2006-08-30, 15:42
Medlem
Tjohildas avatar
Har ni bra tips på (förutom vanliga mediciner, kost och motion) som kan sänka höga blodfetter? Omega-3 och vitlök har jag hört, finns det andra bra tips?
Citera
2006-08-30, 20:18
Medlem
trooploopers avatar
plats 1 motion
plats 20 kost
plats 30 läkemedel
plats 1000000 ät mer omega-3
Citera
2006-08-30, 20:41
Medlem
Afonsos avatar
Lösliga (fermenterbara) fibersorter som tex pektin, guar gum, inulin linfrö och havrefiber (beta-glukaner).
Citera
2006-08-30, 20:44
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
plats 1 motion
plats 20 kost
plats 30 läkemedel
plats 1000000 ät mer omega-3

Nja skulle säga plats 1-5 Kost OCH Motion. Båda bör kombineras.
Plats 6 Läkemedel. Har bra effekt men i första hand bör plats 1-5 övervägas.
Plats 1000000 Omega 3 och vitlök.

Nya gener är rätt bra men svårt att skaffa
Citera
2006-08-31, 01:18
Medlem
Förstår

inte denna skepsis mot läkemedel. Visst, det är alltid bra att äta riktigt och att motionera, men jag misstänker starkt att läkemedel (till exempel 40mg simvastatin till kvällen) skulle sänka mitt kolesterol mer än både en daglig löprunda och knäckebröd tillsammans.

Men till syvende och sist handlar det väl ändå om värderingar. När jag själv fyller 40 funderar jag dock på att slänga in en hel cocktail av läkemedel som kan tänkas spara ådrorna.
Citera
2006-08-31, 15:31
Medlem
trooploopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
jag misstänker starkt att läkemedel skulle sänka mitt kolesterol mer än både en daglig löprunda och knäckebröd tillsammans.

Din misstanke är lika fundamentalt fel som din din misstro mot motion. Det är heller ingen åsikt utan visat åtskilliga med vetenskaplig signifikans. Dock så marknadsför läkemedelsbolagen inte motion med lika stor iver som läkemedel, tydligen finns det folk som har uppfattningen att läkemedel skulle hjälpa mer.
Citera
2006-08-31, 20:22
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
inte denna skepsis mot läkemedel. Visst, det är alltid bra att äta riktigt och att motionera, men jag misstänker starkt att läkemedel (till exempel 40mg simvastatin till kvällen) skulle sänka mitt kolesterol mer än både en daglig löprunda och knäckebröd tillsammans.

Men till syvende och sist handlar det väl ändå om värderingar. När jag själv fyller 40 funderar jag dock på att slänga in en hel cocktail av läkemedel som kan tänkas spara ådrorna.

Trooploper har naturligtvis rätt men jag vill komplettera med att läkemedel inte bara har verkningar utan även biverkningar. Det är inte riskfritt att medicinera. Fettsänkare kan t.ex. ge lever och muskelbiverkningar. Sen, om motion och god kost inte har tillräcklig effekt, får man överväga läkemedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in