2025-06-03, 01:11
Medlem
kan man tvingas gå om 1an å inte få fortsätta till 2an om man får F i matte 1b, svenska 1 och kanske något enstaka ämne med? finns det någon gräns på hur många F man kan ha för att inte få fortsätta? Estetiska programmet om det spelar roll. uppskattar svar om nån vet jag är så stressad vill verkligen inte gå om
Citera
2025-06-03, 02:48
Medlem
towbs avatar
Om du har klarat en kurs behöver du inte gå om den, tror inte du får det heller. Sv1 och ma1b är obligatoriska så där är det omtag som gäller. Om du får fortsätta vet jag inte, du kanske inte ligger så långt efter i matten och svenskan så att du kan komma ikapp?
Citera
2025-06-03, 06:35
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Vet inte om samma regler gäller på gymnasiet längre. Om det fortfarande är likadant är det är ju inget man så att säga avbryter för att man inte.är godkänd. Man har sina kurser och får ett betyg. Oavsett resultat fullföljer man utbildningen. De kurser man inte klarar kan man göra om en gång. Klarar man det ändå inte får man läsa upp det på Komvux sen.
Citera
2025-06-03, 08:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2025-06-03, 09:17
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vi.levervilever
kan man tvingas gå om 1an å inte få fortsätta till 2an om man får F i matte 1b, svenska 1 och kanske något enstaka ämne med? finns det någon gräns på hur många F man kan ha för att inte få fortsätta? Estetiska programmet om det spelar roll. uppskattar svar om nån vet jag är så stressad vill verkligen inte gå om

Nej dom kommer inte tvinga dig gå om. Men jag vill genuint föreslå att du snackar med studievägledare för att hitta sätt att läsa in dom här kurserna. Eller kollar om det finns läxhjälp för gymnasieelever och liknande för att komma ikapp.

Sen hajjar jag att man är skoltrött som en gris på gymnasiet och så. Men försök ta igenom just matten och svenskan så du får godkänt till sista året i alla fall. För även om du tar ett sabbatsår eller tre för att jobba för att kanske sen plugga vidare så är det enormt bra att ha eftersom du då kan ta högskoleprovet och komma in på det.

Kolla om det finns läxhjälp, kolla med andra program på samma gymnasium om det finns nån naturvetare som kan sätta sig ner och bara förklara skiten för dig. Du kommer vinna på det.
Citera
2025-06-03, 19:17
Medlem
smickras avatar
Citat:

Det beror på. Hur gammal är du?
Citera
2025-06-03, 19:27
Medlem
Citat:

Skolan har skyldighet att erbjuda komplettering under några veckor på sommaren. Det brukar hjälpa. Mer personligt lärarstöd och en vilja att klara av det och få ledigt så att det blir sommarlov igen.

Men för att svara på din fråga, det kan finnas regler som hindrar att du börjar vissa kurser om du inte uppfyller kraven på förkunskaper.
Citera
2025-06-04, 00:46
Medlem
iZmets avatar
Tvingas kan du inte, nej. Skolplikten gäller inte gymnasieutbildningen så allt där är högst frivilligt. Däremot hänger det en del på dina egna ambitioner - framtida kurser, slutbetyg etc. Att frivilligt gå om kan eventuellt vara ett alternativ.

Det bör finnas någon form av studievägledare tillgänglig och denna är nog inte fel att planera in ett möte med.
Citera
2025-06-08, 20:38
Bannlyst
Du kan gå komvux sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här