• 1
  • 2
2025-05-30, 22:19
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
But wait, there's more! Om du inte är proppmätt på solskenshistorier nu, så har jag faktiskt en liten grej till.

Jag ligger alltså på marken och murar upp grunden varpå en vägg skall resas. Det är det som är upptakten till den här holkflytten från början.
Mitt i som jag ligger där och kladdar med bruk och försöker få det rakt och fint, så ser jag en av de söta biliknande bäbisarna komma sakta krypande på en sten bredvid. Den rör sig men verkar trött.
Jag är mitt i ett moment men när jag tittar tillbaka har den simmat ur bild. Okej, den var kanske bara nyfiken.

Mindre än minuten senare landar den pladask mitt i nylagda bruket, rakt framför näsan på mig. Den traskar framåt men trampar ju bokstavligen i lera. Jag snärtar av bruket från sleven och stoppar ner spetsen framför näsan på den, och den kliver upp. Var fan ska jag nu göra av den?

Samtidigt som jag har ögonen på humlan nyper jag av en stjälk på nån växt, i farten. Lurar upp den lille på strået, tar ett par steg mot holken och höjer strået mot sittpinnen under hålet.
Jag vet inte om humlor är programerade att bara gå framåt, men den klev av på pinnen och vidare in i hålet.

Inte vet jag om den mådde dåligt och skulle kanske dö ändå, eller om den varit stökig och blivit utesluten ur samfundet. Men jag hoppas jag gjorde dom en tjänst när jag följde deras unge hem.

Nu hoppas jag det är nog med djurpyssel för ett tag så bygget blir klart nångång.

Ha ha! Om inte den tidigare hjälteinsatsen vore nog för att kompensera för det där med tulpanerna så lär ju den här insatsen vara det. Humlornas Steve Rogers!

Jag tänker ju, lite fördomsfullt, att en genomsnittlig murande villaägare hade tagit murarsleven å bankat till humleungen, så att den för evigt blivit ett med betongen. Men inte den här murade villaägaren minsann. Hoppas att den där rebelliska humleungen överlevde, trots sina betongtyngda ben.

Skål för pollinering och för fruktsamhet
Senast redigerad av Puss.in.boots 2025-05-30 kl. 23:17.
Citera
2025-05-30, 22:59
Medlem
Venators avatar
Vilken trevlig tråd! Humlor bygger ju inte bon som har en struktur som gör dem flyttbara men en fågelholk eller liknande låda är undantaget som gör boet flyttbart. Det är häftiga djur så kul att du kan observera dem samtidigt också.
Citera
2025-05-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Ha ha! Om inte den tidigare hjälteinsatsen vore nog för att kompensera för det där med tulpanerna så lär ju den här insatsen vara det. Humlornas Steve Rogers!

Jag tänker ju, lite fördomsfullt, att en genomsnittlig murande villaägare hade tagit murarslevet å bankat till humleungen, så att den för evigt blivit ett med betongen. Men inte den här murade villaägaren minsann. Hoppas att den där rebelliska humleungen överlevde, trots sina betongtyngda ben.

Skål för pollinering och för fruktsamhet
Den skålen snyter jag direkt
Men nu över till humlorna

Vi får väl se imorrn om det kommer en helikoter med fotbojor i cement. Han lär få starka vingmuskler.
Annars får jag skruva ner holken igen om han inte orkar flyga upp

F.ö. är jag ingen van murare alls. Det är mest en bisyssla..
Citera
2025-05-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Vilken trevlig tråd! Humlor bygger ju inte bon som har en struktur som gör dem flyttbara men en fågelholk eller liknande låda är undantaget som gör boet flyttbart. Det är häftiga djur så kul att du kan observera dem samtidigt också.
Tack. Ja det har varit ett dygn av äventyr här, och mycket ny och kul information.

Att vi råkades var ju snudd på olyckligt till en början, men jag är glad över det nu. Såklart för att det löste sig så bra.
Citera
Igår, 10:24
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Den skålen snyter jag direkt
Men nu över till humlorna

Vi får väl se imorrn om det kommer en helikoter med fotbojor i cement. Han lär få starka vingmuskler.
Annars får jag skruva ner holken igen om han inte orkar flyga upp

F.ö. är jag ingen van murare alls. Det är mest en bisyssla..

Ha ha! Ja, skruva ner holken igen gör du väl så gärna. Alternativet kunde va att bygga en liten landgång för humlan med betongben. Landgången borde beklädas med nåt material som skapar optimal friktion för små humlefötter. Skulle tro att sandpapper med låg kornstorlek, typ P240, vore perfekt...

Nä okej, vi kanske har mjölkat ur den här tråden tillräckligt nu Lycka till med resten av murandet
Senast redigerad av Puss.in.boots Igår kl. 10:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in