2025-06-04, 15:54
Medlem
Gjorde två uttag utomlands i samma automat, ("without conversion") det ena med ett nordea-kort och det andra med ett Ica bank kort.

Uttagen var på samma belopp i den lokala valutan men det kostade flera hundra kronor mer med Ica bank kortet (ca 4 500 SEK vs 4 000 SEK).

Lite märkligt. Hade alltid haft en förutfattad mening att Icas bankkort skulle vara billigast.

Vilket kort är egentligen bäst av de traditionella bankerna?
Citera
2025-06-04, 16:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
SÅ mycket kan det väl inte skilja mellan två av de stora bankerna?
Citera
2025-06-04, 16:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
SÅ mycket kan det väl inte skilja mellan två av de stora bankerna?

Stora bankerna? ICAs huvudsyssla är att sälja mat och deras bankverksamhet är en jävla fis i rymden jämfört med Nordeas bankverksamhet.
Citera
2025-06-04, 18:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Stora bankerna? ICAs huvudsyssla är att sälja mat och deras bankverksamhet är en jävla fis i rymden jämfört med Nordeas bankverksamhet.

Det är väl sant men att de är stora är också sant.

Google:
"ICA Banken är en av de större nischbankerna i Sverige, med över en miljon kunder. Den är en del av ICA Gruppen och erbjuder en rad tjänster, inklusive privatlån, kontokrediter, kortkrediter och tjänster relaterade till ICA-handeln"
Citera
2025-06-04, 18:05
Medlem
Du får ju titta i dina villkor vad som gäller. Bankkursen gäller men sen kan det tillkomma både uttagsavgift, överföringsavgift och växlingsavgift. Olika banker har olika villkor.
Citera
2025-06-04, 18:07
Moderator
Neksnors avatar
Grejen med ICA var väl att de har "gratis" uttag i alla möjliga länder? Vilket innebär att de måste få in pengarna på annat sätt.
I EU finns någon regel att uttag Eurouttag inte får diskrimineras eller liknande. Så tar din bank 500 kr i uttagsavgift i Sverige (SEK) ska samma sak gälla i Bryssel (Euro). Sedan är ett kort kopplat till en valuta, vilket innebär att du måste växla pengar. Jag har också (utanför EU) råkat ut för att både den lokala banken som drev automaten och min bank skulle ha uttagsavgift.

Det hela kan sammanfattas med att det finns mycket som kan variera, särskilt om vi lämnar Ursulas trygga Union.
Citera
2025-06-04, 18:21
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Gjorde två uttag utomlands i samma automat, ("without conversion") det ena med ett nordea-kort och det andra med ett Ica bank kort.

Uttagen var på samma belopp i den lokala valutan men det kostade flera hundra kronor mer med Ica bank kortet (ca 4 500 SEK vs 4 000 SEK).

Lite märkligt. Hade alltid haft en förutfattad mening att Icas bankkort skulle vara billigast.

Vilket kort är egentligen bäst av de traditionella bankerna?
Japp, det kan skilja så mycket och ibland mer, allt beror på växelkursen din kortgivare har kopplat till den individuella bankomaten du tar ut i.

1. Gjorde du uttagen i exakt samma bankomat (alltså samma bank/märke)?
2. Gjorde du uttagen vid samma tidpunkt?

Ett tips är att tjonga in kortet i olika automater och se var du får bäst kurs.
Citera
2025-06-04, 21:01
Medlem
Trakessons avatar
Ett tips till nästa gång är att skaffa ett Revolut-kort. Då kan du ha Euro på kontot och slipper växlingssvgift på uttagen. Jag har konto både på ICA-banken och på en av de stora svenska bankerna, men deras kort använder jag inte utomlands.
Citera
2025-06-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Japp, det kan skilja så mycket och ibland mer, allt beror på växelkursen din kortgivare har kopplat till den individuella bankomaten du tar ut i.

