Citat:
Om jag vore chef för den ryska generalstaben och ville förstöra ett antal hangarer där jag misstänkte att ukrainarna hade staplat upp sina Taurus, så hade jag INTE använt Oresjnik, utan andra robottyper. Och detta av två skäl:
1. Roboten är oerhört dyr och jag har bara ett fåtal.
2. Roboten är ämnad att bära kärnladdningar och har därför (på sedvanligt ryskt manér) mycket dålig träffsäkerhet, vilket gör det närmast meningslöst att använda den mot specifika punktmål.
Inget av detta kan kompenseras av det faktum att den är svårbekämpad, på grund av sin hastighet. Det finns andra vapentyper som är betydligt bättre lämpade.
Oresjnik kan bara användas på två sätt om den har konventionella laddningar till sina multipla stridsspetsar:
1. Mot stora civila mål, typ stadsbebyggelse, inom ramen för terrorbombning.
2. Som ett politiskt vapen, i det att ryssen kanske kan lura fåkunniga människor att de besitter ett domedagsvapen och att det därför är bäst att Ukraina ger upp eftersom Ryssen är stor, stark, farlig och oövervinnerlig, vilket faktiskt är ett slags bluff.
Oresjnik har knappast någon militär betydelse, men däremot försöker ryssarna använda den politiskt.
1. Roboten är oerhört dyr och jag har bara ett fåtal.
2. Roboten är ämnad att bära kärnladdningar och har därför (på sedvanligt ryskt manér) mycket dålig träffsäkerhet, vilket gör det närmast meningslöst att använda den mot specifika punktmål.
Inget av detta kan kompenseras av det faktum att den är svårbekämpad, på grund av sin hastighet. Det finns andra vapentyper som är betydligt bättre lämpade.
Oresjnik kan bara användas på två sätt om den har konventionella laddningar till sina multipla stridsspetsar:
1. Mot stora civila mål, typ stadsbebyggelse, inom ramen för terrorbombning.
2. Som ett politiskt vapen, i det att ryssen kanske kan lura fåkunniga människor att de besitter ett domedagsvapen och att det därför är bäst att Ukraina ger upp eftersom Ryssen är stor, stark, farlig och oövervinnerlig, vilket faktiskt är ett slags bluff.
Oresjnik har knappast någon militär betydelse, men däremot försöker ryssarna använda den politiskt.
Är som du säger givetvis ekonomiskt vansinne att använda svindyra Oresjnik-robotar mot mål som lika väl kan angripas med Iskander-robotar eller Geran-moppedrönare.
Men som propagandavapen och vapenskrammel är det nog inte helt galet ändå för att demonstrera att Oresjnik är operativ och inte bara något slags fantasikoncept. En hint till London/Paris/Bryssel/Berlin/Warszawa om att städerna kan kärnvapenbombas med en plattform Natos luftvärn är försvarslöst mot. Ja enligt ryssen då alltså...