2025-06-06, 13:12
Medlem
Olduvais avatar
Får man rensa ur kylen och skafferiet så att inte saker ligger och ruttnar?

Får man betala sina räkningar?

Vad händer med ens husdjur?

Om man är ensamstående, vad händer då med ens barn?
Citera
2025-06-06, 13:53
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Får man rensa ur kylen och skafferiet så att inte saker ligger och ruttnar?

Får man betala sina räkningar?

Vad händer med ens husdjur?

Om man är ensamstående, vad händer då med ens barn?

Det är ditt ansvar att fixa det. Om du har minderåriga barn kommer socialtjänsten bli inkopplad om du är enda vårdnadshavare.
Citera
2025-06-06, 14:06
Medlem
Smekarn87s avatar
Det finns inte några tydliga ja eller nej här. Allt beror på risken att du förstår utredningen eller inte.
Citera
2025-06-06, 14:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Det är ditt ansvar att fixa det. Om du har minderåriga barn kommer socialtjänsten bli inkopplad om du är enda vårdnadshavare.

Hur ska man kunna fixa det om man sitter häktad?
Citera
2025-06-06, 14:46
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur ska man kunna fixa det om man sitter häktad?

Du utgår ifrån att man inte har några släktingar och/eller vänner som kan hjälpa en?
Citera
2025-06-06, 15:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Du utgår ifrån att man inte har några släktingar och/eller vänner som kan hjälpa en?

Vissa har det. Men man måste också ringa dessa personer, ge dem nycklar och koder, kanske pengar osv. När en polare till mig satt häktad för ett tag sen fick han sitta de första dagarna i en kal cell med en madrass på golvet. Han fick inte ens nåt att läsa. Hur fan ska man kunna ”fixa” saker då?
Citera
2025-06-06, 15:45
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Vissa har det. Men man måste också ringa dessa personer, ge dem nycklar och koder, kanske pengar osv. När en polare till mig satt häktad för ett tag sen fick han sitta de första dagarna i en kal cell med en madrass på golvet. Han fick inte ens nåt att läsa. Hur fan ska man kunna ”fixa” saker då?

Klart du inte får hantera pengar när du är häktad.
Om din "polares" rättigheter kränktes så är det beklagligt.
Som häktad har man vissa rättigheter.
Citera
2025-06-06, 16:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Klart du inte får hantera pengar när du är häktad.
Om din "polares" rättigheter kränktes så är det beklagligt.
Som häktad har man vissa rättigheter.

Det gick ingen nöd på min polare. Han tyckte häktet var helt ok. Men nu handlar inte tråden om honom utan vad som händer med ens ”saker” när man sitter häktad.

Jag undrar vad som händer med ens husdjur om man inte har någon som kan ta hand om dem?
Citera
2025-06-06, 16:41
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Det gick ingen nöd på min polare. Han tyckte häktet var helt ok. Men nu handlar inte tråden om honom utan vad som händer med ens ”saker” när man sitter häktad.

Jag undrar vad som händer med ens husdjur om man inte har någon som kan ta hand om dem?

Du menar att kriminalvården skulle ha ansvar för någons husdjur?

Det har dom inte. Har du ingen anhörig eller vän sån får du kontakta en djurskyddshandläggare hos länsstyrelsen och be dom omhänderta husdjuret.
Citera
2025-06-06, 16:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Det har dom inte. Har du ingen anhörig eller vän sån får du kontakta en djurskyddshandläggare hos länsstyrelsen och be dom omhänderta husdjuret.

Självklart har inte kriminalvården ansvar för nåns djur men jag antar, utan att veta, att de hjälper dig att komma i kontakt med någon som kan ta hand om dina husdjur.

En del som sitter häktade får inte ha nån kontakt med omvärlden och då blir det jävligt svårt att ringa länsstyrelsen.
Citera
2025-06-06, 16:47
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Självklart har inte kriminalvården ansvar för nåns djur men jag antar, utan att veta, att de hjälper dig att komma i kontakt med någon som kan ta hand om dina husdjur.

En del som sitter häktade får inte ha nån kontakt med omvärlden och då blir det jävligt svårt att ringa länsstyrelsen.

Ja en del har inte rätt till telefonsamtal. Det är väl ändå inte någon anledning till att Kriminalvården skulle kunna förmedla budskapet åt den häktade.
Citera
2025-06-06, 18:10
Medlem
Olduvais avatar
Citat:

Det är väl klart att inte en katt eller hund ska behöva svälta eller törsta ihjäl för att husse är anklagad för brott? Denne kan ju dessutom vara oskyldig.

Någon form av system måste de väl ha för detta? Jag undrar också vad som händer med en exotisk orm eller spindel eller något som är svårt att ta hand om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in