2025-06-01, 23:32
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Putins oerhörda historiska misstag 24 februari 2022 kommer sänka Ryssland helt och hållet. Det har skaffat sig en evig fiende som är smartare och effektivare än dem själva. Som framför allt siktar mot militära mål och inget annat.

Ukraina har försökt frigöra sig från Mordor i mer än 100 år. 3 gånger har man befunnit sig i frihetskrig mot ryssen, som återkommande misshandlat och förgipit sig på Ukraina. Och tvångsflyttat in en massa ryssar för att claima tillhörighet. Mordor har varit en evig fiende sedan länge.

Men äntligen närmar sig det ryska sönderfallet sakta men säkert. Ukraina kommer att förbli fritt denna gång. Och ha stöd, och ingå, i väst. Även Nato. Det är bara en tidsfråga.
Citera
2025-06-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Inte "just nu", de har inte producerat något strategiskt bombflyg på drygt 40 år. Samtliga av de bombflygen de använder nu är från 50-60-70 till 80-talet. Dvs under Sovjet. Det lär knappt finnas någon ens av de som då byggde flygplanen kvar i liv idag.
Enligt Wikipedia har TU-160 producerats åren 1984–1992, 2002, 2008, 2017, 2021–
Citera
2025-06-01, 23:36
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/u...ryska-bombplan

Vår ytterst pålitliga statsmedia har så klart noga faktagranskat detta. Det kommer från demokratiska Ukraina, pressfrihetens högborg.

Visst är det jobbigt när ens motståndare är smartare än en själv och utklassar en?

Ryssland åker på bögstryk nu. En tredjedel av den åldrande strategiska bombflottan är utslagen, broar rasar och tåg sprängs…
Citera
2025-06-01, 23:41
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
"Värre" mäts inte nödvändigtvis i humanitära mått eller i brott mot konventioner.

För en kärnvapenmakt är deras kärnvapenförmåga paradoxalt nog existentiell. Om 40 strategiska bombflyg slagits ut ens tillfälligt så är det ytterst allvarligt för ryssarna. Mutually Assured Destruction kan då tillfälligt vara satt ur spel. Nu har ju Ryssland fortfarande interkontinentala robotar och ubåtar, så MAD håller fortfarande. Men kärnvapendoktriner håller inte ifall man vaskar 1/3 av sin strategiska bombarflotta på rutinbasis.
Då är det väl extra bra att dra ut klorna på den skadskjutna björnen? Ifs inte alla klor men tillräckligt för det skall kännas.

Först flaggskeppet i svartahavsflottan och nu 40 strategiska bombplan (om det nu stämmer) ca 30% av totalen. Riktigt bra jobbat!
Citera
2025-06-01, 23:44
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag köper inte riktigt det där att ryssarna har brist på krut, men låt oss säga att det nu är så, är det i så fall kärnvapen som vi har att vänta, för precis som du säger har jag svårt att tänka mig att Putin accepterar nederlag?

Jag tolkar det så att en massiv missil- och drönarattack kommer efter att man har laddat upp en hel del. Rysslands attacker verkar i mycket också vara politiskt riktade, som ett strategiskt vapen. Det är som om de inte alls har lärt sig att tokbombande mest bara stärker försvarsviljan, och i dagens läge kanske inte påverkar Ukrainas möjligheter att producera mer krigsmateriel.

Men tittar man på kartan och på hur otroligt lite som har hänt på över två år, verkar det uppenbart att det här slutar med en kompromiss. Ryssland kommer att få behålla en hel del stöldgods, men Ukraina kommer bli en del av NATO och EU: kanske inte som direkta medlemmar, men med garantier och handelsavtal. Om båda parter är vettiga blir det det billigaste slutet, för ingen av dem verkar förmögen att vinna.

För Putin gäller det väl då att sälja det som en vinst, och det har han säkert inga problem med eftersom det är en diktatur, där media är i händerna på statens propagandagubbar.

