Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagelidetbla-
Finns det inte någon tjomme som ifrågasätter Robban ? Om du bara är lite bevandrad i skatterätt så ser du att han blandar äpplen och päron när han lägger ihop alla procentsatser. Gör om och gör rätt. Tänk förresten den hemska tanken att Olle bedriver någon form av aktivism? Han har ju trots allt förlorat en del mål i rätten...

När Aftonbladet ”avslöjar” något kan man ha som utgångspunkt att de ljuger om en eller flera saker. Antagligen är Aschberg personlig vän med denne Nordquist och köper historien rätt av. Samma sak gäller den lätt demente Gris-Leif Persson som nu uttalat sig i frågan….
Citera
2025-06-03, 19:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Om du inte bekräftar att du har tagit emot brevet så kommer en delgivare att besöka dig personligen i bostaden eller på din arbetsplats”, skriver Kronofogden till Skatteverket.

😅😅😅

https://www.affarsvarlden.se/artikel/kronofogden-jagar-skatteverket-kraver-16-mkr-at-finansman
Citera
2025-06-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
😅😅😅

https://www.affarsvarlden.se/artikel/kronofogden-jagar-skatteverket-kraver-16-mkr-at-finansman
Att han fick rätt i förvaltningsrätten gällande beskattning kring inkomst och kapital talar lite om fallet. Känns spontant mycket vanskött eller väldigt komplicerat.

Men, får man rätt i förvaltningsrätten talar det lite om fallet. Skatteverket vinner uppemot 80% av fallen som dras dit. De går väldigt gärna på Skatteverkets linje.
Citera
2025-06-03, 20:24
Medlem
Bunnys avatar
Det rimliga är väl att domen inte verkställs förrän den vunnit laga kraft, och det sannolika är väl att SKV överklagar för att klargöra rättsläget.

Många foliehattar i den här tråden, som inte funderar en sekund på om deras antaganden är det minsta rimliga. Idioter har jag för mig att dom kallas.
Citera
2025-06-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misteromex
Ja, det är anmärkningsvärt att Skv motsätter sig domstolens beslut. Tycker ärendet måste ha eskalerats till högre enhet på Skatteverket vid det här laget. En senior skatterevisor på Skatteverket hade inte låtit detta fortgå. Hela historien är så befäng att någonting måste saknas... eller?

Instämmer! Ska bli intressant att följa fallet.
Citera
2025-06-03, 21:11
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Svårt att säga något om något när man bara får läsa "affärsmannens" sida. I kvällspressen dessutom.

Känns mer som ett tafatt spindoktorgrepp för att få bra PR.

"Nej jag betalade ju in skatt för både tjänsteinkomst och kapitalinkomst minsann! Sen betalade jag bolagsskatt och kupongskatt också! Man vill ju göra rätt för sig."

De affärsmän jag känner brukar beväpna sig med en mindre armé av skattejurister just för att inte betala in för mycket. Men här så har han betalat skatt hejvilt och nu vill han bara ha tillbaka sina pengar ... Stackarn

Någonting osar katt här
Senast redigerad av CaptainInsane-o 2025-06-03 kl. 21:13.
Citera
2025-06-03, 21:30
Medlem
Skattmasen08s avatar
Dessa ärenden inom s.k. carried interest är komplexa, b.la. därför som det finns en specialgrupp som arbetar med detta. Jag har inte kompensen att uttala mig vidare om det.

Däremot är anklagelserna om jäv trams vilket även Förvaltningsrätten har konstaterat.
https://www.domstol.se/nyheter/2024/11/inget-jav-hos-skatteverket-i-beslut-om-carried-interest/

Enligt mig är Ola Nordquist en rättshaveristist med mycket pengar. Även om han kanske har rätt i en mindre del, återigen har jag inte kompetensen. Han har anlitat en dyr och högprofilerad advokat i form av Johan Eriksson, som dock är inriktad på brottmål sedan typ 30 år tillbaka. Som jämförelse, båda är läkare men inte sjutton vill man ha hjälp av exempelvis ortopeden när man har besvär med urinvägarna, utan en urolog. Lite samma sak inom juridik.
Citera
2025-06-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Dessa ärenden inom s.k. carried interest är komplexa, b.la. därför som det finns en specialgrupp som arbetar med detta. Jag har inte kompensen att uttala mig vidare om det.

