2025-10-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Serie A är riktigt jämnt. Förra säsongen erövrade Napoli lo Scudetto Och de spelade då inte i Europa. Nu leder Milan, som inte spelar i Europa.

Och det skiljer bara en poäng mellan de fyra första i tabellen:

Milan 16 poäng
Inter 15 p
Napoli 15 p
Roma 15 p

Jag tycker om att Serie A är jämnt och relativt oförutsägbart. Problemet skulle kunna vara att man inte har några självklara storlag som dominerar och kan prestera mot de stora lagen i Europa.

De senaste årens mästare:
2020 Juventus
2021 Inter
2022 Milan
2023 Napoli
2024 Inter
2025 Napoli

Inter är det närmaste som Calcio har till att vara ett ”storlag”. Men de har inga pengar och deras stomme av spelare kom för flera år sedan, men är trots det fortfarande relativt unga.
Citera
2025-10-23, 23:06
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Inget riktigt svar men jag tar ditt inlägg som utgångspunkt för ett kort resonemang. 😊

Serie A är riktigt jämnt. Förra säsongen erövrade Napoli lo Scudetto Och de spelade då inte i Europa. Nu leder Milan, som inte spelar i Europa.

Och det skiljer bara en poäng mellan de fyra första i tabellen:

Milan 16 poäng
Inter 15 p
Napoli 15 p
Roma 15 p
Jag förstår ärligt talat inte hur man kan vara vuxen och titta på spanska, franska eller tyska ligan. Som småbarn kan det vara kul att se mäktiga Bayern vinna varje år men efter ett tag så är man mätt på det.

Serie A har en solklar edge i att Napoli på riktigt vinner titlar. Napolis andra ligaseger tycker jag gjorde mer för ligan än om Inter hade vunnit Champions league, i alla fall för oss som sett fotboll ett tag.

Det är en lyx för en liga att ha ett lag som Juventus som jagande lag.
Citera
2025-10-24, 00:49
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Europa League & Conference League ikväll. Får se om de lyckas bättre.

18:45
Steua Bukarest - Bologna
Rapid Wien - Fiorentina

21:00
Roma - Viktoria Plzen

Steua Bukarest - Bologna 1-2
Rapid Wien - Fiorentina 0-3
Roma - Viktoria Plzen 1-2

Två bortasegrar och en hemmaförlust. Trodde Roma skulle ta den, men icke.
Citera
2025-10-24, 01:09
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Steua Bukarest - Bologna 1-2
Rapid Wien - Fiorentina 0-3
Roma - Viktoria Plzen 1-2

Två bortasegrar och en hemmaförlust. Trodde Roma skulle ta den, men icke.
Fiorentina är i en märklig position. Poängmaskin för Serie a i Conference league. Samtidigt helt avhängda från toppen i Serie a i praktiken. De kommer aldrig tävla om ligatiteln. Kanske komma topp 4 en gång vart 10onde år.
Senast redigerad av sebastian_ 2025-10-24 kl. 01:11.
Citera
2025-10-24, 01:28
Medlem
Torricellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag förstår ärligt talat inte hur man kan vara vuxen och titta på spanska, franska eller tyska ligan. Som småbarn kan det vara kul att se mäktiga Bayern vinna varje år men efter ett tag så är man mätt på det.

Serie A har en solklar edge i att Napoli på riktigt vinner titlar. Napolis andra ligaseger tycker jag gjorde mer för ligan än om Inter hade vunnit Champions league, i alla fall för oss som sett fotboll ett tag.

Skittråkiga ligor det där, samma lag vinner varje år i franska och tyska. Förutom när något annat lag sticker upp och vinner något år när PSG och Bayern är mätta vilket händer ca var 10e år. Spanien handlar bara om två klubbar som byter av mellan att vinna La liga.

Kan inte minnas när serie A var såhär jämn och oförutsägbar. Minns tillbaka när Juventus vann scudetto 9år i rad, var alltid bara ett lag som utmanade, oftast Roma eller Napoli. År 2012 var det Milan och något år var det också Inter om jag minns rätt så kom Inter 2a i slutet av storhetstiden. Kan varit att de hamna 2a säsongen 9 scudetto.

Efter denna perioden har serie A blivit mer och mer jämn. Iår ser det ut att vara jämnare än någonsin.

Nu är känslan att det står mellan Inter, Milan och Napoli men framförallt Napoli och Inter tror jag. Men ändå Roma och Juventus kan såklart utmana, om inte detta året så nästa år. Milan gör det bra nu men frågan är om det håller i längden. Väldigt beroende av Modric, en skada där och allt kan falla.
Citera
2025-10-24, 02:27
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torricelli
Skittråkiga ligor det där, samma lag vinner varje år i franska och tyska. Förutom när något annat lag sticker upp och vinner något år när PSG och Bayern är mätta vilket händer ca var 10e år. Spanien handlar bara om två klubbar som byter av mellan att vinna La liga.

