• 1
  • 2
2025-06-01, 11:11
Medlem
Mohaves avatar
En släkting i 50-årsåldern har fått bältros. Han berättade hur jobbigt och plågsamt det är. Så jag funderar på att vaccinera mig mot det. Någon som vet hur detta funkar?

1. Räcker det att vaccinera sig en gång? Eller måste man ta flera doser?
2. Skyddar vaccinet livet ut? Eller måste man ta det på nytt efter en tid? Hur lång tid i så fall?
3. Vad kostar det? Går det att få det subventionerat med hjälp av ett läkarintyg? Vad ska läkaren i så fall intyga?
Citera
2025-06-01, 11:18
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
En släkting i 50-årsåldern har fått bältros. Han berättade hur jobbigt och plågsamt det är. Så jag funderar på att vaccinera mig mot det. Någon som vet hur detta funkar?

2. Skyddar vaccinet livet ut? Eller måste man ta det på nytt efter en tid? Hur lång tid i så fall?
3. Vad kostar det? Går det att få det subventionerat med hjälp av ett läkarintyg? Vad ska läkaren i så fall intyga?
En släkting till mig fick det också, så jag har tänkt tanken själv men inte kommit till skott ännu.

Vad jag förstår är det två doser, och dessa kostar c:a 5000 kr styck.
Citera
2025-06-01, 11:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det är säkert jobbigt om man får bältros.

Men under hela mitt liv har jag bara haft en bekant som fått bältros.
Så jag tänker inte vaccinera mig mot det här heller.
Citera
2025-06-01, 11:27
Medlem
diseuses avatar
Citat:

Det finns två vaccin. Ett äldre, som ger ett ganska bra skydd, och ett nyare, som ger ett mycket bra skydd. Det äldre ges vid ett tillfälle, det nyare ges vid två tillfällen. Det nyare finns inte överallt.

Så här beskrivs det av Folkhälsomyndigheten:
Andra generationens förstärkta rekombinanta bältrosvaccin (Shingrix, GSK) är säkert och erbjuder ett långsiktigt skydd mot bältros hos äldre. Skyddseffekten kan vara lägre hos personer med allvarlig immunbrist och för att optimera immunsvaret kan vaccinationstillfället behöva väljas av patientansvarig läkare utifrån sjukdomsaktivitet och behandling.

Vaccinet är godkänt inom EU sedan 2018 för personer 50 år och äldre, och sedan 2020 för personer 18 år och äldre med sjukdom eller läkemedelsbehandling som orsakar immunbrist. För ett optimalt skydd behövs två doser som ges med 2-6 månaders intervall.

Första generationens levande försvagade bältrosvaccin (Zostavax, MSD) som godkändes 2006 har mer kortvarig och lägre skyddseffekt och kan inte användas till personer med allvarlig immunbrist. Många länder som redan infört vaccination mot bältros rekommenderar nu liksom Folkhälsomyndigheten att använda andra generationens förstärkta rekombinanta vaccin.
Citera
2025-06-01, 12:14
Medlem
Jag vaccinerade mig för ett år sedan. Två doser Shingrix kostade 4500 kr (jag är 70+ så jag fick pensionärsrabatt).

Jag känner två som har fått bältros, det övertygade mig om att ta vaccinet. Sen finns det undersökningar som tyder på att bältrosvaccin ger visst skydd mot demens. Det hade dock ingen betydelse för mitt beslut för det fick jag höra efter att jag vaccinerat mig.
Citera
2025-06-01, 12:17
Medlem
MarcoStars avatar
Viktigt att poängtera: Man kan bara drabbas av bältros om man haft vattkoppor någon gång i livet, eftersom det orsakas av samma virus som ligger latent i kroppen. Har man aldrig haft vattkoppor är det alltså helt meningslöst att vaccinera sig mot bältros.
Citera
2025-06-01, 15:05
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

En släkting till mig i 70-årsåldern var vaccinerad mot bältros men åkte på det ändå i vintras.
Citera
2025-06-01, 16:22
Medlem
C:a 20% av befolkningen får bältros någon gång i livet. Så det är ju inte helt ovanligt. Jag har själv haft det, och det skulle helt klart varit värt kostnaden för vaccinet att slippa den upplevelsen.
Citera
2025-06-01, 16:32
Medlem
Är vaccinerad med det gamla vaccinet. Lär inte ge ett totalt skydd men om man får bältros så lär det bli mycket lindrigare.
Citera
2025-06-01, 16:39
Medlem
Vi kan väl få med i tråden att om man får antivirala läkemedel inom 72 timmar så håller det tillbaka sjukdomen. Kan vara bra att veta om man drabbas.
Citera
2025-06-01, 16:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salsjon
Vi kan väl få med i tråden att om man får antivirala läkemedel inom 72 timmar så håller det tillbaka sjukdomen. Kan vara bra att veta om man drabbas.

Man blir rätt sjuk av de medicinerna. Och det tar ett tag att fatta att man får sjukdomen. Man kan ha smärtor i flera dagar innan utslagen kommer. Är man äldre kan man dö.
Citera
2025-06-01, 18:35
Medlem
Har haft bältros vid unga år men på mig blev det mest lite feber och lätt smärta, men sen en för jävligt jobbig klåda som var extremt jobbig på nätterna. höll på i tre-fyra veckor så vist fasen var det jobbigt.

Och den som tycker att ingen åkt på bältros så är det ju knappast nått man tar upp med folk, har inte ens sagt något till dom närmsta.

Det här är en av dom där knepigare virusena vi har och jag tror tycker man pratar för lite om dom här sjukdomarna. tänk när folk uttalar sig så jäkla dumt som "lite skit rensar" "man blir bara starkare" och sånt skit när det helt uppenbart är totalt jäkla tvärt om.

Läser gärna på om alla barnsjukdomar. Så jäkla skumt.

Tar vi den här så blir man aldrig immun utan viruset lägger sig vid ryggraden och kryper efter nervtrådarna och kan byta ut när vi är just det, försvagade. Lite som att många virus hjälps åt nästan.

Skulle inte förvåna mig om det finns mer skumma grejer som experter på området inte så gärna vill att allmänheten ska veta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in