Däremot är anklagelserna om jäv trams vilket även Förvaltningsrätten har konstaterat.
https://www.domstol.se/nyheter/2024/11/inget-jav-hos-skatteverket-i-beslut-om-carried-interest/

Enligt mig är Ola Nordquist en rättshaveristist med mycket pengar. Även om han kanske har rätt i en mindre del, återigen har jag inte kompetensen. Han har anlitat en dyr och högprofilerad advokat i form av Johan Eriksson, som dock är inriktad på brottmål sedan typ 30 år tillbaka. Som jämförelse, båda är läkare men inte sjutton vill man ha hjälp av exempelvis ortopeden när man har besvär med urinvägarna, utan en urolog. Lite samma sak inom juridik.

Aftonbladet hävdar att Nordquist betalat "exitskatt". Nån sån finns inte i svensk skattelag vad jag vet. Vad är det för skatt de syftar på?
Citera
2025-06-03, 21:40
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det rimliga är väl att domen inte verkställs förrän den vunnit laga kraft, och det sannolika är väl att SKV överklagar för att klargöra rättsläget.

Många foliehattar i den här tråden, som inte funderar en sekund på om deras antaganden är det minsta rimliga. Idioter har jag för mig att dom kallas.
Sluta kalla folk för idioter.

Även om domen överklagats måste ju SKV betala det tillbaka till O.N, eller följer SKV egna lagar?
Citera
2025-06-03, 21:44
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Aftonbladet hävdar att Nordquist betalat "exitskatt". Nån sån finns inte i svensk skattelag vad jag vet. Vad är det för skatt de syftar på?

3:19 IL?
https://blogg.pwc.se/taxmatters/exitskatt

Förmodligen har han sålt av alla sina innehav innan han stack. Det är nog bara hans advokat som kallar det för exitskatt. Aftonbladet skriver det mest för att det låter lite Wallstreet-coolt
Citera
2025-06-03, 21:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kronofogden jagar Skatteverket!

Skatteverket vägrar ge tillbaka Nordquists 125% i skatt trots domstolsbeslut.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63AB5Q/trots-beslut-i-domstol-vagrar-skatteverket-betala-tillbaka-13-miljoner-kronor-till-ola-nordquist

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PpJ7Wb/affarsmannen-ola-nordquist-54-kravs-pa-125-procent-i-skatt-kamp-mot-skatteverket

Enligt honom själv så är han en mönstergosse, ett under av ärlighet och skötsamhet men varför håller han då på och flyttar runt hit och dit. Det finns massa affärsmän som bor och skattar i Sverige utan problem.

Vad är det för bolag och vetksamheter han ägnat sig åt?
Citera
2025-06-03, 21:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palantirr
Det är inte helt osannolikt att Aftonbladet utelämnar information här, eftersom som de brukar göra så. Det är trots allt ljugmedia vi pratar om….

Ja det är något vi inte får veta här helt klart.

Jämför med denhär gamla jättenyheten:

"En 34-årig man i Stockholm krävs på nära en halv miljard kronor i skatt, rapporterar Dagens industri och Dagens Nyheter. Skatteverket beslutade om skönstaxering i november efter att han inte lämnat in någon inkomstdeklaration för 2017.

Myndigheten har granskat mannens omfattande värdepappershandel och konstaterar att han sålt aktier för knappt 3,3 miljarder kronor. Hälften bedöms enligt Skatteverket vara vinst, enligt Dagens industri."

Det fanns ju rätt gott saker som inte framkom i den artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in