2025-06-01, 04:43
Medlem
Hej,

om allt går som planerat så bör jag om en vecka ha behörighet A på mitt körkort.
Jag har aldrig köpt eller ägt ett fordon tidigare, bortsett från en vanlig hederlig cykel.

Förutsatt att jag nu klarar körprovet så är tanken såklart att köpa en MC. Just de årsmodeller jag är ute efter säljs främst av privatpersoner av vad jag kan se på nätet. Det finns någon enstaka hos några företag, men de ligger tyvärr långt från mig.

Eftersom jag aldrig har köpt ett fordon från en privatperson så är jag inte helt hundra på hur själva köpet genomförs, och jag vänder mig därför till er veteraner och andra med erfarenhet.
Jag vill naturligtvis göra detta på rätt sätt.
Jag har läst lite på nätet om hur ett köp bör gå till, bland annat här: https://mcbranschen.se/kopa-mc/kopa-begagnad-mc/

Hur gör ni när ni köper ett fordon från en privatperson?

Hemsidan jag länkar till ovanför listar följande saker som extra viktigt att kolla på:
• Ägar- och registreringsbeviset
• Besiktningsprotokoll
• Serviceboken
- Vad exakt ska jag kolla på angående de tre ovanstående punkterna?

• Kontrollera hos Transportstyrelsens vägtrafikregister att motorcykeln ägs av säljaren och att den inte är belastad med en restskuld
- Vad gör jag om MC:n exempelvis är belastad med restskuld?

• Be gärna om kvitto på att säljaren betalat för hojen
- Vad gör jag om säljaren inte har ett kvitto?

• Legitimation på säljaren
---
- Finns det något jag bör göra redan innan jag åker och kollar på en MC?

- Är ett köpekontrakt obligatoriskt? Hur är ett köpekontrakt fördelaktigt för mig? I vilken situation kan ett köpekontrakt komma till användning?
Bör jag skriva ett köpekontrakt? Fyller jag i det hemma först eller på plats?

- Hur fungerar det med trafikförsäkringen? Som jag har uppfattat det måste jag teckna minst en trafikförsäkring innan jag åker hem med MC:n, stämmer det?
Vilket försäkringsbolag använder ni?

Jag har väl fler frågor, men kommer inte på dem just nu. Tänker jag för mycket?
Dela gärna med er om er process när ni köper/köpte begagnad MC privat.
Citera
2025-06-01, 10:12
Medlem
Viktigast av allt. Köp inte fordon av en invandrare.

Annars verkar du ha fått med det viktiga.
Citera
2025-06-01, 10:58
Medlem
Vad är det för årgång du är ute efter? Och vad ligger priset på på ett ungefär?
Citera
2025-06-01, 12:13
Medlem
Levrones avatar
Håller tummarna att det går enligt planen med körkortet.

Jag har köpt ett gäng hojar under de senaste åren och flera har varit genom privatpersoner.

Jag har alltid börjat med blocket och ställt in övervakning med kategori för de typer av mc som är är intresserad av och även övervakning för specifika modeller samt slagit på notiser i telefonen så det plingar till när en ny annons läggs upp.

Enligt min erfarenhet försvinner bra hojar inom nån dag nu när det är säsong, har själv skrivit på annonser som varit uppe i 30 min och får till svar att "en kille är redan på väg hit för att titta på den"
I de fallen då annonsen varit uppe i flera veckor/månader finns de oftast anledning till det.

Man vill gärna ha så mycket info som möjligt i själva annonsen innan man kikar på en hoj men det finns såklart knapphändiga annonser som ser oseriösa ut men där säljaren är tillmötesgående i meddelanden och mer än gärna skickar bilder, filmer och svarar på alla frågor.
Kan även rekommendera att tala med säljaren över telefon, lättare att ta alla frågor där.

Nedan är några saker som är värt att kolla upp för att avgöra om en hoj är intressant eller om det finns prutmån på priset.

miltal (ju färre mil desto bättre till viss del)
De flesta hojar går inte jättelångt, ca 200-300 mil per år i snitt om de inte använts som pendlarfordon.

Antal ägare (få ägare är att föredra såklart)

Regnr, står inte detta i annonsen så fråga säljaren och kolla sedan upp det på sidan car.info, där ser du när ägarbyten, besiktningar har skett och om det blivit stulen tidigare osv

Kolla om den blivit tappad, lagd eller omkullkörd eller har några försäkringsärenden på sig.

Om det finns några skador eller repor som inte syns på bilderna men som kommer att upptäckas när du synar hojen på plats.

Be om fler bilder på hojen i olika vinklar om du är osäker, är det en seriös säljare brukar detta inte vara några problem.
Ska du åka långt för att titta/köpa mc är detta viktigt, har själv åkt 30 mil för att titta på hoj som såg ut som Wolverine hade klöst motorkåpan eftersom säljaren undanhöll detta, eller han "visste inte om det"

Om det är en nyare hoj med garanti så är det viktigt att hojen blivit servad varje år på auktoriserad verkstad för att garanti ska gälla, fråga säljaren och få bilder på kvitton och stämplar i boken.
Är det en äldre hoj utan garanti är det såklart inget måste och går lika bra om ägaren har gjort enklare årsservice själv men då ska kvitton och bilder från detta finnas.

