Citat:
Ursprungligen postat av
lillkarsk
När Trump med sin politik hindrar vetenskaplig utveckling inom landets gränser uppstår möjligheter för andra länder att rekrytera färdigutbildade och framstående forskare som inte vill vara kvar i USA. Ligger svenska universitet i startgroparna för att roffa åt sig av kompetens, eller kommer man sumpa den här chansen?
Misstänker att våra kära folkvalda politiker kommer se till att sumpa chansen fullständigt. Men jag hoppas naturligtvis jag har fel. Ska de lyckas behöver universiteten få extra ekonomiska resurser tilldelade för att ha råd anställa dem. Och förstås vara lite drivande själva med att försöka locka över dem hit.
Men jag tror tyvärr de flesta amerikanska forskare i första hand söker sig till andra engelsktalande länder såsom t.ex. Storbritannien, Kanada, Australien osv. Och i andra hand till länder där de talar språk forskarna har som andra eller tredjedpråk, t.ex. spansktalande, fransktalande eller tysktalande länder. Men svenska är det nog dessvärre väldigt få som kan. Därtill hjälper nog inte heller vårt islalla klimat eller höga skattetryck till för att locka hit dem. Kanske möjligen undantaget någon marxist som dessutom är polarforskare?
Kanske kan man försöka locka dem med att det är här nobelpriset utdelas och hoppas de därför associerar svenska universitet med det och därför betraktar dem som lite extra statusfyllda av den orsaken? Men det är nog vårt bästa argument tror jag.