Hej,
om allt går som planerat så bör jag om en vecka ha behörighet A på mitt körkort.
Jag har aldrig köpt eller ägt ett fordon tidigare, bortsett från en vanlig hederlig cykel.
Förutsatt att jag nu klarar körprovet så är tanken såklart att köpa en MC. Just de årsmodeller jag är ute efter säljs främst av privatpersoner av vad jag kan se på nätet. Det finns någon enstaka hos några företag, men de ligger tyvärr långt från mig.
Eftersom jag aldrig har köpt ett fordon från en privatperson så är jag inte helt hundra på hur själva köpet genomförs, och jag vänder mig därför till er veteraner och andra med erfarenhet.
Jag vill naturligtvis göra detta på rätt sätt.
Jag har läst lite på nätet om hur ett köp bör gå till, bland annat här: https://mcbranschen.se/kopa-mc/kopa-begagnad-mc/
Hur gör ni när ni köper ett fordon från en privatperson?
Hemsidan jag länkar till ovanför listar följande saker som extra viktigt att kolla på:
• Ägar- och registreringsbeviset
• Besiktningsprotokoll
• Serviceboken
- Vad exakt ska jag kolla på angående de tre ovanstående punkterna?
• Kontrollera hos Transportstyrelsens vägtrafikregister att motorcykeln ägs av säljaren och att den inte är belastad med en restskuld
- Vad gör jag om MC:n exempelvis är belastad med restskuld?
• Be gärna om kvitto på att säljaren betalat för hojen
- Vad gör jag om säljaren inte har ett kvitto?
• Legitimation på säljaren
---
- Finns det något jag bör göra redan innan jag åker och kollar på en MC?
- Är ett köpekontrakt obligatoriskt? Hur är ett köpekontrakt fördelaktigt för mig? I vilken situation kan ett köpekontrakt komma till användning?
Bör jag skriva ett köpekontrakt? Fyller jag i det hemma först eller på plats?
- Hur fungerar det med trafikförsäkringen? Som jag har uppfattat det måste jag teckna minst en trafikförsäkring innan jag åker hem med MC:n, stämmer det?
Vilket försäkringsbolag använder ni?
Jag har väl fler frågor, men kommer inte på dem just nu. Tänker jag för mycket?
Dela gärna med er om er process när ni köper/köpte begagnad MC privat.
om allt går som planerat så bör jag om en vecka ha behörighet A på mitt körkort.
Jag har aldrig köpt eller ägt ett fordon tidigare, bortsett från en vanlig hederlig cykel.
Förutsatt att jag nu klarar körprovet så är tanken såklart att köpa en MC. Just de årsmodeller jag är ute efter säljs främst av privatpersoner av vad jag kan se på nätet. Det finns någon enstaka hos några företag, men de ligger tyvärr långt från mig.
Eftersom jag aldrig har köpt ett fordon från en privatperson så är jag inte helt hundra på hur själva köpet genomförs, och jag vänder mig därför till er veteraner och andra med erfarenhet.
Jag vill naturligtvis göra detta på rätt sätt.
Jag har läst lite på nätet om hur ett köp bör gå till, bland annat här: https://mcbranschen.se/kopa-mc/kopa-begagnad-mc/
Hur gör ni när ni köper ett fordon från en privatperson?
Hemsidan jag länkar till ovanför listar följande saker som extra viktigt att kolla på:
• Ägar- och registreringsbeviset
• Besiktningsprotokoll
• Serviceboken
- Vad exakt ska jag kolla på angående de tre ovanstående punkterna?
• Kontrollera hos Transportstyrelsens vägtrafikregister att motorcykeln ägs av säljaren och att den inte är belastad med en restskuld
- Vad gör jag om MC:n exempelvis är belastad med restskuld?
• Be gärna om kvitto på att säljaren betalat för hojen
- Vad gör jag om säljaren inte har ett kvitto?
• Legitimation på säljaren
---
- Finns det något jag bör göra redan innan jag åker och kollar på en MC?
- Är ett köpekontrakt obligatoriskt? Hur är ett köpekontrakt fördelaktigt för mig? I vilken situation kan ett köpekontrakt komma till användning?
Bör jag skriva ett köpekontrakt? Fyller jag i det hemma först eller på plats?
- Hur fungerar det med trafikförsäkringen? Som jag har uppfattat det måste jag teckna minst en trafikförsäkring innan jag åker hem med MC:n, stämmer det?
Vilket försäkringsbolag använder ni?
Jag har väl fler frågor, men kommer inte på dem just nu. Tänker jag för mycket?
Dela gärna med er om er process när ni köper/köpte begagnad MC privat.