2025-06-03, 10:25
Medlem
Hej. Jag har ett myrbo under min utomhusaltan och jag har provat sedvanliga grejer som myrrpulver, myrrgranulat, myrrsalva (har båda vattnet ut och sprinklat ut i torr form). myrorna går bara över det. Sen går dagarna och myrren regnar tyävrr bort. Och sen går veckorna men myrorna är kvar. Även provat 4 myrdosar totalt. även sprinklat ut kanel/kaffesump i mängder, men kaffet har blivit dyrt och kanel verkar inte effektivt så börjat tröttna på det. Har tyvärr inte hjälpt. Har även skrubbat balkonen i ättika och vitvinsvänäger varje kväll för att tvätta bort deras spår men nästa dag är de uppe och lämnar nya spår. Jag misstänker att produkterna är för svaga.

Min fråga, finns det nån lättillgänglig kemikalie man kan köpa som privatperson (helst i butik i stockholm - idag) som är giftig för myror som man kan blanda med socker i vatten eller ev blanda i honung och som ger snabbt resultat?

Jag har hört talas om Borax + honong eller borax + sockerlösning, men detta måste man ha licens och företag för att köpa. Finns det nåt annat?
Citera
2025-06-03, 10:35
Medlem
VoktorDodkas avatar
Har du fast byggd altan eller trall du kan lyfta? Diesel brukar funka, helst om man även kan sätta eld på stacken/boet men är det intill/under en byggnad kanske inte det är så bra.
Citera
2025-06-03, 10:45
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Socker, vatten och borsyra funkar hemma hos mig. Koka en halv dl socker med en halv dl vatten i några minuter med några kryddmått borsyra.

Man kan behöva experimetera lite då mängden borsyra inte ska vara för stor. Myrorna ska hinna ta med sig borsyran till stacken innan de trillar av pinnen.

Borsyra kan du köpa från Polen från pyrogarage.

https://www.pyrogarage.pl/en/product/chemicals/acids/boric-acid-h3bo3/
Citera
2025-06-03, 11:07
Medlem
Koka upp vatten, häll över myrstacken så dör de flesta myrorna, kan göras så många gånger det behövs!
Citera
2025-06-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Koka upp vatten, häll över myrstacken så dör de flesta myrorna, kan göras så många gånger det behövs!

Myrboet är inte synligt. Är under altanplankorna. det funkar inte. Måste riva upp altanen och detta är hyrsrätt. är minst 20-30cm djup till marken under bräderna. det droppar bara ner så lite genom plankspringorna där de kommer upp.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-06-03 kl. 11:18.
Citera
2025-06-03, 11:13
Medlem
Slå ner en impregnerad bräda, gärna en färsk från varuhandlarna som kanske fortfarande är blöt av impregneringsmedel. Rakt ner i myrstacken.

Impregneringen orsakar att myrorna blir sterila och dom väljer att flytta boet av uppenbara skäl.

Räcker till och med att lägga brädan på myrstacken bara så gör det sitt jobb med tiden.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-06-03 kl. 11:16.
Citera
2025-06-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Socker, vatten och borsyra funkar hemma hos mig. Koka en halv dl socker med en halv dl vatten i några minuter med några kryddmått borsyra.

Man kan behöva experimetera lite då mängden borsyra inte ska vara för stor. Myrorna ska hinna ta med sig borsyran till stacken innan de trillar av pinnen.

Borsyra kan du köpa från Polen från pyrogarage.

https://www.pyrogarage.pl/en/product/chemicals/acids/boric-acid-h3bo3/

Skickar de till Sverige och hur mycket behövs ungefär? Jag vet att alla nämner borsyra. jag har det i tablettform här hemma (kosttillskott) men jag skulle behöva krossa 50tabletter av det för att det skulle vara tillräckligt kraftigt. Ska prova köpa 250g eftersom du säger behövs bara några kryddmått?
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-06-03 kl. 11:18.
Citera
2025-06-03, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Slå ner en impregnerad bräda, gärna en färsk från varuhandlarna som kanske fortfarande är blöt av impregneringsmedel. Rakt ner i myrstacken.

Impregneringen orsakar att myrorna blir sterila och dom väljer att flytta boet av uppenbara skäl.

Räcker till och med att lägga brädan på myrstacken bara så gör det sitt jobb med tiden.

Frakten verkar vara 140 zl, känns lite väl dyrt för 250g?
Citera
2025-06-03, 11:28
Medlem
Vet inte om det fungerar bra i alla tillfällen, men ibland kan Fun Light (sockerfri saft) fungera.

Myrorna tycker det är sött och gott, tar hem och matar sina larver med men det har 0 i näringsvärde så kolonin dör ut.
Citera
2025-06-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
Frakten verkar vara 140 zl, känns lite väl dyrt för 250g?

Jag har ingen aning vilket medel dom använder att impregnera virke som säljs i varuhandeln.
Jag använder mig av brädbitar bara. Är nog betydligt billigare.
Citera
2025-06-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jag har ingen aning vilket medel dom använder att impregnera virke som säljs i varuhandeln.
Jag använder mig av brädbitar bara. Är nog betydligt billigare.

Sorry, svarade KalleAnkaPartiet77
Citera
2025-06-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ernax
Vet inte om det fungerar bra i alla tillfällen, men ibland kan Fun Light (sockerfri saft) fungera.

Myrorna tycker det är sött och gott, tar hem och matar sina larver med men det har 0 i näringsvärde så kolonin dör ut.

Känns som en viss risk. Alla lockelser av bete (utan potentiellt gift inblandat) triggar bara igång deras energi. De blir som 100 gunde svan på verandan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in