2025-06-04, 14:39
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
De bombade en flygplanskyrkogård. Tu95 är Rysslands motsvarighet till USAs B52, vid andra ord sitter där på öppen mark tills de demonterar planen.

Inte alls. Den moderniserade varianten, Tu-95MS, är avgörande för att ryssarna ska kunna använda sina mest avancerade kryssningsrobotar, såsom Kh-101/102.

Vid operation lyfter dessa plan från baserna utanför Irkutsk och på Kolahalvön och flyger till stationen ovanför Kaspiska havet, varifrån kryssningsrobotarna avlossas.

Dessa plan må vara gamla, men de är moderniserade och oerhört viktiga för den typ av krigföring som ryssarna nu bedriver.
Citera
2025-06-04, 14:50
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det låter ryskt om inte annat. Ska vi anta att dessa på papperet underhållits under barnamördare v.puttins 25 år vid makten, men där medlen varje år hamnat i fel fickor så planen är egentligen bara skrot? Det är helt ofattbart hur bottenlös den ryska korruptionen är.
Det är så enligt Trumpadministrationen.
Det är de som säger detta är en oerhörd eskalation då strategiska kärnvapenprogrammet var måltavla.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-06-04 kl. 14:52.
Citera
2025-06-04, 14:51
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Inte alls. Den moderniserade varianten, Tu-95MS, är avgörande för att ryssarna ska kunna använda sina mest avancerade kryssningsrobotar, såsom Kh-101/102.

Vid operation lyfter dessa plan från baserna utanför Irkutsk och på Kolahalvön och flyger till stationen ovanför Kaspiska havet, varifrån kryssningsrobotarna avlossas.

Dessa plan må vara gamla, men de är moderniserade och oerhört viktiga för den typ av krigföring som ryssarna nu bedriver.
Förklara då hur nya luftanfall sker nu?
Citera
2025-06-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur andra länder ställer sig till Ukrainas eventuella krigsbrott var inte min frågan.
Jag vill hävda att det är ett krigsbrott att involvera civila fordon och försöka maskera dem som civila och sedan använda dem i en militär operation.

Huruvida jag är efterbliven eller inte saknar relevans. Var god håll dig till ämnet.
Om du skall svara på mitt inlägg så svara på mitt inlägg, kom inte med påståenden jag inte skrivit.

Då borde ryssarna åka dit för krigsbrott direkt då. De använder civila fordon konstant i Ukraina, eller tror du det finns militära elsparkcyklar?
Citera
2025-06-04, 14:55
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Förklara då hur nya luftanfall sker nu?

Du får precisera dig. Vilka luftanfall pratar du om?
Citera
2025-06-04, 15:08
Medlem
Dumdrygs avatar
Fler och fler träder fram och pekar på att underrättlestjänster i Väst är inblandade i drönarattacken.

US intel behind Ukrainian attack on Russian planes – ex-French spy
Kiev could not have remotely piloted drones deep inside Russia without American satellite data, according to Guillaume Ancel

Ukraine would not have been able to remotely attack strategic Russian aircraft parked deep inside Russian territory without direct intelligence and satellite support from the US, a former officer in the French military has claimed.
Citera
2025-06-04, 15:11
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Han kanske syftar på de luftanfall som dagligen sker i Ukraina?

Dessa luftanfall görs nog knappast med de Tu-95 som stod parkerade på Belajabasen. De är ju förstörda.

Skämt åsido: Flyg kan användas på olika sätt. Ukrainska generalstaben gick för fyra timmar ut med de flygangrepp ryssarna har gjort nyligen. De tycks ha ägt rum i anslutning till frontavsnitten i Donbass och Sumy och var säkerligen en del i de ryska försöken att få till något slags genombrott där. Vid den här typen av aktiviteter används primärt inte det strategiska bombflyget, som används till annat.
Citera
2025-06-04, 15:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Fler och fler träder fram och pekar på att underrättlestjänster i Väst är inblandade i drönarattacken.

US intel behind Ukrainian attack on Russian planes – ex-French spy
Kiev could not have remotely piloted drones deep inside Russia without American satellite data, according to Guillaume Ancel

Ukraine would not have been able to remotely attack strategic Russian aircraft parked deep inside Russian territory without direct intelligence and satellite support from the US, a former officer in the French military has claimed.
Det låter underligt.

Starlink vet vi väl att Ukraina använder. Den bör väl fungera även där?

Gällande var bombplanen befann sig så är det open source. En artikel från innan attacken pekade på var alla flygplan befann sig.
Artikel från 14:e mars.
https://en.defence-ua.com/analysis/n...ses-13837.html
Citera
2025-06-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wirmola
Ja, x.com leta där. Har du en önskedrömslänk till dina 42? En källa som inte är från ukrainas underrättelsetjänst?

edit: Här t.ex en källa, men jag hade fel. Är visst bara 7 plan, ännu längre från era 40+
https://x.com/KyivIndependent/status...46010440298925
https://x.com/East_Calling/status/1929511068432212269

Har jag hävdat 42?

Lustigt att du pratar om 7, när andra i tråden redovisat, för bevisade 15 eller 16.

Men jag har förstått att du vill sprida desinformation. Lustigt att du finner det viktigt.
Vad är ditt syfte?
Citera
2025-06-04, 15:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Dessa luftanfall görs nog knappast med de Tu-95 som stod parkerade på Belajabasen. De är ju förstörda.

Skämt åsido: Flyg kan användas på olika sätt. Ukrainska generalstaben gick för fyra timmar ut med de flygangrepp ryssarna har gjort nyligen. De tycks ha ägt rum i anslutning till frontavsnitten i Donbass och Sumy och var säkerligen en del i de ryska försöken att få till något slags genombrott där. Vid den här typen av aktiviteter används primärt inte det strategiska bombflyget, som används till annat.
Det ska väl tilläggas att de flesta angreppen sker med vanliga Shahed-drönare och inte kryssningsmissiler.

Det avfyras väl också kryssningsmissiler från fartyg i svarta havet emellanåt.

Men att Ryssland inte längre kan avfyra missiler från de förstörda flygplanen säger sig självt.
Citera
2025-06-04, 15:16
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det låter underligt.

Starlink vet vi väl att Ukraina använder. Den bör väl fungera även där?

Gällande var bombplanen befann sig så är det open source. En artikel från innan attacken pekade på var alla flygplan befann sig.
Artikel från 14:e mars.
https://en.defence-ua.com/analysis/n...ses-13837.html

Det är en operation planerad av Väst. Vakna. Precis som Nord Sream.

Trump surnade till och ledsnade på Putin och gav klartecken till drönarattacken. Därför är det så tyst från Trumpadministrationen efteråt.
Citera
2025-06-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det var inte det jag diskuterade.
Jag diskuterade hur man fick dit de civila fordon som anföll baserna. Dessutom så har man använt västerländska långdistansmedel*1för att bekämpa flygplanen, som ingår i Rysslands kärnvapeninfrastruktur*2.

Det är en väldigt farlig stig att vandra på när man ger sig på ett lands kärnvapenkapacitet.

1. Har man?
Vem säger det?
2. Du menar de bombplan som man använder för missiler mot civila?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in