Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
Ersättningen - jag trodde man fick 2 ersättningar - en skattepliktig o en skattefri (för kostnader) men så är det inte - man får EN ersättning o vissa avdrag - skulle heeelaa ersättningen vara skattefri skulle antalet intresserade öka kraftigt - bästa systemet är TVÅ ersättningar där en redan från början är skattefri.
INTRESSANT - varför får man mycket högre ersättning per barn inom asylköret än familjehemspladerade barn det är väl samma jobb? Lika Lön för Lika Arbete??
Jag har en bror och en bekant som har varit stödfamilj/fosterfamilj.
Jag kan säga att ersättningen inte på något sätt var motiv för dem och det engagemang och den energi som krävs för att klara uppgiften är avsevärt.
Det är ett väldigt stort åtagande, det är inget man gör för pengar.
Sedan är granskningen hård, de låter inte vem som helst blir stöd eller fosterfamilj.
En stor del av dem som skulle kunna tänka sig blir stöd eller fosterfamilj bara för pengar skulle sannolikt inte bli godkända.
Varför ersättningen för asylbarn skulle vara högre om så är fallet vet jag inte.
Men gissningsvis kan det vara för att det är en svårare situation och att det kräver mer, barnet kan troligen inte Svenska, har sannolikt trauman de flesta Svenska barn inte har.