en målvakt (minns inte namnet) som blev en Nobody mot cannavaro som fanns i inter om jag minns den historian rätt.