• 2
  • 3
2025-05-31, 03:16
Medlem
FuckSwedens avatar
Problemet verkar ligga hos Revolut. Min överföring har ännu inte lämnat deras bank och har stått som "pending" sedan igår, med möjligheten att avbryta.

Står i kö till deras ytterst slöa kundservice.
Citera
2025-05-31, 03:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Problemet verkar ligga hos Revolut. Min överföring har ännu inte lämnat deras bank och har stått som "pending" sedan igår, med möjligheten att avbryta.

Står i kö till deras ytterst slöa kundservice.

Skaffa en riktig bank så ska du nog se att det funkar.
Citera
2025-05-31, 03:44
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Skaffa en riktig bank så ska du nog se att det funkar.
Vad är en "riktig" bank? Ge mig förslag.

Brukar alltid gå via Revolut när jag gör min månatliga överföring till min svenska bank för att undvika att väcka diverse misstankar.

Ser nu på Reddit (eftersom Revolut stängde ner sitt egna forum för omkring ett år sedan) att det är fler än mig som har liknande problem.
Citera
2025-05-31, 04:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Vad är en "riktig" bank? Ge mig förslag.

Brukar alltid gå via Revolut när jag gör min månatliga överföring till min svenska bank för att undvika att väcka diverse misstankar.

Ser nu på Reddit (eftersom Revolut stängde ner sitt egna forum för omkring ett år sedan) att det är fler än mig som har liknande problem.

En riktig bank är en bank som inte har som affärsidé att ni knarkare ska kunna dölja era kryptotransaktioner när ni handlar på flugsvamp.
Citera
2025-05-31, 04:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
När vi äntligen går med i Euro-samarbetet så kommer bankerna gå över på det internationella, europeiska systemet för banköverföringar.
Då är banken TVUNGEN att genomföra transaktionen inom 15 minuter, och ofta går det på sekunder. Mellan banker, inte bara inom banken, och på samma villkor även över landgränser.

Idag tycker jag mig se att t.ex. Handelsbanken dröjer en dag med att ge kunden tillgång till inkommande pengar, antagligen för att tjäna på "float"-en.

Vi kommer inte att införa Euron och det har inget med ledtider att göra. Du kan inte idag genomföra en direkt transaktion mellan Spanien och Malta.
Citera
2025-05-31, 09:35
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Banker har bara 3% egna pengar, de lånar ut och investerar pengar som finns på våra bankkonton så i deras intresse ligger att fördröja transaktioner.

"bara 3% egna pengar"

Har du någon trovärdig källa till detta?
Citera
2025-05-31, 10:17
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"bara 3% egna pengar"

Har du någon trovärdig källa till detta?

Banklagen säger så, det är därför som bankerna bävar för panik bland kunderna, eftersom om alla skulle vilja ta ut sina pengar då hade pengarna tagit slut väldigt snabbt.

Vilket betyder att våra pengar som vi har på kontona finns inte där...
de används av banker till att dels bättra på cashflow men också investeras både väldigt kortsiktigt över natten som ger de en fin ränta på alla de miljarder av kundernas pengar på lönekonton men också pengar går till utlåning och investering i obligationer, svenska och utländska och aktieköp.
Citera
2025-05-31, 10:24
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Banklagen säger så, det är därför som bankerna bävar för panik bland kunderna, eftersom om alla skulle vilja ta ut sina pengar då hade pengarna tagit slut väldigt snabbt.

de används av banker till att dels bättra på cashflow men också investeras både väldigt kortsiktigt över natten som ger de en fin ränta på alla de miljarder av kundernas pengar på lönekonton men också pengar går till utlåning och investering i obligationer, svenska och utländska och aktieköp.

"Banklagen säger så"

Har du någon trovärdig källa till det?

Du skriver "bara 3% egna pengar", vad menar du med "egna pengar"?
Senast redigerad av trottwell 2025-05-31 kl. 10:27.
Citera
2025-07-07, 12:58
Avstängd
Citat:

Helt fel, svensk lag kräver 10 % kapitaltäckning av bankerna. Du får nog sluta lyssna på Joe Rogan, det fuckar upp din hjärna.
Citera
2025-07-07, 14:56
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Helt fel, svensk lag kräver 10 % kapitaltäckning av bankerna. Du får nog sluta lyssna på Joe Rogan, det fuckar upp din hjärna.

Jag citerar från Riksbanken

"Svenska banker måste upprätthålla en bruttosoliditetskvot på minst 3 % av deras totala exponering."

10%... är en enorm siffra, då skulle de behöva bygga nya lager med kontanter.

De svenska banker har tillgångar på 19.000 miljarder
Citera
2025-07-07, 16:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag citerar från Riksbanken

"Svenska banker måste upprätthålla en bruttosoliditetskvot på minst 3 % av deras totala exponering."

10%... är en enorm siffra, då skulle de behöva bygga nya lager med kontanter.

De svenska banker har tillgångar på 19.000 miljarder

"10%... är en enorm siffra, då skulle de behöva bygga nya lager med kontanter."

Vad har detta med kontanter att göra?
Citera
2025-07-07, 16:27
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"10%... är en enorm siffra, då skulle de behöva bygga nya lager med kontanter."

Vad har detta med kontanter att göra?

Hela diskussionen startade med att om plötsligt alla bankkunder skulle vilja ta ut sina pengar då skulle kontanter ta slut väldigt snabbt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in