Kan inte minnas när serie A var såhär jämn och oförutsägbar. Minns tillbaka när Juventus vann scudetto 9år i rad, var alltid bara ett lag som utmanade, oftast Roma eller Napoli. År 2012 var det Milan och något år var det också Inter om jag minns rätt så kom Inter 2a i slutet av storhetstiden. Kan varit att de hamna 2a säsongen 9 scudetto.

Efter denna perioden har serie A blivit mer och mer jämn. Iår ser det ut att vara jämnare än någonsin.

Nu är känslan att det står mellan Inter, Milan och Napoli men framförallt Napoli och Inter tror jag. Men ändå Roma och Juventus kan såklart utmana, om inte detta året så nästa år. Milan gör det bra nu men frågan är om det håller i längden. Väldigt beroende av Modric, en skada där och allt kan falla.
03/04 var nog senast. Inter, Milan, Juve och Roma. Sen kraschade Roma.

På de sju systrarnas tid och med de stjärnorna som kom till Serie A, och som Serie A skapade, så kändes det som att alla sju kunde vinna. När man tittar på slutsegrarna från typ 1995-2002 så verkar det inte så jämnt, men det fanns stunder när man lätt kunde se både Parma och Fiorentina vinna. De var starkare än vad Roma är nu.
Senast redigerad av sebastian_ 2025-10-24 kl. 02:31.
Citera
2025-10-24, 03:31
Medlem
Torricellis avatar
Citat:
03/04 var nog senast. Inter, Milan, Juve och Roma. Sen kraschade Roma.

På de sju systrarnas tid och med de stjärnorna som kom till Serie A, och som Serie A skapade, så kändes det som att alla sju kunde vinna. När man tittar på slutsegrarna från typ 1995-2002 så verkar det inte så jämnt, men det fanns stunder när man lätt kunde se både Parma och Fiorentina vinna. De var starkare än vad Roma är nu.

Serie A var typ en 2 mansliga 90-talet till mitten av 2000-talet. Bara Milan och Juventus som vann förutom de åren Lazio och Roma vann, Sampdoria såg jag vann 90/91 också. Var liknande situation som i Spanien fast skillnaden att i La Liga är att det ser aldrig ut att förändras.

Parma var ju riktigt bra på 90 talet. Före min tid men minns stjärnor som Chiesa, Veron och Brolin såklart.

Var väl nåt år Parma vann cupvinnarcupen, där och då fanns det nog möjlighet att vinna serie A för Parma.

Roma var faktiskt riktigt jäkla bra de åren när dom utmanade Juventus och hamnade som bäst 2a. Tänker på Totti, nainggolan, strootman m.m. Hade det inte varit för att Juventus var som en maskin och helt ostoppbara där så hade garanterat Roma tagit iaf 2 ligatitlar.
Citera
2025-10-24, 05:36
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torricelli
Serie A var typ en 2 mansliga 90-talet till mitten av 2000-talet. Bara Milan och Juventus som vann förutom de åren Lazio och Roma vann, Sampdoria såg jag vann 90/91 också. Var liknande situation som i Spanien fast skillnaden att i La Liga är att det ser aldrig ut att förändras.

Parma var ju riktigt bra på 90 talet. Före min tid men minns stjärnor som Chiesa, Veron och Brolin såklart.

Var väl nåt år Parma vann cupvinnarcupen, där och då fanns det nog möjlighet att vinna serie A för Parma.

Roma var faktiskt riktigt jäkla bra de åren när dom utmanade Juventus och hamnade som bäst 2a. Tänker på Totti, nainggolan, strootman m.m. Hade det inte varit för att Juventus var som en maskin och helt ostoppbara där så hade garanterat Roma tagit iaf 2 ligatitlar.
Det är det jag menar att det inte var. tabellerna ljuger . Juventus vann mer än vad de borde.

Innan och under säsongen så var det omöjligt att räkna bort ett Fiorentina med Batistuta, Toldo och Rui costa. Parma med Thuram, Buffon, Cannavaro, Crespo, Veron. Lazio som värvade som galningar. Roma med Totti, Montella och Delvecchio. Inter som värvar självaste Ronaldo! Inter var favoriten efter att ha värvat Ronaldo.

Spanska ligan idag är inte alls likadan. Det är som att Sevilla skulle värva Courtois ,Vinicius Jr och Rodri. Betis Neves och Dembele, Real Sociedad Lautauro Martinez och Enzo Fernandez. Plus att hela laget redan är fullt av dugliga 30-40 miljoner
spelare.

