• 5
  • 6
2025-06-02, 08:56
Medlem
Nej det finns inget som säger att det har med kycklingen att göra över huvud taget. (EDIT: Även om industrikyckling säkert medför sina egna hälsorisker...)

Det här är en angendastudie som har noll med verkligheten att göra.

Man visste garanterat att både kycklingförbrukningen och frekvensen av tarmcnacer har ökat på senare år. Det finns liksom tillgängligt från officiell statistik.

En studie med ett mer eller mindre garanterat utfall alltså (dvs "kyckling ger cancer!!"). Och således säkerligen beställd och betald för av någon av alla de mäktiga organisationer som vill att vi ska leva på hö och kackerlackor istället för kött.

Eller åtminstone nån som vill att vi ska bli rädda för att äta kyckling.

Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Det kan ju handla om fodret djuren får
Senast redigerad av busy-signal 2025-06-02 kl. 09:00.
Citera
2025-06-02, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Skulle inte säga att studien är värdelös. Du har dock rätt i att det inte går att dra slutsatsen att fågel orsakar cancer från den. Däremot säger studien att det här är något som är värt att undersöka vidare.

Ja precis, vi vet inte vad som är hönan och ägget här!

Intressant och se hur Asien påverkas då dom konsumerar mest (?)kyckling, iaf väldigt mycket, men ändå har dom lägre frekvens av tarmcancer.

Så då kommer frågan, äre nåt fel med vår kyckling? Tillagning (bränner kyckling på ytan mer), hur hönsen växer upp? Hormoner? Foder? Bekämpningsmedel? Svårt iof tro att förhållandet är bättre i Asien men ah.

Eller nåt annat.

(edit, kyckling är inte på toppen i Asien, fläskkött är tydligen det)
Senast redigerad av rawjudge 2025-06-02 kl. 09:04.
Citera
2025-06-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Intressant och se hur Asien påverkas då dom konsumerar mest (?)kyckling, iaf väldigt mycket, men ändå har dom lägre frekvens av tarmcancer.

Väldigt bra poäng.

Om det stämmer, vilket jag inte betvivlar, så räcker det för mig för att avfärda det påstådda kycklinglarmet.
Citera
2025-06-02, 09:38
Medlem
Ajogens avatar
Du har antagligen rätt.

Big seed oil gör väl en distraktions studie.

NINA TEICHOLZ 3 | NIH HID RESULTS: Seed oils cause CANCER; STROKE

https://youtu.be/gazosirMNiM?si=_f87M4qK45YhCsj_
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nej det finns inget som säger att det har med kycklingen att göra över huvud taget. (EDIT: Även om industrikyckling säkert medför sina egna hälsorisker...)

Det här är en angendastudie som har noll med verkligheten att göra.

Man visste garanterat att både kycklingförbrukningen och frekvensen av tarmcnacer har ökat på senare år. Det finns liksom tillgängligt från officiell statistik.

En studie med ett mer eller mindre garanterat utfall alltså (dvs "kyckling ger cancer!!"). Och således säkerligen beställd och betald för av någon av alla de mäktiga organisationer som vill att vi ska leva på hö och kackerlackor istället för kött.

Eller åtminstone nån som vill att vi ska bli rädda för att äta kyckling.
Citera
2025-06-02, 09:54
Medlem
Blaajj2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Väldigt bra poäng.

Om det stämmer, vilket jag inte betvivlar, så räcker det för mig för att avfärda det påstådda kycklinglarmet.
I Asien äter de däremot mer grönsaker, och kanske rör de mer på sig också? Det är en svårighet i forskning att kunna väga in dessa faktorer och därefter dra slutsatser.
Senast redigerad av Blaajj2.0 2025-06-02 kl. 09:57.
Citera
2025-06-02, 09:57
Medlem
Blaajj2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
VARFÖR är det så jäkla svårt för trådstartare att fatta att de måste skriva en sammanfattning av ämnet så man slipper klicka på en länk för att kunna veta vad det hela handlar om????
Jag beskrev bara själva konstaterandet om kyckling i studien, som sedan skulle diskuteras. Vad mer skulle jag haft med?
Citera
2025-06-02, 10:32
Medlem
Säkert grillad kyckling och då skinnet på kycklingen det handlar om
Citera
2025-06-02, 11:59
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Va?! Jag som äter mycket kyckling nu för att komma i form och känna mig frisk.
Edit:
Gäller det även ägg?
Äter två ägg varje morgon till frukost
Ja. Du kommer dö i cancer. Beklagar.
Citera
2025-06-02, 12:01
Medlem
Pungpuckels avatar
Frekventa kycklingätare kanske kombinerar med annat, t.ex friterat och stekt mat?
Tänker på akrylamid för er som minns.
Citera
2025-06-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Trådstartens artikel länkar nedanstående, så jag tror det är den som är originalartikeln. Ser i texten att de fått en enkät, och hjälp med ifyllnaden av nutritionister, men vem minns om eller hur mycket kyckling man käkat tidigare i livet, för decennier sedan, hur kunde de komma fram till detta? Käkade du kyckling ibland för 20 år sedan ... ingen aning.

https://www.mdpi.com/2072-6643/17/8/1370

Så är det ju med MDPI:s tidskrifter, de är skräp, men Flashback är ju ännu sämre, eftersom ingen här ens söker källan!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in