• 4
  • 5
2025-06-09, 13:53
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hej, sorry om jag var otydlig. Jag har frånluftvärmepump. luft/vatten. Nibe fighter 370.

Min gamla som höll så länge var en nibe fighter 310.

Ah! Ja då håller jag med. De där frånluftvärmepump arna med R290 som köldmedium håller dåligt.
Citera
2025-06-09, 16:04
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag är serviceombud åt Nibe. Min personliga uppfattning är att Nibe racklar förbannat mycket.

OBS! Ovanstående är ju som en omvänd survivorship bias eftersom jag kommer ju naturligtvis få se alla trasiga Nibe i mitt område.

Mina kompisar som har rörfirma installerade tidigare ca 50 bergvärmepumpar per år, sedan de slutade med Nibe och helt gick över till IVT säger de att de har mycket mindre problem, själv värderar jag deras vittnesmål fan så mycket mer än mitt eget.

Annars tycker jag det verkar som att CTC håller bra kvalitet, jag gillar deras användargränssnitt också.

Men, som med allt annat gör man nog bäst i att välja det fabrikat där man förväntar sig att kunna få bäst hjälp och service av lokala företag.

Hade IVT med 300m slinga under gräsmattan på mitt förra hus.
Mycket nöjd.
Nibe o de andra svenska är nog bra alla. Ett tips är att ta den pump som servas av bästa service o säljföretaget i din region. Ett annat tips är att lägga till lite slang förutom minimilängden på slang till ditt hus värmebehov, då går den mindre på elpatronen.

Test AI
Bäst i test beror på dina behov:
Daikin Altherma GEO 3 10 kW:
GreenMatch.se utser denna som allround-vinnaren och är särskilt bra för energieffektivitet och pris.
NIBE S1256:
Heatio Energy och Bygghemma rekommenderar Nibe S1256 för högsta energieffektivitet och smarta funktioner som fjärrstyrning och vädersstyrning.
NIBE F1145:
Bygghemma och Polarpumpen rekommenderar Nibe F1145 som användarvänlig och flexibel, med många effektstorlekar att välja mellan.
----
Exempel på resultat från Energimyndighetens tester:
NIBE F1245: har en hög verkningsgrad och är en av de bäst presterande värmepumparna i testerna.
IVT PremiumLine HQ: har en ny typ av ljudisolering och är mycket tyst.
Viessmann Vitocal 343-G: hade bäst årsvärmefaktor och lägst ljudeffektnivå i ett test.

------
Följande är några punkter om Energimyndighetens tester av bergvärmepumpar:
Energimyndigheten har testat många olika modeller och märken: De har jämfört bergvärmepumpar från olika tillverkare och med olika tekniker.
Testerna visar att bergvärmepumpar kan ge stora energibesparingar: De kan spara upp till 80% av energiförbrukningen jämfört med elvärme.
Bergvärmepumpar ger störst nytta i hus med högre energibehov: De är särskilt lämpliga för hus med stora värmebehov, t.ex. hus med radiatorer eller golvvärme.
Värmepumpens verkningsgrad (COP) är en viktig faktor: COP anger hur mycket värmeenergi man får ut per insatt elenergi.
NIBE och IVT är ofta utmärkta val: De har goda resultat i många av Energimyndighetens tester.
Det är viktigt att välja rätt modell och storlek: En bergvärmepump måste vara anpassad till husets storlek och värmebehov.
Fälttester visar att bergvärmepumpar håller länge: De har en livslängd på cirka 20-25 år.
Energimyndigheten samarbetar med SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut: De genomför testerna i samarbete för att säkerställa trovärdigheten.
Senast redigerad av perry2 2025-06-09 kl. 16:07.
Citera
2025-06-11, 12:02
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Ja,
Pannan som pajat är en IVT, har väl varit ok men heller inte 100.

Vad med IVTn är det du inte har varit nöjd med?
Citera
2025-06-13, 09:29
Medlem
Citat:
Vad med IVTn är det du inte har varit nöjd med?

Tycker det varit för många felanmälningar vi behövt göra men visst, den har då varit runt 15 år så kanske orättvist mot IVT gnälla om det.
Lutar åt vi tar IVT igen
Citera
2025-06-13, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Försäkringsbolagen har något dokument utlagt på nätet där de olika fabrikatens skadeanmälningar samlats.
Sök efter detta så ser du vilket fabrikat som har minst och billigaste felen att reparera.

Jag länkar till Folksam, men det är gamla dokument från2015, du får leta nyare dokument själv, men det är typ dessa dokument jag menade.

LÄNK:1Folksams rapport år 2015.

https://mb.cision.com/Public/1524/98...a1a87d120a.pdf

LÄNK:2Folksam
https://www.folksam.se/tester-och-go...av-varmepumpar

Bra ide, tack!
Citera
2025-06-13, 09:36
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Tycker det varit för många felanmälningar vi behövt göra men visst, den har då varit runt 15 år så kanske orättvist mot IVT gnälla om det.
Lutar åt vi tar IVT igen

Har den funkat någorlunda felfritt i 15 år och därefter gått att reparera får du nog vara nöjd tycker jag.
Citera
2025-06-14, 09:00
Medlem
Citat:
Har den funkat någorlunda felfritt i 15 år och därefter gått att reparera får du nog vara nöjd tycker jag.

jo, sant🙂
Citera
2025-06-14, 09:39
Medlem
hakanthebs avatar
Har ju haft några stycken.
Nibe 1230, fungerade i 15 år med inte allt för stora reparationer. (kretskort och en pump) sen sprack ett stigarrör så gasen läckte ut, går att reparera men köpte en ny.

Daikin Ahterma, rena katastrofen redan från början var en pump trasig och efter 3,3 år så blev pumpen trasig igen samt ett kretskort. Efter 4 år började den läcka vatten, dömdes ut helt.

Boch 7800i, nuvarande, så kan inte säga så mycket än, men den har ändå sänkt KWH som det verkar med 5000/år.

Stod i valet mellan Nibe S1256 och Boch 7800i, priset avgjorde.

Angående Daikin så håll Er borta...Reservdelar tar många gånger mer än 2 veckor att få fram samt dålig support.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in