• 2
  • 3
2025-06-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är lugnt, du får tycka att LibreOffice inte har sin grund i Amerika, "The Document Foundation" och Oracle. Jag bryr mig inte.
Nu var det ju inte det jag efterfrågade. Läs igen kanske du förstår, eller troligen inte. Och jag skiter i vilket.
Citera
2025-06-06, 16:03
Medlem
Citat:
Jo, det är inte alldeles lätt att veta. Gripen E tillverkas bland annat av brasilianska Embraer.

Och LibreOffice är från början amerikanskt (Oracle med mera). Eftersom det inte kostar något att använda programmet så är det ingen som säljer eller köper.
LibreOffice härstammar från StarOffice, och Oracle har inte haft med programmet att göra sedan 2010 så det känns lite meningslöst att komma dragande med det.
Citera
2025-06-06, 16:14
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Att göra Europa mindre beroende av USA är inte fel. Det är ett sätt att stärka Europas intressen istället för att stärka USAs intressen.

Jag tycker att det är lite illa att så många är beroende av Microsoft office paket, inte bara för att det är ett stort beroende av en enda leverantör utan också för att deras prissättning är onödig hög och i slutändan blir det vi konsumenter och skattebetalare som bekostar det.

I tråden finns redan LibreOffice som alternativ. Det är ett mycket bra förslag eftersom det är open source och inte ägs av något enskilt företag.

Sedan finns det en uppsjö av olika online siter som erbjuder officefunktioner, men allt beror på hur du egentligen använder officepaketet som ju innehåller tiotusentals funktioner varav vi använder kanske en promille i praktiken.

Det största problemet som folk klagar på är kompabiliteten med att öppna andra dokument skrivna i LibreOffice vs Microsoft Office och de brukar man komma runt genom att skapa pdf-filer. Om det bara är för läsning så fungerar det utmärkt att skicka slutresultatet i pdf-format.

För övrigt är det viktigt att kunna öppna och fortsätta bearbeta LibreOffice dokumentet så är det lätt för andra att också ladda ner LibreOffice.

Största problemet torde väl därför vara hur ofta man tar emot Microsoft Office dokument och förväntas bearbeta dessa och sedan returnera, då är alla andra alternativ mer eller mindre i trubbel, Microsoft har lagt ner mycket energi på att vara inkompatibel med andras officelösningar.

Ja fast de är tyvärr mycket värre än så.

Artikeln handlar om att svenska myndigheter och organisationer är starkt beroende av amerikanska teknikjättar, särskilt Microsoft, exempelvis Microsofts produkter som Windows, Office, Teams och Azure men extremt mycket mer.

Alltså lagrar svenska myndigheter extremt känslig information i molntjänster som kontrolleras av ett annat land som USA och använder program som kräver verifiering.Detta gäller inte bara Microsoft, utan förmodligen även Adobe-programmen , Google Play och iOS ect. Jag tror dessutom att det handlar om Bank-ID och mycket mer än vad man kan tänka sig!
Tydligen är många IT-system beroende av äldre versioner av Windows XP, såsom bankomater, flygplatser och sjukhus. Ganska mycket behöver extrem omställning. Om myndigheter och organisationer skulle gå från Microsoft Office till opensource, skulle de kräva utbildningar för programmet och göra en jättestor grej av allting.

Sammanfattning:

Svenska offentliga sektorn är korkade dumskallar! som kör Windows istället för Linux och struntar totalt i säkerheten. De låser in sig i dyra licenser, släpper all kontroll över koden och låter amerikanska företag bestämma när systemen får säkerhetsuppdateringar. Windows i sig är en säkerhetsrisk eftersom det är känt för säkerhetshål och behöver ständiga patchar. Att använda amerikanska molntjänster på detta sätt är lika dumt.
Detta gör att USA i praktiken kan stänga ner Sverige med ett knapptryck.

Så enligt artikeln handlar det inte om vad privatpersoner bör tänka på och vad krisen rör sig om. Det är snarare ett jätteproblem med infrastrukturen. Tro det eller ej, men väldigt många IT-tekniker som ansvarar för extrem säkerhet hanterar endast Windows.

Dessutom läckte Windows XP:s källkod ut 2020, vilket är extremt allvarligt. Myndigheter och organisationer borde ha tagit sitt ansvar och snabbt bytt till andra system, men de avstod.

