2025-06-03, 15:39
Medlem
Skidlifts avatar
Värdnation: Schweiz

Sändningsrättigheter: SVT och Viaplay

Gruppspel: 2-13 Juli (4 grupper med 4 lag per grupp)
Kvartsfinaler: 16-19 Juli
Semifinaler: 22-23 Juli
Final: 27 Juli

Grupp A: Schweiz, Norge, Island, Finland

Grupp B: Spanien, Portugal, Belgien, Italien

Grupp C: Tyskland, Polen, Danmark, Sverige

Grupp D: Frankrike, England, Wales, Nederländerna

https://en.m.wikipedia.org/wiki/UEFA_Women%27s_Euro_2025

https://omoss.svt.se/arkiv/nyhetsarkiv/2025-04-29-fotbollsfest-i-svt---uefa-fotbolls-em-i-sommar-och-damallsvenskan-i-host.html

https://em-fotboll.se/dam-em/
Senast redigerad av Skidlift 2025-06-03 kl. 15:43.
Citera
2025-06-05, 10:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Om man skall ranka nationerna inför EM så skulle jag ranka dem så här:

1. Spanien
2. Tyskland
3. Frankrike
4. Sverige
5. England
6. Italien
7. Holland

Sverige har alltid presterat bra i mästerskap och egentligen överpresterat medan Frankrike gjort det motsatta, dvs underpresterat. Jag ser egentligen att Sverige och England har en kamp om fjärdeplatsen men med sin mästerskapsförmåga kanske de kan utmana Frankrike om tredjeplatsen.

Svårt att ranka övriga nationer tycker jag.
Citera
2025-06-05, 11:56
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

1. Spanien
2. Tyskland
3. Frankrike
4. Sverige
5. England
6. Italien
7. Holland

Sverige har alltid presterat bra i mästerskap och egentligen överpresterat medan Frankrike gjort det motsatta, dvs underpresterat. Jag ser egentligen att Sverige och England har en kamp om fjärdeplatsen men med sin mästerskapsförmåga kanske de kan utmana Frankrike om tredjeplatsen.

Personligen skulle jag nog ranka lagen:
1. Spanien
2. England
3. Tyskland
4. Sverige
5. Frankrike
6. Holland
7. Italien
8. Norge
9. Belgien

Tänker att England är ett starkt mästerskapslag, varit i EM och VM-finaler på senaste tiden och har en väldigt stark anfallsupsättning, så för mig hamnar de på 2e plats. Tyskland å andra sidan har precis som männen tappat sin vinnarmentalitet. Känns dock som de har något på g. Vore kul om Tyskland går bra, alltid roliga att titta på! Sverige verkar återigen time:at turneringsformen, så tycker en fjärdeplats är rimligt. Frankrike är notoriska floppar i mästerskapen, men de har helt klart materialet för att lyckas. Holland sätter jag på 6e plats för de brukar ändå kunna mäta sig ganska bra med de bästa i mästerskap och har ett rätt bra lag.

Italien på 7e plats. Tyvärr har de fortfarande lite problem när de bästa lagen drar upp intensiteten. Det saknas lite fysik. Dessutom har de floppat lite i de senaste mästerskapen, vilket mer kanske berott på kassa nerver, med många konstiga bakåtmål. Spännande lag ändå, svårt att rikigt veta hur det ska gå. På 8e plats sätter jag Norge. Egentligen har de nästan lika bra lag som Sverige om man kollar var spelarna spelar, men något fattas. Belgien tycke jag verkar tunga och kan bli en obehaglig överraskning för många lag.
Citera
2025-06-05, 12:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Personligen skulle jag nog ranka lagen:
1. Spanien
2. England
3. Tyskland
4. Sverige
5. Frankrike
6. Holland
7. Italien
8. Norge
9. Belgien

Tänker att England är ett starkt mästerskapslag, varit i EM och VM-finaler på senaste tiden och har en väldigt stark anfallsupsättning, så för mig hamnar de på 2e plats. Tyskland å andra sidan har precis som männen tappat sin vinnarmentalitet. Känns dock som de har något på g. Vore kul om Tyskland går bra, alltid roliga att titta på! Sverige verkar återigen time:at turneringsformen, så tycker en fjärdeplats är rimligt. Frankrike är notoriska floppar i mästerskapen, men de har helt klart materialet för att lyckas. Holland sätter jag på 6e plats för de brukar ändå kunna mäta sig ganska bra med de bästa i mästerskap och har ett rätt bra lag.

Italien på 7e plats. Tyvärr har de fortfarande lite problem när de bästa lagen drar upp intensiteten. Det saknas lite fysik. Dessutom har de floppat lite i de senaste mästerskapen, vilket mer kanske berott på kassa nerver, med många konstiga bakåtmål. Spännande lag ändå, svårt att rikigt veta hur det ska gå. På 8e plats sätter jag Norge. Egentligen har de nästan lika bra lag som Sverige om man kollar var spelarna spelar, men något fattas. Belgien tycke jag verkar tunga och kan bli en obehaglig överraskning för många lag.

