Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Jag köper inte riktigt det där att ryssarna har brist på krut, men låt oss säga att det nu är så, är det i så fall kärnvapen som vi har att vänta, för precis som du säger har jag svårt att tänka mig att Putin accepterar nederlag?
Jag tolkar det så att en massiv missil- och drönarattack kommer efter att man har laddat upp en hel del. Rysslands attacker verkar i mycket också vara politiskt riktade, som ett strategiskt vapen. Det är som om de inte alls har lärt sig att tokbombande mest bara stärker försvarsviljan, och i dagens läge kanske inte påverkar Ukrainas möjligheter att producera mer krigsmateriel.
Men tittar man på kartan och på hur otroligt lite som har hänt på över två år, verkar det uppenbart att det här slutar med en kompromiss. Ryssland kommer att få behålla en hel del stöldgods, men Ukraina kommer bli en del av NATO och EU: kanske inte som direkta medlemmar, men med garantier och handelsavtal. Om båda parter är vettiga blir det det billigaste slutet, för ingen av dem verkar förmögen att vinna.
För Putin gäller det väl då att sälja det som en vinst, och det har han säkert inga problem med eftersom det är en diktatur, där media är i händerna på statens propagandagubbar.
Någon rysk kollaps tror jag inte på, men dum spiro, spero. Vi får se.