2025-06-05, 17:33
Medlem
Ja hur skall jag börja

Det finns en typisk trappstege hos människor bestående av akademiker och arbetsklass.

I dagens samhälle i Sverige finns det en en bild över att dessa tre jobb skapar status på LinkedIn med ovationet

- Riksdagsledamot
- VD på alla former av tech bolag
- Näringslivschef

Dessa tre bygger på att

- Nätverk
- Kontorsjobb
- Rampljuset mot dig då man får delta i olika panelsamtal och media

Jag vet inte om detta är något alla strävar efter men vad anser ni?

Jag tycker att den skoltrötte-Johan 39-år som kör lastbil är lika viktig som Niklas som programmerar.

Varför denna tabu att man skall ha en viss karriär?
Citera
2025-06-05, 17:48
Medlem
SlutaGrinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Ja hur skall jag börja

Det finns en typisk trappstege hos människor bestående av akademiker och arbetsklass.

I dagens samhälle i Sverige finns det en en bild över att dessa tre jobb skapar status på LinkedIn med ovationet

- Riksdagsledamot
- Näringslivschef

Dessa tre bygger på att

- Nätverk
- Kontorsjobb

Jag tycker att den skoltrötte-Johan 39-år som kör lastbil är lika viktig som Niklas som programmerar.

Jag förstår inte riktigt din avsikt med inlägget. Att viss yrkesroller bidrar till en högre status är inget nytt och det kommer troligtvis alltid vara så. Riddare hade högre status än bönder på 1300-talet, bankirer hade högre status än pigor på 1800-talet, fondförvaltare hade högre status än städare på 1900-talet och riksdagsledamöter har högre status än de flesta andra jobb. Är det så konstigt? Social status är ju dock inte likställt med bidraget till samhället.
Citera
2025-06-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlutaGrina
Jag förstår inte riktigt din avsikt med inlägget. Att viss yrkesroller bidrar till en högre status är inget nytt och det kommer troligtvis alltid vara så. Riddare hade högre status än bönder på 1300-talet, bankirer hade högre status än pigor på 1800-talet, fondförvaltare hade högre status än städare på 1900-talet och riksdagsledamöter har högre status än de flesta andra jobb. Är det så konstigt? Social status är ju dock inte likställt med bidraget till samhället.
att det finns en jargong i livet att man som tex 40 åring inte bör jobba som reseledare.
Citera
2025-06-05, 18:10
Medlem
SlutaGrinas avatar
Citat:
att det finns en jargong i livet att man som tex 40 åring inte bör jobba som reseledare.
Det är väl ganska rimlig jargong? Har du 20 års arbetslivserfarenhet men jobbar fortfarande på botten av hierarkin så har du troligtvis gjort något fel, eller agerar i ett branch där erfarenhet inte är relevant. Borde man inte sträva efter att bygga kunskap och erfarenhet i livet så att man kan förbättra sin närvaro? Svårt att förbättra eller göra något värdeskapande från botten, och om du gör något värdeskapande så kommer du inte vara på botten länge till.
Citera
2025-06-05, 18:46
Avslutad
Det är väl ingen som tvingar en till att jobba som VD eller riksdagsledamot. Det sistnämnda är dessutom inget jobb utan ett förtroendeuppdrag för viss tid (mandatperiod). Ett ganska slitsamt och förhållandevis lågavlönat uppdrag för den möda man lägger ned, men ack så roligt torde det vara.

Grejen är liksom att exempelvis lastbilschaufförerna som du nämnde är rätt anonyma. Det finns ingen som vet vad föraren som levererat din soffa heter, än mindre vad chauffören som levererade påsen med räkor till den affär där du köpte dessa. Denna anonymitet är i många fall självvald.

Ett statusfixerat jobb behöver inte vara stimulerande och vice versa. Finns många stimulerande jobb och människor som förtjänar Wikipedia-artiklar men av olika anledningar varit för bekväma eller valt att förbli anonyma för att inte kasta ut linor varstans.
Citera
2025-06-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlutaGrina
Det är väl ganska rimlig jargong? Har du 20 års arbetslivserfarenhet men jobbar fortfarande på botten av hierarkin så har du troligtvis gjort något fel, eller agerar i ett branch där erfarenhet inte är relevant. Borde man inte sträva efter att bygga kunskap och erfarenhet i livet så att man kan förbättra sin närvaro? Svårt att förbättra eller göra något värdeskapande från botten, och om du gör något värdeskapande så kommer du inte vara på botten länge till.

