2006-08-30, 18:56
Medlem
Är inne på tredje dagen med körtelfeber och det är det värsta jag varit med om. Kan inte äta mat eftersom halsen är igensvullen och att dricka göra fruktansvärt ont. Rasar i vikt och är lite orolig för hälsan. Vad jag är mest orolig för är att jag inte får i mig tillräckligt med näring. Någon som har tips på vad jag kan äta eller dricka?? Något som kan skynda på så att svullnaden går ner?

Tacksam för svar...
Citera
2006-08-30, 20:50
Medlem
Kan man få svar, någon?
Citera
2006-08-30, 21:05
Medlem
skalizs avatar
Fil, yogurt, soppa och glass borde väl gå ner? Nyponsoppa är jävligt gott också. I övrigt är det bara att försöka uthärda, går inte göra så jättemycket. Jag hade körtelfeber för typ 6-7 år sedan typ, men febern satt nog bara i första veckan, sen var jag feberfri resten av sjukdomstiden. Visst tappar man några kilon men det är inte så mycket att göra något åt.

För svullnaden finns det väl hur många huskurer som helst, vet inte om dom funkar så bra dock. Jag brukar gurgla med saltvatten när jag är svullen i halsen. Inbillar mig att det hjälper åtminstone

Krya på dig
Citera
2006-08-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
Fil, yogurt, soppa och glass borde väl gå ner? Nyponsoppa är jävligt gott också. I övrigt är det bara att försöka uthärda, går inte göra så jättemycket. Jag hade körtelfeber för typ 6-7 år sedan typ, men febern satt nog bara i första veckan, sen var jag feberfri resten av sjukdomstiden. Visst tappar man några kilon men det är inte så mycket att göra något åt.

För svullnaden finns det väl hur många huskurer som helst, vet inte om dom funkar så bra dock. Jag brukar gurgla med saltvatten när jag är svullen i halsen. Inbillar mig att det hjälper åtminstone

Krya på dig
glass med viss möda men inte resten..det här är det värsta jag varit med om!
Citera
2006-08-30, 21:22
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da2
glass med viss möda men inte resten..det här är det värsta jag varit med om!

Ja skoj är det fan inte. Men som sagt går nog febern och svullnaden ner ganska snart. Gör saker som får dig att inte tänka på hur sjuk du är, blir mycket värre om du ligger och tycker synd om dig själv. Angående födan får du väl testa dig fram tills du hittar något som funkar och går ner någorlunda smärtfritt.

Glass är kanon, låt den stå framme lite så den är mjuk. Hjälper säkert lite mot febern också med kall glass.
Citera
2006-08-31, 11:41
Medlem
Mer tips och funderingar mot svullnad?
Citera
2006-08-31, 11:47
Medlem
Usch, körtelfeber är inte kul. Det är bara att härda ut. Jag gick också ner flera kilo. Levde på brustabletter och soppa typ. Var sängliggande i 4 veckor.
Citera
2006-08-31, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sekreteraren
Usch, körtelfeber är inte kul. Det är bara att härda ut. Jag gick också ner flera kilo. Levde på brustabletter och soppa typ. Var sängliggande i 4 veckor.
Det sjuka är att jag knappt får ner vätska längre :S
Citera
2006-08-31, 12:56
Bannlyst
köpte du näringsdryckerna ditt miffo?
Citera
2006-08-31, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Da2
Är inne på tredje dagen med körtelfeber och det är det värsta jag varit med om. Kan inte äta mat eftersom halsen är igensvullen och att dricka göra fruktansvärt ont. Rasar i vikt och är lite orolig för hälsan. Vad jag är mest orolig för är att jag inte får i mig tillräckligt med näring. Någon som har tips på vad jag kan äta eller dricka?? Något som kan skynda på så att svullnaden går ner?

Tacksam för svar...
Hade körtelfeber för 1 år sen ungefär. Det värsta jag varit med om, mådde skit i två veckor, halsen var igenproppad. Sen var det två veckor sängligandes pga trötthet. Det går inte att göra något, jag lyckades inte med något iallafall. Det jag livnärde mig på var att tvinga i mig vatten. Sen tog jag någon macka ibland. Var ett helvete
Citera
2006-09-01, 11:35
Medlem
wootens avatar
har också haft detta för ett par år sedan. Inte kul.
Jag försökte äta lite då och då och jag överlevde. Det är dock inte helt ovanligt att man läggs in för dropp vid körtelfeber.
Jag har hört att man kan bli steril av körtelfeber om man drabbas efter puberteten. Stämmer det?
Citera
2006-09-01, 12:46
Medlem
Hade detta för ett antal år sedan, slutade med några dagar på sjukhus med dropp eftersom jag inte längre kunde få i mig vätska. En höjdare att behöva spotta hela tiden också eftersom jag inte kunde svälja min egen salivproduktion. Så jag vet hur du känner dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in