1. Gjorde du uttagen i exakt samma bankomat (alltså samma bank/märke)?
2. Gjorde du uttagen vid samma tidpunkt?

Ett tips är att tjonga in kortet i olika automater och se var du får bäst kurs.

Tack för svar!

1. Ja
2. Ja

Tack får testa ... Mycket att tänka på!
Citera
2025-06-05, 09:35
Medlem
Osäker, men kolla med respektive bank vilken % de tar för "kontant uttag utland/EU". Om det är Visa, MasterCard eller banken själv har betydelse. Kreditkort från Visa/Mastercard vill naturligtvis inte att du gör kontantuttag utan köper med kreditkortet. Sen spelar avgifter och var de hämtar valutakursen roll.

Nordea har sitt säte i Finland (=EUR) vilket kanske också spelar in. Ditt kort kanske är kopplat mot EUR på något sätt?

(För mer än 10 år sedan vet jag att ICA-kortet var förmånligt att använda i ATM utanför EU, andra valutor.)
Citera
2025-06-05, 16:40
Medlem
Det har inte med kortet eller banken att göra. Ingen svensk bank lägger på mer än ~2.25% i växelpåslag. ICAs kort skall vara bättre, men vi pratar om ~1% skillnad, inte 12.5% som i ditt fall. Det finns ett par förklaringar, från mest till minst sannolikt:

1. Ett uttag gjordes med "conversion" trots att du försökte undvika det (vissa bankomater gör det väldigt svårt att undvika)
2. Du minns helt enkelt fel, uttagen var på olika belopp i den lokala valutan, eller du tolkar ditt kontoutdrag fel
3. Ett av dina kort är inte ett vanligt bankkort utan ett kreditkort, och uttaget blev ett "cash advance"
4. Plötslig kraftig (>10%) valutasvängning (extremt osannolikt om du gjorde uttagen efter varandra)

Kvittot från bankomaterna och/eller ditt kontoutdrag borde förklara vad som hände.
Citera
2025-06-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tres-comas
Det har inte med kortet eller banken att göra. Ingen svensk bank lägger på mer än ~2.25% i växelpåslag. ICAs kort skall vara bättre, men vi pratar om ~1% skillnad, inte 12.5% som i ditt fall. Det finns ett par förklaringar, från mest till minst sannolikt:

1. Ett uttag gjordes med "conversion" trots att du försökte undvika det (vissa bankomater gör det väldigt svårt att undvika)
2. Du minns helt enkelt fel, uttagen var på olika belopp i den lokala valutan, eller du tolkar ditt kontoutdrag fel
3. Ett av dina kort är inte ett vanligt bankkort utan ett kreditkort, och uttaget blev ett "cash advance"
4. Plötslig kraftig (>10%) valutasvängning (extremt osannolikt om du gjorde uttagen efter varandra)

Kvittot från bankomaterna och/eller ditt kontoutdrag borde förklara vad som hände.

Tack! Jag tror du kan ha hittat felkällorna/felkällan!!!

1. Jag upplevde det som extremt svårt att göra det utan conversion med Ica bank kortet. Det var fråga på fråga på fråga som gjorde mig helt yr. Framförallt den andra gången när jag gjorde det som ett testuttag (ca 500 sek) för att se hur det kunde vara sån skillnad så blev det fel (med conversion) ändå 😑 testade sen med Nordea kortet i samma automat och det var extremt mycket lättare (att få det utan conversion...).

2. I det första uttaget (ca 4 500 sek) hann jag inte trycka ut ett kvitto, var upptagen med att ta mina pengar. Jag tror att jag valde samma belopp (som med Nordea kortet) men helt säker kan man förstås inte vara...

Men sammantaget måste jag ändå lyfta fram Nordea kortet som det bättre. Lättare att hantera. Reser väldigt sällan och detta är bara en kort trip (typ wknd resa). Har egentligen bara Ica kortet just för sådana här tillfällen men att pröjsa 35 kr i månaden när det är såhär svårhanterligt ger inga pluspoäng direkt. ☹️
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in