2025-06-06, 15:18
Medlem
”Stort polispådrag i Vinslöv efter inbrott – insatsstyrka på plats
6 juni 2025 13:46
Polisens insatsstyrka kallades till Vinslöv på fredagen.
En misstänkt inbrottstjuv greps.
– Vi kommer att hålla förhör med den gripne, säger Filip Annas på polisen.”

https://www.kristianstadsbladet.se/2025-06-06/stort-polispadrag-i-vinslov-efter-inbrott-insatsstyrka-pa-plats/

Av ren nyfikenhet, varför tillkallar man insatsstyrkan vid inbrott?

Någon som har mer info?
Citera
2025-06-06, 15:29
Medlem
halaltarzans avatar
Vet inte om jag är ute och cyklar men har det inte funnits lite MC-snubbar där?
Citera
2025-06-06, 19:29
Moderator
Parongatans avatar
En av anledningarna att man även tar dit insatsstyrkan kan vara att inbrottet skett på en adress där det finns vapen eller att någon som vistas/bor där hanterar samhällsviktiga dokument och uppgifter.

Det kan även ha varit en grannkonflikt där subtila hot innan inbrottet uttalats, och att grannarna har tillgång till vapen. Men att hoten inte nått såpass långt att det blivit en fällande dom - vilket naturligtvis då hade lett till vapenbeslag och indragna licenser.

När ett larm når LKC - Länskommunikationscentralen - bedöms många olika parametrar. Och utifrån dessa parametrar sätts sedan nödvändiga och relevanta resurser in.

Det kan vara allt från att ingen polis alls skickas fram, utan den brottsdrabbade själva får göra en polisanmälan och kontakta sitt försäkringsbolag.

Till att det finns en omfattande hotbild från farliga personer som har tillgång till vapen, och vid sådana tillfällen skickas rätt resurser för att kunna hantera eventuella uppkomna situationer på platsen.
Citera
2025-06-08, 10:28
Medlem
Fabrorblås avatar
- Under fredagsmorgonen kallades polis till Vinslöv efter larm om inbrott. Enligt polisens första uppgifter ska någon ha tagit sig in i en bostad och sedan lämnat platsen.

En altandörr bröts upp.

- Det sitter fem personer anhållna för händelsen i Vinslöv, berättar Mariette Kristensson, jourhavande förundersökningsledare på polisen i Kristianstad.

- Den yngsta gripna personen är i 26-årsåldern medan den äldsta är i 60-årsåldern

-Insatsen i Vinslöv var massiv. Civilklädda poliser, vanliga uniformerade ingripandepoliser och en insatsstyrka var på plats i centrala Vinslöv under fredagsförmiddagen.

Lite urplock ur det som står i kristianstadbladet, antar vi får vänta för att få reda på lite mer matnyttigt om vad som verkligen står på.
Senast redigerad av Fabrorblå 2025-06-08 kl. 10:32.
Citera
2025-06-08, 12:59
Medlem
Ingen som bor i Vinslöv som vet mer?
Citera
2025-06-08, 13:02
Medlem
Någon som vet adress? Tror jag har en aning!
Citera
2025-06-08, 16:27
Medlem
Någon som vet adressen?
Citera
2025-06-08, 18:59
Medlem
marklyft100s avatar
Jag tippar på att det är något ointressant som kommer till att få Polisen att se ut som idioter. Bristen på viralitet talar för det också.
Citera
2025-06-08, 19:21
Medlem
De stod på Köpmansgatan. Vet inte nummer.
Citera
2025-06-08, 22:39
Medlem
myselfs avatar
Något allvarligt IOM 5 anhållna.

https://www.kristianstadsbladet.se/2025-06-08/fem-personer-sitter-anhallna-efter-polisinsatsen-i-vinslov-V_jH9/
Citera
2025-06-09, 02:35
Medlem
Fabrorblås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oklubb
Någon som vet adress? Tror jag har en aning!

"De stod på Köpmansgatan. Vet inte nummer."

Vad är din aning? Spill the beans
Citera
2025-06-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabrorblå
"De stod på Köpmansgatan. Vet inte nummer."

Vad är din aning? Spill the beans

Jag har ingen aning men stod på lokala byagruppen vilken gata det gällde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in