Citat:
Ursprungligen postat av
tres-comas
Det har inte med kortet eller banken att göra. Ingen svensk bank lägger på mer än ~2.25% i växelpåslag. ICAs kort skall vara bättre, men vi pratar om ~1% skillnad, inte 12.5% som i ditt fall. Det finns ett par förklaringar, från mest till minst sannolikt:
1. Ett uttag gjordes med "conversion" trots att du försökte undvika det (vissa bankomater gör det väldigt svårt att undvika)
2. Du minns helt enkelt fel, uttagen var på olika belopp i den lokala valutan, eller du tolkar ditt kontoutdrag fel
3. Ett av dina kort är inte ett vanligt bankkort utan ett kreditkort, och uttaget blev ett "cash advance"
4. Plötslig kraftig (>10%) valutasvängning (extremt osannolikt om du gjorde uttagen efter varandra)
Kvittot från bankomaterna och/eller ditt kontoutdrag borde förklara vad som hände.
Tack! Jag tror du kan ha hittat felkällorna/felkällan!!!
1. Jag upplevde det som extremt svårt att göra det utan conversion med Ica bank kortet. Det var fråga på fråga på fråga som gjorde mig helt yr. Framförallt den andra gången när jag gjorde det som ett testuttag (ca 500 sek) för att se hur det kunde vara sån skillnad så blev det fel (med conversion) ändå 😑 testade sen med Nordea kortet i samma automat och det var extremt mycket lättare (att få det utan conversion...).
2. I det första uttaget (ca 4 500 sek) hann jag inte trycka ut ett kvitto, var upptagen med att ta mina pengar. Jag tror att jag valde samma belopp (som med Nordea kortet) men helt säker kan man förstås inte vara...
Men sammantaget måste jag ändå lyfta fram Nordea kortet som det bättre. Lättare att hantera. Reser väldigt sällan och detta är bara en kort trip (typ wknd resa). Har egentligen bara Ica kortet just för sådana här tillfällen men att pröjsa 35 kr i månaden när det är såhär svårhanterligt ger inga pluspoäng direkt. ☹️