2026-09-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fardtjansten
Hur vill du formulera frågan?
Blixten kommer först sedan åskan det lärde man ju barnen när åskan kommer är faran över.
Åskväder med blixtar är väl vedertaget.
Blixten kommer först, den värmer sedan upp luften som skapar ljudet.
Citera
2026-09-26, 21:19
Medlem
LoppeliLoppans avatar
Citat:
Jag tvivlar på att Isa(k) kan vara så bäng i huvudet utan tror det handlar om att få så mycket TV tid som möjligt.
Hjärnsläpp kan man ju få, själv drabbades jag av det på Englands kung.

Åh jo, totalt bäng i huvudet. Helt klart kandidat för att ta hem det hela denna säsong. Finns bara två i samma klass. Förra årets Ike och den där bruden vad hon nu hette, Lea? Lia? Jaja, whatever.
Citera
2026-09-26, 22:47
Medlem
Ja hon Lia förra säsongen var som om hon bara var ett skal helt tom i huvvet den dummaste tjejjen jag har sett tror jag...hon och Isa är ganska lika dumma i huvvet...Isa slår dom flesta hen är verkligen lika jävla puckad som hen ser ut...otroligt jävla dum att jag blir nästan imponerad hur hen klarar sig i livet...kan hen öppna dörrar eller laga mat undrar jag...eller skruva en skruv.
Citera
2026-09-26, 22:50
Medlem
Citat:
Jag tvivlar på att Isa(k) kan vara så bäng i huvudet utan tror det handlar om att få så mycket TV tid som möjligt.
Hjärnsläpp kan man ju få, själv drabbades jag av det på Englands kung.

Det är mycket tveksamt tycker jag Isa kan inte få hjärnsläpp sådär ofta tror jag....plus att man nästan ser på henne att hon är dum i huvvet...och att hon tjatar om att hon ska på nån gala...såklart hon kan ljuga om det men jag tror ändå inte hon spelar dum hon är dum.
Citera
2026-09-27, 00:37
Medlem
Ja Tilda folk borde fortfarande tycka att du e en dum blondin för om man säger att norr är rakt fram är man riktigt dum i huvvet så du bevisade att du just är en dum blondin.Det var det dummaste jag hört tror jag om du tror att norr är rakt fram.Och ja du har rätt i att du är en dum åsna.
Senast redigerad av Hoinrich 2026-09-27 kl. 00:48.
Citera
2026-09-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Blixten kommer först, den värmer sedan upp luften som skapar ljudet.

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jo jag blev också förvirrad kring hur de formulerade frågan. Min första instinkt var att säga att de sker samtidigt (ljudet uppstår samtidigt som blixten slår ner). Undrar om de fått fel om de svarat så. Sen fastnade jag i att fundera kring detta.

Hade de sagt: "Brukar man se blixten först eller höra åskan först" hade det varit mer korrekt
. I a lla fall för mig... 😌

Men va??
Här försöker jag förklara att "åskan" inte ens syftar på ljudet utan är hela väderfenomenet inklusive blixt och *dunder* och så kommer tre svar som återigen likställer åska med ljudet och missar min poäng. Skrev jag så osammanhängande??
Jag var också litet inne på att "Det sker väl samtidigt?" - men kan ändå köpa att om de hade frågat "Vad kommer först: blixten eller dundret?", då hade man kunnat läsa mellan raderna att "kommer" är lika med "når oss". Men åskan = blixt + dunder.

Och nej, ljudet kommer inte med fördröjning för att luften värms upp först efter blixten, utan för att ljudvågor färdas långsammare än ljuset - det är därför vi kan räkna ut avstånd till nedslaget genom att räkna sekunder (tiden det tar för ljuset att nå oss är försumbar medan tiden för ljudet är just tre sekunder per km).
Senast redigerad av Osskall 2026-09-27 kl. 14:34.
Citera
2026-09-27, 14:34
Medlem
Citat:
Hur vill du formulera frågan?
Blixten kommer först sedan åskan det lärde man ju barnen när åskan kommer är faran över.
Åskväder med blixtar är väl vedertaget.
Blixten kommer först, sedan *dundret*.
Citera
2026-09-27, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osskall
Men va??
Här försöker jag förklara att "åskan" inte ens syftar på ljudet utan är hela väderfenomenet inklusive blixt och *dunder* och så kommer två svar som återigen likställer åska med ljudet. Skrev jag så osammanhängande att det min poäng inte gick fram?
Jag var också litet inne på att "Det sker väl samtidigt?" - men kan ändå köpa att om de hade frågat "Vad kommer först: blixten eller dundret?", då hade man kunnat läsa mellan raderna att "kommer" är lika med "når oss". Men åskan = blixt + dunder.

Och nej, ljudet kommer inte med fördröjning för att luften värms upp först efter blixten, utan för att ljudvågor färdas långsammare än ljuset - det är därför vi kan räkna ut avstånd till nedslaget genom att räkna sekunder (tiden det tar för ljuset att nå oss är försumbar medan tiden för ljudet är just tre sekunder per km).
Blixten kommer först, sedan värmer den upp och skapar ljudet eftersom värmen skapar ljudet.
Citera
2026-09-27, 15:01
Medlem
LoppeliLoppans avatar
Citat:
Men va??
Här försöker jag förklara att "åskan" inte ens syftar på ljudet utan är hela väderfenomenet inklusive blixt och *dunder* och så kommer tre svar som återigen likställer åska med ljudet och missar min poäng. Skrev jag så osammanhängande??

Nejdå, inte alls otydlig. Ordet åska innefattar själva väderfenomenet och är alltså, precis som du säger, blixt + dunder.
Citera
2026-09-27, 20:00
Medlem
Citat:
Blixten kommer först, sedan *dundret*.

Ingen säger väl så?

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Blixten kommer först, sedan värmer den upp och skapar ljudet eftersom värmen skapar ljudet.

När en bomb smäller, menar du att själva knallen sker efter explosionen?
Rimligen anser man att de sker samtidigt, eftersom ljudvågorna skapas av smällen, eller i detta fall av ljuset som färdas genom luften.

Typ om jag svingar en pinne snabbt så skapar det ett ljud. Ingen anser väl rimligen att ljudet uppstår efter jag svingar pinnen.
Citera
2026-09-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
När en bomb smäller, menar du att själva knallen sker efter explosionen?
Rimligen anser man att de sker samtidigt, eftersom ljudvågorna skapas av smällen, eller i detta fall av ljuset som färdas genom luften.

Typ om jag svingar en pinne snabbt så skapar det ett ljud. Ingen anser väl rimligen att ljudet uppstår efter jag svingar pinnen.
Ljudet uppstår av att du svingar pinnen, så svinget kommer innan ljudet från svinget. Det handlar när det gäller svinget med din pinne om mikroskeunder, men ändå så kommer svinget innan ljudet.
Citera
2026-09-27, 23:25
Medlem
Hoppas bara Lia och Tilda gör sig till för allt dom säger är ju mer eller mindre efterblivet...Tilda,nej norr är inte rakt fram...det är uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in