2025-06-04, 16:02
Medlem
Var hos psykiatrin förra veckan och pratade med en läkare som menade på att jag var uppvarvad (är bipolär typ 1) och därför ska äta Olanzapin ett läkemedel som de vet att jag ogillar pga att jag får myrkryp av den, men det struntar sjukvården i.

Idag så ringde en bister sköterska som flera gånger sa att jag måste ta Olanzapin och även komma och lämna blodprover så de ser att jag verkligen äter läkemedlet och att jag måste komma till provtagningen för att lämna blodprover.

Jag blev helt paff och lovade att äta det, men nu sitter jag här och undrar vad det är frågan om, det måste väl ändå vara mitt eget val att ta läkemedlet, men på henne så lät det verkligen som ett tvång.

Tror faktiskt inte de kan tvinga mig att äta Olanzapin, jag menar, vad kan de göra (förutom att tjata) om blodproverna inte visar spår av läkemedlet?
Citera
2025-06-04, 16:06
Medlem
Lifestealers avatar
Säkerligen skriva vårdintyg så du blir tvångsvårdad. Läkare har den makten.
Citera
2025-06-04, 16:18
Medlem
Tomtekukars avatar
Det finns människor skapar drama kring sin egen person och som missförstår andra med flit. Stämmer allt det du säger? Det finns en hel del mediciner som alternativ. Du hittar säkert något som passar. Lycka till.
Citera
2025-06-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Det finns människor skapar drama kring sin egen person och som missförstår andra med flit. Stämmer allt det du säger? Det finns en hel del mediciner som alternativ. Du hittar säkert något som passar. Lycka till.

Jag är väldigt lugn, ogillar drama och att stå i centrum. Vad nu det har med saken att göra. Ska dock bråka med dem och kräva ett annat läkemedel om myrkrypningarna blir ett jätteproblem igen. Att inte kunna sova som bipolär lär ju motverka syftet med medicinen (man blir uppvarvad vis sömnbrist)
Citera
2025-06-04, 16:36
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag är väldigt lugn, ogillar drama och att stå i centrum. Vad nu det har med saken att göra. Ska dock bråka med dem och kräva ett annat läkemedel om myrkrypningarna blir ett jätteproblem igen. Att inte kunna sova som bipolär lär ju motverka syftet med medicinen (man blir uppvarvad vis sömnbrist)
Du verkar lättriggad. Försök vara saklig så får du bättre vård. Även läkare, psykiatriker och sjuksköterskor är människor. Är inte själv vårdpersonal men har haft en hel del med dem att göra, både privat och i "tjänsten".
Citera
2025-06-04, 16:38
Medlem
Citat:
Var hos psykiatrin förra veckan och pratade med en läkare som menade på att jag var uppvarvad (är bipolär typ 1) och därför ska äta Olanzapin ett läkemedel som de vet att jag ogillar pga att jag får myrkryp av den, men det struntar sjukvården i.

Idag så ringde en bister sköterska som flera gånger sa att jag måste ta Olanzapin och även komma och lämna blodprover så de ser att jag verkligen äter läkemedlet och att jag måste komma till provtagningen för att lämna blodprover.

Jag blev helt paff och lovade att äta det, men nu sitter jag här och undrar vad det är frågan om, det måste väl ändå vara mitt eget val att ta läkemedlet, men på henne så lät det verkligen som ett tvång.

Tror faktiskt inte de kan tvinga mig att äta Olanzapin, jag menar, vad kan de göra (förutom att tjata) om blodproverna inte visar spår av läkemedlet?

Nej, de kan inte tvinga dig att ta Olanzapin men fråga dem om du inte kan få medicin mot myrkrypningarna, det finns sån medicin!
Citera
2025-06-04, 18:14
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:

Dem kan inte tyvångsmedicinera dig. Vad fan håller dem på med. Anmäl idioterna.
Citera
2025-06-04, 20:43
Medlem
pn222jws avatar
Ta kontakt med en jurist - då viker dom sig... vänd dig inte till psykolog IMHO.
Citera
2025-06-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej, de kan inte tvinga dig att ta Olanzapin men fråga dem om du inte kan få medicin mot myrkrypningarna, det finns sån medicin!

Okej, ska googla och se om jag hittar namnet på det läkemedlet, för det vill jag ha! Tack!
Citera
2025-06-04, 23:12
Avslutad
Citat:

Inget förvånar mig längre. Men nej, de kan inte tvinga dig att ta mediciner eller hota med blodprover. Låter riktigt jävla sjukt. Råder dig att göra en anmälan och att skaffa ett personligt ombud om det erbjuds i din kommun. Jag är själv patient hos psykiatrin och har bipolär sjukdom. Händer rätt ofta att läkare och sköterskor försöker bestämma grejor över mitt huvud vilket är sjukt irriterande. Ibland är det dessutom rätt skrämmande, jag undrar liksom hur långt de kan tänka sig att gå!? Tror att ganska många patienter ljuger och säger att de tar mediciner som de inte tar bara för "husfridens" skull. Om jag skulle följa min läkares ordinationer och ta alla mediciner som han skriver ut så skulle jag vara en vandrande zombie...
Citera
2025-06-05, 01:19
Medlem
Om du inte har tvångsvård så kan du avböja mediciner. Sluta var en toffel, det är ingen som kommer stå att mata dig med dessa så det är ditt eget val. Tvångsvård är hemskt, jag vart nedhållen av fem män och fick en spruta i skinkan. Det du upplever är inte tvång.
Citera
2025-06-05, 09:24
Medlem
fido1986s avatar
Citat:

Förvånar mig inte ett dugg att de vill tvångsmedicinera dig! För samhällets bästa!

Jag har varit i exakt samma läge. Lustigt nog ligger du förmodligen värre till än mig för tvångsvård med din bipolaritet. Jag sket i mina tabletter.

Inget käftande eller ifrågasättande. Säg att du är öppen för behandling, men inte vill ta den medicinen eftersom den ger dig jobbiga biverkningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in