Om motorcykeln har extrautrustning som avgasrör, tailtidy, koppling och bromshandtag så kolla upp att alla originaltillbehör finns kvar och följer med.

Säkerställa att alla nycklar följer med, även instruktionsbok, alla papper, servicebok, besiktningsprotokoll osv.

Som du säger ska du även kolla upp regnr på Transportstyrelsen hemsida för att se om hojen har lån på på sig.
Köp aldrig ett fordon med lån om du inte kan säkerställa att det blivit löst innan du köper den.
Det bästa är ju om du kommer överens med säljaren att han löser lånet innan affären men i många fall behövs pengarna från försäljningen för att betala av lånet vilket gör det hela lite krångligare.

Läs på om just den modellen du planerar att köpa, vid vilka miltal stora servicear ska ske som ventiljusteringar osv så du inte får en överraskning kort efter köpet när du lämnar in den på en vanlig årsservice.
Läs även på om kända fel så du vet vad som kan strula på just den modellen.

När det gäller kvitto på själva hojen från säljaren så brukar det bara finnas om säljaren köpt den från en handlare, aldrig sett tidigare kvitton mellan privatpersoner.

Köpekontrakt är inte obligatoriskt vid privat försäljning/köp, jag själv har aldrig skrivit det utan gått på magkänslan och kört om om allt har känts ok, vet inte hur vanligt det är hos andra?

När det gäller själva ägarbytet så är det absolut enklaste att använda appen Mina Fordon, den appen stängs dock ned i höst tyvärr.
Man behöver köparen och säljarens körkort samt registreringsbeviset för detta.

Jag skulle teckna en helförsäkring direkt efter köpet innan du rullar iväg.
Det måste du egentligen, händer något på vägen hem utan försäkring är du körd.
När du fått regnr så kolla runt på olika bolag och se var du får bäst pris, Svedea har alltid gett mig best bang for buck.
Du har även ångerrätt 14 dagar så det är bara att teckna något och fundera sen egentligen.

Och provkör hojen såklart, testa alla funktioner, växlar, kör i olika hastigheter osv.

Lycka till!
Citera
2025-06-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Viktigast av allt. Köp inte fordon av en invandrare.

Annars verkar du ha fått med det viktiga.

Det har jag faktiskt uppfattat från vänner och personer man har pratat med på körskola och på jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vad är det för årgång du är ute efter? Och vad ligger priset på på ett ungefär?

Typ 2021-2023, men optimalt 2022. Hos privata säljare så ligger priset runt ca 45-50k.
Just den annons jag har kollat närmast på så har priset varit 58k men har nu sänkts till 49k.

Vissa MC-handlare säljer den för ~55k.

Citat:
Ursprungligen postat av Levrone
Håller tummarna att det går enligt planen med körkortet.

Jag har köpt ett gäng hojar under de senaste åren och flera har varit genom privatpersoner.

Jag har alltid börjat med blocket och ställt in övervakning med kategori för de typer av mc som är är intresserad av och även övervakning för specifika modeller samt slagit på notiser i telefonen så det plingar till när en ny annons läggs upp.

Enligt min erfarenhet försvinner bra hojar inom nån dag nu när det är säsong, har själv skrivit på annonser som varit uppe i 30 min och får till svar att "en kille är redan på väg hit för att titta på den"
I de fallen då annonsen varit uppe i flera veckor/månader finns de oftast anledning till det.

Man vill gärna ha så mycket info som möjligt i själva annonsen innan man kikar på en hoj men det finns såklart knapphändiga annonser som ser oseriösa ut men där säljaren är tillmötesgående i meddelanden och mer än gärna skickar bilder, filmer och svarar på alla frågor.
Kan även rekommendera att tala med säljaren över telefon, lättare att ta alla frågor där.

Nedan är några saker som är värt att kolla upp för att avgöra om en hoj är intressant eller om det finns prutmån på priset.

miltal (ju färre mil desto bättre till viss del)
De flesta hojar går inte jättelångt, ca 200-300 mil per år i snitt om de inte använts som pendlarfordon.

Antal ägare (få ägare är att föredra såklart)

Regnr, står inte detta i annonsen så fråga säljaren och kolla sedan upp det på sidan car.info, där ser du när ägarbyten, besiktningar har skett och om det blivit stulen tidigare osv

Kolla om den blivit tappad, lagd eller omkullkörd eller har några försäkringsärenden på sig.

Om det finns några skador eller repor som inte syns på bilderna men som kommer att upptäckas när du synar hojen på plats.

Be om fler bilder på hojen i olika vinklar om du är osäker, är det en seriös säljare brukar detta inte vara några problem.
Ska du åka långt för att titta/köpa mc är detta viktigt, har själv åkt 30 mil för att titta på hoj som såg ut som Wolverine hade klöst motorkåpan eftersom säljaren undanhöll detta, eller han "visste inte om det"

Om det är en nyare hoj med garanti så är det viktigt att hojen blivit servad varje år på auktoriserad verkstad för att garanti ska gälla, fråga säljaren och få bilder på kvitton och stämplar i boken.
Är det en äldre hoj utan garanti är det såklart inget måste och går lika bra om ägaren har gjort enklare årsservice själv men då ska kvitton och bilder från detta finnas.