Verkar oreda i engelska landslaget nu med tre uppmärksammade avhopp. Missade OS och missade nu också att vinna sin grupp i Nations League. Så jag funderar om de behöver förnyelse på förbundskaptensposten för återfå sin glans från EM-22 och VM-23.

Jag har lite dålig koll på Holland just nu, dock är det väl tveksamt om Miedema kommer tillbaka till EM.

Sedan funderar jag på hur man skall ranka Tjeckien och Polen. Kan de utmana lag som Danmark, Norgren och Belgien?
Citera
2025-06-05, 12:26
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Verkar oreda i engelska landslaget nu med tre uppmärksammade avhopp. Missade OS och missade nu också att vinna sin grupp i Nations League. Så jag funderar om de behöver förnyelse på förbundskaptensposten för återfå sin glans från EM-22 och VM-23.

Jag har lite dålig koll på Holland just nu, dock är det väl tveksamt om Miedema kommer tillbaka till EM.

Sedan funderar jag på hur man skall ranka Tjeckien och Polen. Kan de utmana lag som Danmark, Norgren och Belgien?

Ja, du kanske har rätt angående England. Jag tror ändå de blir starka

Tjeckien är inte med. Östeuropa är längre från Västeuropa än på herrsidan kvalitetsmässigt. Polen är första östeuropeiska landet på flera mästerskap som kvalar till EM. Ironiskt nog är det bara Ryssland och Ukraina som kvalat in tidigare i EM-mästerskap öht! Så tror inte på Polen, även fast de har Pajor där fram.

Norge skulle ju kunna gå väldigt bra om allt klickar. En semi borde egentligen inte vara otänkbar. Men någon som kan Norge kanske kanske chippa in varför de sett bedrövliga ut de senaste 5 åren. Danmark verkar ha alla sina bästa spelare i anfallet, ganska ok trupp, men saknar spets, undantaget Harder. Dock brukar det ju vara jämnt mellan Sverige och Danmark så vi får se upp. De kommer säkert vara revanchsugna.

Håller med om att Hollands chanser hänger på Miedema. Dock har de ju ett antal stjärnspelare ändå.
Citera
2025-06-05, 14:37
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Tjeckien är inte med. Östeuropa är längre från Västeuropa än på herrsidan kvalitetsmässigt. Polen är första östeuropeiska landet på flera mästerskap som kvalar till EM. Ironiskt nog är det bara Ryssland och Ukraina som kvalat in tidigare i EM-mästerskap öht! Så tror inte på Polen, även fast de har Pajor där fram.

Norge skulle ju kunna gå väldigt bra om allt klickar. En semi borde egentligen inte vara otänkbar. Men någon som kan Norge kanske kanske chippa in varför de sett bedrövliga ut de senaste 5 åren. Danmark verkar ha alla sina bästa spelare i anfallet, ganska ok trupp, men saknar spets, undantaget Harder. Dock brukar det ju vara jämnt mellan Sverige och Danmark så vi får se upp. De kommer säkert vara revanchsugna.

Håller med om att Hollands chanser hänger på Miedema. Dock har de ju ett antal stjärnspelare ändå.

Jag borde naturligtvis ha kollat upp att Tjeckien hade kvalat in. Men tänkte att de ligger så bra till på UEFA:s nationsligaranking (11:a) och att de har både Slavia Prag och Sparta Prag som varit med i (kvalspel och gruppspel i) Champions League.
Citera
2025-06-05, 14:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Frankrike har släppt sin EM-trupp. Wendie Renard, Eugénie Le Sommer och Kenza Dali saknas.
Citera
2025-06-05, 17:54
Medlem
FNLSs avatar
Citat:

1. Spanien
2. Tyskland
3. Frankrike
4. Sverige
5. England
6. Italien
7. Holland

Em har dock ingen bronsmatch
Citera
2025-06-05, 19:43
Medlem
Alkibiadess avatar
The Guardian rankar EM-lagen efter att Nations League är färdigspelat: https://www.theguardian.com/football/2025/jun/05/euro-2025-power-rankings-10-goal-germany-on-the-up-lionesses-slip-moving-the-goalposts

Citera
2025-06-06, 00:21
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:

Citat:

Norge borde vinna sin grupp (Finland, Schweiz, Island), Island kan såklart hota (de har spelat 0-0 och 1-1 mot varandra i NL nu under våren) men om Norge lyckas få ordning på sitt gravt underpresterande anfall så löser det sig för dem. De kom tvåa i sin NL grupp med totalt 4 mål gjorda med spelare som Graham Hansen, Maanum, Hegerberg, Bizet och Reiten i laget. Till deras försvar så har de dragits med mycket skador. Defensivt har de sett helt okej solida ut av vad jag har sett. Island har å andra sidan nästan bara sin målvakt, en anfallare och en mittback att stoltsera med och då har Jonsdottir haft dålig målform denna säsongen och Viggosdottir har avslutat säsongen med småskador. Målvakten Runarsdottir tror jag drog hem pris som årets målvakt i Italien i år, blott 21 år gammal.