Någon rysk kollaps tror jag inte på, men dum spiro, spero. Vi får se.
Citera
2025-06-01, 23:51
Medlem
otellos avatar
Bra där. Diktaturen Ryssland får vad som förtjänar.
Citera
2025-06-01, 23:51
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsgrodor
https://www.expressen.se/nyheter/var...ombplan-513wn/

https://kyivindependent.com/enemy-bo...sian-aircraft/ <-- Länken innehåller film

Video som visar när drönarna flyger ut från lastbilar, precis bredvid trafik som ser ut som typisk civiltrafik: https://imgur.com/a/avCIxQh

Vi behöver inte en tråd för varje händelse i detta krig, men jag ville skapa denna tråd för att upplysa vilken sorts krigsföring Ukraina är kapabel till att föra. Här har dom alltså lanserat sin attack mot viktiga ryska mål, från en plats med civila mål. Ukraina har inga problem med att kriga på detta sätt, precis som Hamas. Ni har säkert märkt att dom som hatar Ryssland och älskar Ukraina har mycket gemensamt med Hamas-sympatisörer. I alla fall, min fråga är, hur länge dröjer det tills Aftonbladet eller Flashback etc kommer börja grina för att Ryssland har attackerat "Ukrainska civila mål"?

Obegriplig jämförelse med Hamas. Men däremot påminner Ukrainas genialitet om Mossads kampanj mot Hizbollah genom att få in minerade personsökare 📟 på fiendens hemmaplan. En modern trojansk häst som visar på mod, uthållighet och kapacitet.
Citera
2025-06-01, 23:52
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Notera då också att det uteslutande handlar om taktiskt stridsflyg i de där produktionssiffrorna.

Under samma tid har 0 st strategiska flygplan av de typer som i det aktuella angreppet varit målen, producerats.
Har vi inte just beskådat världshistoriens mest framgångsrika militära operation? 34% av det strategiska bombflyget hos världens näst mäktigaste militärmakt utslagen på någon timme! Med exakt 0 i egna förluster.

Finns det sedan tidigare någon operation som kan mäta sig mot detta?
Citera
2025-06-01, 23:52
Medlem
Utmärkt propagandamaterial för Herr Zelenskyj som slipper vifta med kollekten på ett tag. Passande nog så briserade bomberna innan parlamentet går på sommarlov.
Citera
2025-06-01, 23:55
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag tolkar det så att en massiv missil- och drönarattack kommer efter att man har laddat upp en hel del. Rysslands attacker verkar i mycket också vara politiskt riktade, som ett strategiskt vapen. Det är som om de inte alls har lärt sig att tokbombande mest bara stärker försvarsviljan, och i dagens läge kanske inte påverkar Ukrainas möjligheter att producera mer krigsmateriel.

Men tittar man på kartan och på hur otroligt lite som har hänt på över två år, verkar det uppenbart att det här slutar med en kompromiss. Ryssland kommer att få behålla en hel del stöldgods, men Ukraina kommer bli en del av NATO och EU: kanske inte som direkta medlemmar, men med garantier och handelsavtal. Om båda parter är vettiga blir det det billigaste slutet, för ingen av dem verkar förmögen att vinna.

För Putin gäller det väl då att sälja det som en vinst, och det har han säkert inga problem med eftersom det är en diktatur, där media är i händerna på statens propagandagubbar.

Någon rysk kollaps tror jag inte på, men dum spiro, spero. Vi får se.

Fan vet om Putin lyckas sälja in det som en vinst ifall Ukraina närmar sig NATO och EU med säkerhetsgarantier.
Propaganda i all ära, men det där tror jag inte att Putin ror iland.
I Nordkorea hade det gått hem, men inte hos (de yngre) ryssarna.
Citera
2025-06-01, 23:58
Medlem
StoreSvartes avatar
Hehe bra gjort! Ner med bajsryssland!
Citera
2025-06-01, 23:58
Medlem
Jofs avatar
Grattis 🙌 Ukraina.
Bra med ett krig på lika villkor
(om man ändå ska kriga).