Citat:
Ursprungligen postat av
FyFanVadFattigt.
Det blir Sveriges ansvar att skicka personen ifrga till ett annat land, om man nu vet vilket land han kom till Sverige ifrn, inte Frankrikes.
Ls artikeln:
"I mars i r kom jag till Frankrike. Jag trodde jag skulle f en chans att brja om. "
S gjorde mnga afghaner. Efter avslag i Sverige vgrade de ka till Afghanistan (som de borde ha gjort). Det gick nmligen ett rykte att det var lttare att f asyl i Frankrike; att ngra faktiskt hade ftt chans att ska asyl igen, trots att Dublin-frordningen uttryckligen sger att man inte har rtt till det.
Ur Sveriges synvinkel var allt i sin ordning. Han hade ftt avslag p sin asylanskan (efter lng och noggrann prvning, oavsett vad den asylskande sjlva anser om saken). Han var tvungen att lmna landet eller riskera utvisning. S han tog sitt pick och pack och drog till Frankrike.
Han lmnade Sverige frivilligt! Efter avslag! I enlighet med vad som freskrivs svensk lag i sdana fall.
Frhoppningsvis tog svenskarna DNA-prov p afghanen, fr de brukar ju hitta p en ny historia varje land de sker asyl. P ngot stt upptckte fransmnnen att de hade att gra med ngon som redan ftt avslag en gng.
Och det r nu problemen uppstr fr Sverige: Dublinfrordningen (18.1) sger att Sverige r tvungen att ta emot den illegale migranten igen, ifall Frankrike begr det. Det blir som en skugga man inte kan bli av med. Antingen fr man tvinga honom tillbaka till Afghanistan (som han kanske inte vet s mycket om; mnga som kom till Sverige r Hazarer som ofta bott lnge i Turkiet, som f.. heller inte vill veta av dem).
Eller s fr man hitta ett 3:e land utanfr EU (+ Norge, Island, Lichtenstein och Schweiz). Allts skicka honom till Belarus, Irak, Sudan eller vart som helst.
Eller s fr man dras med personen tills han dr eller lmnar frivilligt; i det senare fallet med risk att i varje gonblick f ta ansvar fr honom igen, ifall han fr "hemlngtan" till det svenska vlfrdssystemet.
Det kanske inte var ett problem p Palmes tid, d vi tog emot ngra tusen marxistiska revolutionrer per r, men nu vller de in i hundratusental. Och har dom en gng skt asyl hr (ven om dom fr avslag) s tycks vi inte ha en mekanism fr att bli av med dem.
Mitt eget frslag r arbetsplikt till en ersttning motsvarande socialbidrag, tills de hittar en egen frsrjning. Om dom inte vill ka hem borde dom tminstone arbeta. Och s skall dom sjlvklart inte ha tillgng till medborgerliga rttigheter som fri utbildning, garanterad bostad eller ngot annat som gr att de blir MER knutna till Sverige. Eftersom de ftt avslag r ju mlet att de skall ka hem.