I kvartsfinal möter Norge, förutsatt att de vinner gruppen, tvåan i gruppen med Spanien, Italien, Portugal och Belgien. Spanien vinner garanterat den gruppen och jag har svårt att se något annat än att Italien skulle ta andraplatsen. Oavsett så bör Norge absolut ha en helt okej chans att ta sig förbi vilket som av de övriga lagen i den gruppen, men mycket beror väl på om de kan få det att klicka. Norge har väl egentligen inte fått det att klicka på många fler år än 5.

Grupp D med England, Nederländerna, Frankrike och Wales tror jag verkligen kan gå hur som helst.
England har verkligen inte övertygat mig och har som nån sa tappat flera erfarna spelare av olika anledningar precis innan. Verkar inte vara helt i ordning i ledningen och det skulle inte förvåna mig om Wiegman behöver lämna såvida de inte når final i sommar. Ett ganska svagt mittfält där Stanway är otroligt ny tillbaka från knäskada och Walsh inte kommit upp i nivå. De har en vikig Lauren James som är skadad men Wiegman verkar tro att hon ska komma tillbaka i tid. Att Earps lämnat har gjort att de är i samma målvaktssituation som oss med en tydlig förstamålvakt men två ersättare utan landslagsminuter.
För Nederländerna så är Miedemas status absolut ett problem, framförallt om de inte heller får med sig Beerensteyn. Bakåt ser det lugnare ut nu när van Domselaar verkar vara tillbaka på riktigt. När man kollar på truppen finns det ju alltid också namn som Roord, van de Donk, Casparij, Kaptein och inte minst Brugts som haft en otrolig säsong i Barca. De lär inte direkt vinna EM och antagligen inte ens gå vidare till slutspelet men de skulle kunna röra om i gruppen.
Frankrike undrar man verkligen vad i hela friden de håller på med, visst de är enda laget som gått obesegrade i sin (ganska lätta) NL grupp, men de har nu väntat tills detta allra sista trupputtagningen innan EM för att droppa både Renard och Le Sommer. Sen har de ändå en väldigt stark trupp, men svårt att säga hur det kommer gå för dem. De har en träningsmatch mot Brasilien innan EM och det ska bli riktigt intressant att se hur de håller mot ett bättre motstånd.
Så ja, Grupp D är för mig väldigt svår att förutse, helt enkelt för att det är lagen som jag tycker verkar ha flest problem eller överraskningar i sina trupper.

När det gäller Polen så kan det väl sammanfattas med att av de 8 mål Polen gjorde under de fyra sista omgångar av EM kval så stod Pajor för 4 mål och 2 assist. Försvarar sig Danmark lika illa som de gjorde mot oss så kommer Pajor definitivt kunna skapa något men tvivlar på att Polen kommer tillåtas hålla i boll på offensiv planhalva nog för att det ska göra någon skillnad.
Citera
2025-06-12, 14:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Så här sänder SVT från EM: https://www.svt.se/sport/fotboll/celtictranaren-elena-sadiku-blir-expert-i-svt-under-fotbolls-em
Citera
2025-06-12, 14:42
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkorp
Norge borde vinna sin grupp (Finland, Schweiz, Island), Island kan såklart hota (de har spelat 0-0 och 1-1 mot varandra i NL nu under våren) men om Norge lyckas få ordning på sitt gravt underpresterande anfall så löser det sig för dem. De kom tvåa i sin NL grupp med totalt 4 mål gjorda med spelare som Graham Hansen, Maanum, Hegerberg, Bizet och Reiten i laget. Till deras försvar så har de dragits med mycket skador. Defensivt har de sett helt okej solida ut av vad jag har sett. Island har å andra sidan nästan bara sin målvakt, en anfallare och en mittback att stoltsera med och då har Jonsdottir haft dålig målform denna säsongen och Viggosdottir har avslutat säsongen med småskador. Målvakten Runarsdottir tror jag drog hem pris som årets målvakt i Italien i år, blott 21 år gammal.

Norge är forftarande spetsiga och breda, men har de inte tappat lite av sin absoluta spets den här säsongen? Tycker inte Graham Hansen alls är på samma nivå den här säsongen och såg lam ut i CL-finalen och Hegerberg är bänknötare i Lyon. Å andra sidan har de ju många andra av hög kvalitet, så de borde ha ett topplag ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in