Kärnan i Windows XP finns kvar fram till dagens Windows 11.

Även om denna trådstart bara frågar efter nytt Office-alternativ så bör man förstå att artikeln alarmerar om något väldigt allvarligt.

Vi som använder open-source ska fan inte behöva anpassa oss till Microsoft och deras officepaket bara för att myndigheter och organisationer är efterblivna, tvärtom!
För privatpersoner som använder amerikanska tjänster borde väl en VPN fungera eller piratkopior? Men det gäller ju inte detta problem gällande infrastrukturen som måste tänka på juridik.

Kommunerna gör avtal med Microsoft där de inte ens får lov att använda någon annan webbläsare än Edge på sina datorer, de är så strikt reglerade.

Förstår du då hur illa detta kan sluta?
Senast redigerad av Eromar 2025-06-06 kl. 16:16.
Citera
2025-06-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
LibreOffice härstammar från StarOffice, och Oracle har inte haft med programmet att göra sedan 2010 så det känns lite meningslöst att komma dragande med det.
Läste du ens vad jag skrev?

https://www.flashback.org/newreply.p...2105737#editor
Senast redigerad av Stiffinger 2025-06-06 kl. 16:35.
Citera
2025-06-06, 16:58
Medlem
Citat:
Läste du ens vad jag skrev?

https://www.flashback.org/newreply.p...2105737#editor
Nej, jag har viktigare saker för mig, dina åsikter och "kunskaper" är nerprioriterade.
Citera
2025-06-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Ja fast de är tyvärr mycket värre än så.

Artikeln handlar om att svenska myndigheter och organisationer är starkt beroende av amerikanska teknikjättar, särskilt Microsoft, exempelvis Microsofts produkter som Windows, Office, Teams och Azure men extremt mycket mer.

Förstår du då hur illa detta kan sluta?

Ja, du har mer eller mindre rätt i ditt resonemang. Microsoft Windows är i sig en säkerhetsrisk och de förstår inte säkerhetsproblemen vilket de visar genom att införa program som Recall (som tar skärmdumpar hela tiden av vad du gör och kallar det en service).

Så jag håller helt med om att myndigheter och företag borde helt lämna windows och gå över till linux innan de ens nämner ordet säkerhet och att informationen är säker. Europa kan göra mycket här genom att se till att molnlösningar är på servrar som befinner sig i europa och att USA inte kan stänga ner Europa genom att trycka på en knapp.

Det är ganska många konsekvenser för världen om Microsoft skulle stänga ner sina servrar eller bli utsatta för en lyckad hackerattack. Det kallas för att ha lagt alla ägg i samma korg.
Citera
2025-06-06, 21:36
Medlem
immenhusens avatar
Det är svårt att helt komma bort från amerikaner, eftersom världen inom IT är så tätt sammansvuren. Men det är i vilket fall som helst till open source-alternativ som du skall vända dig.

Kolla in LibreOffice, vilket numera drivs av den tyska och icke-vinstdrivande stiftelsen The Document Foundation. För moln- och synkroniseringstjänster, skulle jag helt enkelt upprätta en egen liten server med Nextcloud för ändamålet.

/AI
Citera
2025-06-07, 10:53
Medlem
Citat:
Datorer tillverkas främst i Kina, Taiwan, Indien, Brasilien, Singapore... Men OS:et är troligen amerikanskt. Kanske man kan klassificera Linux som finskt? Men hur många använder det nu när man måste ha Bank-ID och liknande? Jag når inte ens allt hos min lönebank med Windows 11 och Google Chrome.

Android är lika mycket Linux som alla andra distributioner med Linux som kärna. Det är idag fullkomligt överlägset världens största operativsystem.
Citera
2025-06-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Android är lika mycket Linux som alla andra distributioner med Linux som kärna. Det är idag fullkomligt överlägset världens största operativsystem.
Är Android ett kontorspaket?
Citera
2025-06-07, 17:22
Medlem
Citat:
Är Android ett kontorspaket?
Behandla mig inte som en idiot.
Men BankId funkar utmärkt med Linux som OS-kärna.
Citera
2025-06-13, 12:51
Medlem
knors avatar
Så här kan vi inte ha det
https://www.dn.se/sverige/linus-lars...l-av-internet/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto