Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Jag är serviceombud åt Nibe. Min personliga uppfattning är att Nibe racklar förbannat mycket.
OBS! Ovanstående är ju som en omvänd survivorship bias eftersom jag kommer ju naturligtvis få se alla trasiga Nibe i mitt område.
Mina kompisar som har rörfirma installerade tidigare ca 50 bergvärmepumpar per år, sedan de slutade med Nibe och helt gick över till IVT säger de att de har mycket mindre problem, själv värderar jag deras vittnesmål fan så mycket mer än mitt eget.
Annars tycker jag det verkar som att CTC håller bra kvalitet, jag gillar deras användargränssnitt också.
Men, som med allt annat gör man nog bäst i att välja det fabrikat där man förväntar sig att kunna få bäst hjälp och service av lokala företag.
Hade IVT med 300m slinga under gräsmattan på mitt förra hus.
Mycket nöjd.
Nibe o de andra svenska är nog bra alla.
Ett tips är att ta den pump som servas av bästa service o säljföretaget i din region. Ett annat tips är att lägga till lite slang förutom minimilängden på slang till ditt hus värmebehov, då går den mindre på elpatronen.
Test AI
Bäst i test beror på dina behov:
Daikin Altherma GEO 3 10 kW:
GreenMatch.se utser denna som allround-vinnaren och är särskilt bra för energieffektivitet och pris.
NIBE S1256:
Heatio Energy och Bygghemma rekommenderar Nibe S1256 för högsta energieffektivitet och smarta funktioner som fjärrstyrning och vädersstyrning.
NIBE F1145:
Bygghemma och Polarpumpen rekommenderar Nibe F1145 som användarvänlig och flexibel, med många effektstorlekar att välja mellan.
----
Exempel på resultat från Energimyndighetens tester:
NIBE F1245: har en hög verkningsgrad och är en av de bäst presterande värmepumparna i testerna.
IVT PremiumLine HQ: har en ny typ av ljudisolering och är mycket tyst.
Viessmann Vitocal 343-G: hade bäst årsvärmefaktor och lägst ljudeffektnivå i ett test.
------
Följande är några punkter om Energimyndighetens tester av bergvärmepumpar:
Energimyndigheten har testat många olika modeller och märken: De har jämfört bergvärmepumpar från olika tillverkare och med olika tekniker.
Testerna visar att bergvärmepumpar kan ge stora energibesparingar: De kan spara upp till 80% av energiförbrukningen jämfört med elvärme.
Bergvärmepumpar ger störst nytta i hus med högre energibehov: De är särskilt lämpliga för hus med stora värmebehov, t.ex. hus med radiatorer eller golvvärme.
Värmepumpens verkningsgrad (COP) är en viktig faktor: COP anger hur mycket värmeenergi man får ut per insatt elenergi.
NIBE och IVT är ofta utmärkta val: De har goda resultat i många av Energimyndighetens tester.
Det är viktigt att välja rätt modell och storlek: En bergvärmepump måste vara anpassad till husets storlek och värmebehov.
Fälttester visar att bergvärmepumpar håller länge: De har en livslängd på cirka 20-25 år.
Energimyndigheten samarbetar med SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut: De genomför testerna i samarbete för att säkerställa trovärdigheten.