2025-06-01, 19:57
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
En man i 35-årsåldern har dött i en mc-olycka norr om Kågeröd i Svalövs kommun.

Olyckan inträffade runt klockan 15.30.

– Det är en mc som har kört omkull på okänt sätt, sa polisens presstalesperson Sara Andersson.

Två personer befann sig ombord på motorcykeln.

Var hände det?
Citera
2025-06-01, 20:34
Medlem
Mellan Kågeröd och stenestad. Långa branta backar blandat med både skarpa och långa kurvor försedda med vägräcken. Området är populärt bland mc förare, både förare som är ute och kör i lugn och ro men även den snabba sorten. Tragisk för dom inblandade.
Citera
2025-06-01, 20:47
Medlem
hellfurys avatar
Jag körde själv sträckan igår. Vägen är lagad med grus och på flera ställen ligger där högar med grus. Där gick ut varningar om vägen i flera mc grupper på Facebook igår. Så jag är tyvärr inte förvånad över dagens utgång.
Vet man namnet på den förolyckade?
Citera
2025-06-01, 22:04
Medlem
EdwardCarnbys avatar
Trafikverkets entreprenör lagade förslitningar i onsdags. De hade lämnat sjukt mycket tunn stenkross kvar. De brukar spraya på bitumen eller nåt liknande och sen täcka med finkornigt kross. denna gång hade stora hörar hamnat på fel ställe. Nere vid kyrkan låg en hör på c:a 35 cm. Sjukt felaktift utfört denna gång.
Citera
2025-06-02, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardCarnby
Trafikverkets entreprenör lagade förslitningar i onsdags. De hade lämnat sjukt mycket tunn stenkross kvar. De brukar spraya på bitumen eller nåt liknande och sen täcka med finkornigt kross. denna gång hade stora hörar hamnat på fel ställe. Nere vid kyrkan låg en hör på c:a 35 cm. Sjukt felaktift utfört denna gång.

Jag körde förbi olycksplatsen påväg till jobbet idag och just där olyckan skedde ligger det jätte mycket grus/kross på vägen. Det borde fan vara straffbart att lämna så mycket grus även om det är vid väg lagningar.
Citera
2025-06-02, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BT-kemi
Jag körde förbi olycksplatsen påväg till jobbet idag och just där olyckan skedde ligger det jätte mycket grus/kross på vägen. Det borde fan vara straffbart att lämna så mycket grus även om det är vid väg lagningar.

Det är straffbart.

Snabellagningar är förvisso skit hur det än görs, men det finns regler kring hur det skall utföras, skyltas och när det skall sopas.

Trafikverkets entreprenörer skiter totalt i reglementet, och Trafikverket orkar inte följa upp och kontrollera.

Vid klagomål och kritik håller dom bara sin entreprenör bakom ryggen.

Man kan läsa mer här:

Citat:
Så länge det finns grus på vägen ska varningsskylt sitta uppe och skyltarna ska sättas upp enligt ett särskilt regelverk

https://www.svmc.se/opinion/vaeg-och-trafik/friktion/

Hur en omkullkörning på Trafikverkets gruslagningar ser ut kan man se här:

Citat:
Tre holländare besökte Sverige sommaren 2011. För en av dem slutade resan med en omkullkörning på grus efter snabellagning. Händelsen filmades, se filmen här. Den slutade i domstol där Trafikverket dömdes att betala närmare 45000 kronor i ersättning till holländaren.

https://youtu.be/Qg7Tc1G4Xz8?si=z4GhnWRIjjeEJa-1

Just den föraren klarade sig.
Men matchar man Trafikverkets gruslagningar med Trafikverkets dödsräcken i en kurva så är det snart kört.
Citera
2025-06-02, 17:04
Medlem
Fredrik Öberg från Kävlinge 34 år
Citera
2025-06-02, 20:07
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dfa3
Fredrik Öberg från Kävlinge 34 år
Vila i frid.

Jag hoppas verkligen inte att det var lösgrus som någon av Vägverkets underleverantörer kastat ut på vägen som kostade Fredrik livet.
I sådana fall bör huvuden rulla. Även jag har vid enstaka tillfällen sett mängder av grus på vägar som "lagats" och undrat vad som händer om en hoj kommer i mörkret utan större möjligheter att upptäcka gruset?
Total likgiltighet för vad som kan hända.
Citera
2025-06-02, 21:32
Medlem
Sorgligt.

Tyvärr har dessa fullagningar blivit vanligare och vanligare. Helt sjukt man tillåter det i ett modernt land.
Citera
2025-06-03, 18:52
Medlem
crusades avatar
Trafikverket brukar ful laga vägar med oljeblandad grus, i år har jag dock sett många lagningar med enbart grus.
Vet inte hur de tänkt, gruset blir ju inte liggande för de har inget bindemedel och fullständigt livsfarligt för tvåhjulingar.
Är det en sådan lagning som ligger bakom denna olyckan måste huvuden rulla på Trafikverket!
Citera
2025-06-04, 11:39
Medlem
BalkanBureks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Trafikverket brukar ful laga vägar med oljeblandad grus, i år har jag dock sett många lagningar med enbart grus.
Vet inte hur de tänkt, gruset blir ju inte liggande för de har inget bindemedel och fullständigt livsfarligt för tvåhjulingar.
Är det en sådan lagning som ligger bakom denna olyckan måste huvuden rulla på Trafikverket!

Vad jag hörde så hade trafikverket varit där och lagat något och att det var jättemycket grus. Var där ute och körde för 2 veckor sen, det var lite grus då men om man tog det relativt lugnt så gick det bra. Jag ser sporthojar där ute köra som dårar ganska ofta. Det är ju roliga vägar att köra men fy fan det är aldrig värt att köra ihjäl sig. Ta det lugnt ute på vägarna, grabbar. Det är kull att köra MC men ännu roligare att få leva, slippa sitta i rullstol etc.

Stackars jävel. Hoppas att han inte hade (små) barn...
RIP
Citera
2025-06-04, 22:29
Medlem
Tyvärr så är jag flyktigt bekant med den avlidne.
En Härlig och stabil kille.

Vila i frid!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här