Just det jag menar exakt här. Det kanske finns dem som är över 40 och jobbar fortfarande som reseledare och ens meritlista är begränsad. Bor man i Norrland och i ett mindre samhälle är det vanligt man kan se 50-åringar som kör taxi.
Citera
2025-06-06, 00:14
Medlem
Riksdagsledamot sticker väl ut som exempel. Har de verkligen hög status? Jag menar jämfört med en vd för ett börsbolag. Som rimligtvis sitter på en rad kvalifikationer. I kammaren hittar du typ Bertil, 63, som efter långt och troget fikande i Ångermanlands partigrupp hamnat på riksdagslistans trettioåttonde plats och fått mandat att sitta och halvsova på Helgeandsholmen i tre år. Ser någon upp till honom?
Citera
2025-06-06, 08:03
Medlem
Citat:
- Riksdagsledamot
- Näringslivschef

1. Riksdagsledamot kan vilken idiot som helst bli bara de är med i rätt parti vid rätt tillfälle.
2. VD är ju sällan något som rekryteras genom LinkedIn?
3. "Näringslivschef" är ju chefen för en kommuns näringslivsavdelning. Eller menar du chefer inom näringslivet i största allmänhet?
Citera
2025-06-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
1. Riksdagsledamot kan vilken idiot som helst bli bara de är med i rätt parti vid rätt tillfälle.
2. VD är ju sällan något som rekryteras genom LinkedIn?
3. "Näringslivschef" är ju chefen för en kommuns näringslivsavdelning. Eller menar du chefer inom näringslivet i största allmänhet?

Näringslivschef.
Citera
2025-06-08, 20:57
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ja hur skall jag börja

- Riksdagsledamot
- Näringslivschef

Dessa tre bygger på att

- Nätverk
- Kontorsjobb

Kändisar på linkedin har oftast inget jobb. Inget vettigt iallafall. Oftast folk som vill sälja kurser eller bygga ett brand så de slipper vanligt jobb. Är du VD på ett stort företag sitter du inte och skriver inlägg om hur dåliga tester är på arbetsintervjuer, du har viktigare saker för dig.
Citera
2025-06-09, 11:13
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ja hur skall jag börja

- Riksdagsledamot
- Näringslivschef

Dessa tre bygger på att

- Nätverk
- Kontorsjobb

Jag förstår inte frågan riktigt. Det går att framstå som kändis på Linkedin inom alla möjliga yrken. Vissa yrken har förstås en glamour-faktor som gör det mer naturligt att bygga en kändis-status. Samtidigt konkurrerar man med andra med samma/liknande yrken och det gör det potentiellt svårare att sticka ut. Om du är sophämtare och vill bygga upp en kändis-status online så finns det inget som hindrar dig att göra det. Du kan göra det genom att engagera dig fackligt till exempel men även genom att skriva debattartiklar om din arbetssituation. Även en mer komisk inriktning med Tiktok som verktyg vore fullt tänkbar. Massor av människor är intresserade av att lära sig mer om jobbet som lastbilschaffis eller vårdbiträde. Det handlar bara om att förpacka budskapet rätt så får du snabbt en stor publik.
Citera
2025-06-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Jag förstår inte frågan riktigt. Det går att framstå som kändis på Linkedin inom alla möjliga yrken. Vissa yrken har förstås en glamour-faktor som gör det mer naturligt att bygga en kändis-status. Samtidigt konkurrerar man med andra med samma/liknande yrken och det gör det potentiellt svårare att sticka ut. Om du är sophämtare och vill bygga upp en kändis-status online så finns det inget som hindrar dig att göra det. Du kan göra det genom att engagera dig fackligt till exempel men även genom att skriva debattartiklar om din arbetssituation. Även en mer komisk inriktning med Tiktok som verktyg vore fullt tänkbar. Massor av människor är intresserade av att lära sig mer om jobbet som lastbilschaffis eller vårdbiträde. Det handlar bara om att förpacka budskapet rätt så får du snabbt en stor publik.

För att inte tala om svenska truckers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in