Om motorcykeln har extrautrustning som avgasrör, tailtidy, koppling och bromshandtag så kolla upp att alla originaltillbehör finns kvar och följer med.

Säkerställa att alla nycklar följer med, även instruktionsbok, alla papper, servicebok, besiktningsprotokoll osv.

Som du säger ska du även kolla upp regnr på Transportstyrelsen hemsida för att se om hojen har lån på på sig.
Köp aldrig ett fordon med lån om du inte kan säkerställa att det blivit löst innan du köper den.
Det bästa är ju om du kommer överens med säljaren att han löser lånet innan affären men i många fall behövs pengarna från försäljningen för att betala av lånet vilket gör det hela lite krångligare.

Läs på om just den modellen du planerar att köpa, vid vilka miltal stora servicear ska ske som ventiljusteringar osv så du inte får en överraskning kort efter köpet när du lämnar in den på en vanlig årsservice.
Läs även på om kända fel så du vet vad som kan strula på just den modellen.

När det gäller kvitto på själva hojen från säljaren så brukar det bara finnas om säljaren köpt den från en handlare, aldrig sett tidigare kvitton mellan privatpersoner.

Köpekontrakt är inte obligatoriskt vid privat försäljning/köp, jag själv har aldrig skrivit det utan gått på magkänslan och kört om om allt har känts ok, vet inte hur vanligt det är hos andra?

När det gäller själva ägarbytet så är det absolut enklaste att använda appen Mina Fordon, den appen stängs dock ned i höst tyvärr.

Jag skulle teckna en helförsäkring direkt efter köpet innan du rullar iväg.
Det måste du egentligen, händer något på vägen hem utan försäkring är du körd.
När du fått regnr så kolla runt på olika bolag och se var du får bäst pris, Svedea har alltid gett mig best bang for buck.
Du har även ångerrätt 14 dagar så det är bara att teckna något och fundera sen egentligen.

Och provkör hojen såklart, testa alla funktioner, växlar, kör i olika hastigheter osv.

Lycka till!

Tack för utförligt svar!

Jag har hittat flera annonser på just den MC jag är ute efter. Jag har noterat att många försvinner ganska fort, men en annons som har fångat mitt öga har faktiskt legat ute sedan 9 april.

Enligt säljaren har den inte använts, utan köptes som en gåva till dennes far men av någon anledning så har "livet tagit andra vändningar" och behöver säljas.
Ska ha rullat 0km, enligt säljare och bild på odometer.

Enligt koll hos transportstyrelsen så har fordonet endast haft en ägare, namnet stämmer överens med namn på blocket.

Från de 6 bilder som finns så ser den "ny" ut, dvs inget tydligt tecken på att den har använts.
Senast godkänd besiktning:2024-06-11 och påställd första gången 2024-06-28.

Hur kollar jag upp lån innan jag har haft kontakt med säljaren? Av vad jag förstår kan jag kolla upp skulder relaterat till ett fordon men behöver en "behörighetskod" som enligt uppgift ska finnas på registreringsbeviset.
Citera
2025-06-01, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesBureus
Typ 2021-2023, men optimalt 2022. Hos privata säljare så ligger priset runt ca 45-50k.
Just den annons jag har kollat närmast på så har priset varit 58k men har nu sänkts till 49k.

Vissa MC-handlare säljer den för ~55k.
Ok, anledningen att jag frågar är det som Levrone är inne på. Är det en nyare hoj är servicehistorik viktigt för garantier och sådant. För en äldre är det inte lika viktigt, och det är dessutom rätt vanligt att hojar på över 20 år saknar servicebok.
Citera
2025-06-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Levrone

Det stämmer att appen stängs ned, men det är bara bra. Det är nämligen smidigare att bara logga in på mina sidor på transportstyrelsen, så möjligheten att göra ägarbyte digitalt med bankID försvinner alltså inte.

Det finns två ganska viktiga skillnader mellan appen och websidan:

1. När man gör ägarbyte i appen måste man ha regbeviset framför sig. När man gör ägarbyte på websidan behövs INTE något regbevis, BARA bankID.

2. När man gör ägarbyte i appen kan man ställa av MC:n i samband med ägarbyte. Det kan man inte på websidan. Där måste man göra avställningen först, och ägarbytet efteråt.
Citera
2025-06-02, 17:25
Medlem
Du och Levrone har ju sammanställt en gediget komplett checklista för MC-köp.

Jag vill säga så här; jämfört med bilaffärer är MC-köp mycket låg risk. Motorcyklar kostar inte lika mycket som bilar, och är inte lika dyra att fixa om det är fel på dem.

Se till att få köpet gjort så att du kan komma ut och åka. Var inte så noga med alla detaljer att det kostar dig hela säsongen innan du får tag på en hoj. Du kan alltid sälja den och köpa en annan om du inte trivs med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in