Då får man känslan att det faktiskt är 7 lag(6 här) som kan vinna. Sen om det kommer fram att Real Madrid hade ett väl nära "samarbete" med domarkåren och lyckas vinna hälften av titlarns så ändrar inte det känslan som var innan och under säsongerna.
Citera
2025-10-24, 06:43
Medlem
Torricellis avatar
Citat:
Det är det jag menar att det inte var. tabellerna ljuger . Juventus vann mer än vad de borde.

Innan och under säsongen så var det omöjligt att räkna bort ett Fiorentina med Batistuta, Toldo och Rui costa. Parma med Thuram, Buffon, Cannavaro, Crespo, Veron. Lazio som värvade som galningar. Roma med Totti, Montella och Delvecchio. Inter som värvar självaste Ronaldo! Inter var favoriten efter att ha värvat Ronaldo.

Spanska ligan idag är inte alls likadan. Det är som att Sevilla skulle värva Courtois ,Vinicius Jr och Rodri. Betis Neves och Dembele, Real Sociedad Lautauro Martinez och Enzo Fernandez. Plus att hela laget redan är fullt av dugliga 30-40 miljoner
spelare.

Då får man känslan att det faktiskt är 7 lag(6 här) som kan vinna. Sen om det kommer fram att Real Madrid hade ett väl nära "samarbete" med domarkåren och lyckas vinna hälften av titlarns så ändrar inte det känslan som var innan och under säsongerna.

Njae skulle nog säga att kvaliten på serie A under de 9 scudetto åren var dålig förutom Roma/Napoli som kunde störa. Milan och Inter var på dekis vilket gjorde så att Juventus kunde springa hem ligan utan att de klassiska rivalerna till titeln kunde ge en kamp. Visst Napoli och Roma stod upp bra men på den tiden fanns det inget vinnar-DNA i Napoli.

Roma kände extremt stor press av att vinna scudetto så dom tappade det helt även när de hade ett relativt bra försprång en säsong minns jag.

Napoli på den tiden var som Atalanta under Gasperini tiden, mycket bra men det fattades den där tyngden och konsekvensen att vinna de där täta matcherna och matcherna där en dålig dag ändå leder till vinst. (tycker Atalanta har tappat momentum under Juric som tränare)

Gasperini Atlanta hade på den tiden säkert hamnat 2a eller 3a under flera år.

Sedan köptes Parma sönder och det var väl där fallet för Parma påbörjades för dom spelarna du räkna upp var klass spelare. Juventus sålde Zidane för ett nytt transfer rekord på den tiden till Real och för den pengen köptes Thuram och Buffon från Parma. Och även Nedved köptes från Lazio.

Inter köpte cannavaro från Parma men Juventus bytte bort en målvakt (minns inte namnet) som blev en Nobody mot cannavaro som fanns i inter om jag minns den historian rätt.
Senast redigerad av Torricelli 2025-10-24 kl. 06:48.
Citera
2025-10-24, 18:17
Medlem
Citat:

Jag håller med. Hellre en jämn och spännande liga än att storlag dominerar och vinner internationella titlar. Men det måste finnas en balans. Jag vill helst ha både och. 😊

Alla matcher räknas, varje poäng är viktig. Milans match mot Pisa ikväll är ett exempel på det. En match som Milan ska vinna, men man förlorade hemma mot Cremonese.

Problemet med att inte ha självklara storlag är att italienare försvinner till utlandet, typ Donnarumma, Tonali, Calafiori osv. Dessutom blir det svårare att locka till sig stora utländska spelare.

Milan har på sistone spelat med för många icke-italienare, men startar förmodligen ikväll med Gabbia (26 år), Bartesaghi (19) och Ricci (24).
Citera
2025-10-24, 19:57
Medlem
UEFA-ranking just nu:
https://kassiesa.net/uefa/data/method5/crank2026.html

Italien har uppenbart startat säsongen sämre än Spanien och Tyskland. Men de kommer med all sannolikhet vara tvåa efter PL efter denna säsong. Så vi måste se situationen utifrån en styrka. Serie A är just nu en självklar tvåa efter PL.
Citera
2025-10-24, 20:59
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Jag håller med. Hellre en jämn och spännande liga än att storlag dominerar och vinner internationella titlar. Men det måste finnas en balans. Jag vill helst ha både och. 😊

Alla matcher räknas, varje poäng är viktig. Milans match mot Pisa ikväll är ett exempel på det. En match som Milan ska vinna, men man förlorade hemma mot Cremonese.

Problemet med att inte ha självklara storlag är att italienare försvinner till utlandet, typ Donnarumma, Tonali, Calafiori osv. Dessutom blir det svårare att locka till sig stora utländska spelare.

Milan har på sistone spelat med för många icke-italienare, men startar förmodligen ikväll med Gabbia (26 år), Bartesaghi (19) och Ricci (24).
Inte en enda av de 25 högst värderade spelarna i världen spelar i Serie A. Det är inte acceptabelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in