Citat:
Ursprungligen postat av
WokeMindVirus
Ju mer jag läser om det här desto mer förvirrad blir jag och skjuter bara upp det hela tiden. Allt jag vill är att flytta mina 50.000kr som jag har på ett sparkonto till något ställe som gör så att pengarna växer över tid så att jag får en bra pension. Jag är nu 36 år så det är ett tag kvar. Kan sätta över några tusen i månaden.
Har läst att indexfonder är väldigt bra när man är så pass okunnig som jag är då det är enkelt och relativt säkert men jag förstår inte vart jag ska sätta in pengarna när jag kollar runt på min bank swedbank. Finns massor att välja på.
Borde jag sätta över alla mina sparpengar till en indexfond och vilken i så fall? Eftersom jag är så okunnig så är jag rädd att förlora alla mina pengar men när pengarna ligger på sparkontot så växer dom ju aldrig, snarare tvärtom.
Någon som kan förklara enkelt hur jag ska göra? Mycket tacksam för svar.
1. Installera Avanza eller Nordnet, skapa ett investeringssparkonto (ISK).
2. Köp en global indexfond som är passivt förvaltad och har en låg avgift (0,1-0,3%), ex. Länsförsäkringar global index eller DNB global indeks.
3. Månadsspara. Det vill säga köp alltid fonden samma dag, varje månad, oavsett hur marknaden står. Enklast är om du sparar när lönen kommer (finns autogiro på Avanza och Nordnet).
4. Ha en lång sparhorisont, åtminstone 10 år.
5. Paniksälj inte. Fortsätta bara månadsspara och sitt still i båten. Marknaden återhämtar sig till slut.
Det är sista punkten som de flesta misslyckas. De ser hur börsen kraschar och att sparpengarna kanske tappar 10%-20% av sitt värde. Säljer du nu, då har du realiserat förlusten och kommer aldrig bli framgångsrik på börsen. Du måste tänka tvärtom. Går börsen ned, se det som REA att köpa samma fond till en billigare peng. På sikt går börsen upp 7-8% årligen i genomsnitt. Det är därför du ska ha en sparhorisont på åtminstone 10 år.
I princip samma tips från andra framgångsrika investerare:
https://tradevenue.se/@miljonarinnan30/sa-har-blir-du-miljonar-3770