Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Var hos psykiatrin förra veckan och pratade med en läkare som menade på att jag var uppvarvad (är bipolär typ 1) och därför ska äta Olanzapin ett läkemedel som de vet att jag ogillar pga att jag får myrkryp av den, men det struntar sjukvården i.
Idag så ringde en bister sköterska som flera gånger sa att jag måste ta Olanzapin och även komma och lämna blodprover så de ser att jag verkligen äter läkemedlet och att jag måste komma till provtagningen för att lämna blodprover.
Jag blev helt paff och lovade att äta det, men nu sitter jag här och undrar vad det är frågan om, det måste väl ändå vara mitt eget val att ta läkemedlet, men på henne så lät det verkligen som ett tvång.
Tror faktiskt inte de kan tvinga mig att äta Olanzapin, jag menar, vad kan de göra (förutom att tjata) om blodproverna inte visar spår av läkemedlet?
Förvånar mig inte ett dugg att de vill tvångsmedicinera dig! För samhällets bästa!
Jag har varit i exakt samma läge. Lustigt nog ligger du förmodligen värre till än mig för tvångsvård med din bipolaritet. Jag sket i mina tabletter.
Inget käftande eller ifrågasättande. Säg att du är öppen för behandling, men inte vill ta den medicinen eftersom den ger dig jobbiga biverkningar.