Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Blixten kommer först, den värmer sedan upp luften som skapar ljudet.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jo jag blev också förvirrad kring hur de formulerade frågan. Min första instinkt var att säga att de sker samtidigt (ljudet uppstår samtidigt som blixten slår ner). Undrar om de fått fel om de svarat så. Sen fastnade jag i att fundera kring detta.
Hade de sagt: "Brukar man se blixten först eller höra åskan först" hade det varit mer korrekt
. I a lla fall för mig... 😌
Men va??
Här försöker jag förklara att "åskan" inte ens syftar på ljudet utan är hela väderfenomenet inklusive blixt och *dunder* och så kommer tre svar som återigen likställer åska med ljudet och missar min poäng. Skrev jag så osammanhängande??
Jag var också litet inne på att "Det sker väl samtidigt?" - men kan ändå köpa att om de hade frågat "Vad kommer först: blixten eller dundret?", då hade man kunnat läsa mellan raderna att "kommer" är lika med "når oss". Men åskan = blixt + dunder.
Och nej, ljudet kommer inte med fördröjning för att luften värms upp först efter blixten, utan för att ljudvågor färdas långsammare än ljuset - det är därför vi kan räkna ut avstånd till nedslaget genom att räkna sekunder (tiden det tar för ljuset att nå oss är försumbar medan tiden för ljudet är just tre sekunder per km).